کد خبر : 2010592 | 06 فروردين 1403 ساعت 15:45 | 4.6K بازدید | 3 دیدگاه

زنان و مردان بسكتبال سه نفره در راه سنگاپور

بسكتبال در روياى مدال آسيايى بعد از چهار سال

تيم‌هاى ملى بسكتبال سه نفره زنان و مردان بزرگسالان ايران به فكر شكستن طلسم بيش از چهار سال مدال نياوردن اين رشته در آسيا هستند.

بسكتبال در روياى مدال آسيايى بعد از چهار سال

به گزارش "ورزش سه"، بسكتبال ايران در رقابت‌هاى پنج نفره و سه نفره رده‌هاى مختلف سنى قهرمانى آسيا تاكنون موفق به كسب ١٨ مدال طلا شده كه اولين جام قهرمانى كشورمان در قاره كهن سال ٢٠٠٤ ميلادى به ميزبانى شهر بنگلور هند در رقابت‌هاى جوانان به سرمربيگرى دكتر مهران شاهين طبع به دست آمده است.

تيم جوانانى كه كاپيتانى آن برعهده محمد سيستانى مربى كنونى تيم اعزامى بسكتبال سه نفره مردان ايران به هفتمين دوره رقابت‌هاى جام آسيا در سنگاپور، بود.

2004204

١٨ طلا، ٧ نقره، ١٠ برنز و حال چهار سال و نيم طلسم

بسكتبال ايران از اولين مدال خود در بازي‌هاى آسيايى ١٩٥١ دهلى نو كه به رنگ برنز بود تا امروز ٣٤ مدال قهرمانى آسيا را به گردن آويخت كه در مجموع شامل هجده جام قهرمانى و مدال طلا، هفت نقره و ١٠ برنز مى‌شود.

اوج شكوفايى قهرمانى‌ها و كسب مدال‌هاى رنگارنگ رقابت‌هاى آسيايى البته بدون احتساب تورنمنت‌هاى دوستانه يا تداركاتى بين‌المللى و رقابت‌هاى غرب آسيا از سال ٢٠٠٢ با كسب مدال نقره در جوانان قاره كهن به ميزبانى كويت به رياست زنده ياد محمود مشحون در فدراسيون بسكتبال آغاز شد كه تا روز هفتم مهر ١٣٩٨ معادل ٢٩ سپتامبر ٢٠١٩ در فدراسيون دكتر رامين طباطبايى و كسب برنز باشگاه‌هاى آسيا توسط پالايش نفت آبادان ادامه يافت.

اولين مدال بسكتبال ايران كه برنز بازي‌هاى آسيايى ١٩٥١ دهلى نو بود بين روزهاى سيزدهم تا بيستم اسفند ١٣٢٩ در دوره رياست تيمسار عليقلى گلپيرا رئيس ژاندارمرى وقت ايران در فدراسيون بسكتبال به دست آمده است.

دومين مدال تا سى يكمين مدال يعنى در مجموع سى مدال شامل ١٧ طلا، شش نقره و هفت برنز در زمان رياست محمود مشحون و يك طلا، يك نقره و دو برنز هم در زمان رياست دكتر رامين طباطبايى تا بسكتبال ايران از رقابت‌هاى پنج نفره و سه نفره ٣٥ مدال متشكل از ١٨ طلا، هفت نقره و ١٠ برنز را به خود اختصاص دهد.

بسكتبال ايران از روز هفتم مهر ١٣٩٨ تا امروز دقيقا چهار سال و نيم است كه هيچ مدالى در آسيا به دست نياورده و جواد داورى رئيس كنونى فدراسيون كه خود سه طلاى جام ملت‌هاى آسيا و يك طلاى باشگاه‌هاى آسيا را به عنوان بازيكن در كارنامه دارد، تلاش خود را به كار بسته تا با درخشش تيم‌هاى ملى زنان و مردان ايران در هفتمين دوره جام بزرگسالان سه نفره آسيا به طلسم چهار و نيم ساله پايان دهد.

بولت پرسپولیساين پنج مدال افتخارات بسكتبال سه نفره در آسيا

بسكتبال سه نفره ايران از سال ٢٠٠٧ موفق به كسب مدال‌هاى رده سنى مختلف در قاره كهن شد كه اوج آن مدال طلاى بازي‌هاى آسيايى داخل سالن به ميزبانى ويتنام در سال ٢٠٠٩ با چهار نفر از بهترين‌هاى تاريخ اين رشته ورزشى كشورمان يعنى صمد نيكخواه بهرامى، مهدى كامرانى، حامد آفاق و اوشين ساهاكيان به سرمربيگرى ويسلين ماتيچ در رقابت‌هاى ايندورگيم بود.

البته مدال بسيار ارزشمند و تاريخى برنز سه نفره بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٨ جاكارتا به سرمربيگرى محمد كسايى‌پور را نيز نبايد از ياد برد.

محمد كسايى‌پور در دوران رياست چهار ساله خود در بسكتبال سه به سه ايران تحول عظيمى در اين بخش از فدراسيون اين رشته ورزشى ايجاد كرد.

2004206
تيم تاريخى ايران در اولين برد قهرمانى جهان ورزش‌هاى تيمى توپى زنان ايران

بولت پرسپولیستمام مدال‌هاى بسكتبال سه نفره ايران در آسيا:

🥇بازي‌هاى داخل سالن جوانان ٢٠٠٧ آسيا ماكائو
كاپيتان ارسلان كاظمى، سرمربى افشين رضاپور
🥈نوجوانان ٢٠٠٩ آسيا سنگاپور
كاپيتان محمد ميرفتاح، سرمربى رضا محمدى منش
🥇بازي‌هاى داخل سالن بزرگسالان ٢٠٠٩ آسيا ويتنام
كاپيتان صمد نيكخواه بهرامى، سرمربى ويسلين ماتيج
🥉اولين دوره جام بزرگسالان آسيا ٢٠١٣ دوحه قطر
كاپيتان موسى نبى‌پور، سرمربى عباس آقا كوچكى
🥉بسكتبال سه نفره بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٨ جاكارتا 
كاپيتان على الله وردى، سرمربى محمد كسايى‌پور

بولت پرسپولیستيم ملى سه نفره زنان هم تاريخ سازى كرده است

بسكتبال سه نفره زنان ايران نيز در زمان مديريت چهار ساله گلاره كاكاوندپور كاپيتان كرمانشاهى سابق تيم ملى كشورمان دست به تاريخ سازى زده و با صعود به رنكينگ ششم جهان كارى كرد كارستان.

تيم ملى سه نفره زنان ايران مدال طلاى رقابت‌هاى ٢٠١٨ غرب آسيا را در لبنان به دست آورد تا اين مدال و جام قهرمانى تنها دست‌آورد رسمى بسكتبال زنان ايران در تاريخ تا به امروز نام بگيرد.

كسب اولين برد تاريخ قهرمانى جهان يا جام‌هاى جهانى در رقابت‌هاى تيمى و توپى ورزش زنان ايران توسط تيم بسكتبال سه نفره زنان ايران نيز افتخار ديگرى است كه بسكتبالى‌ها به آن مى‌بالند.

اولين برد تاريخى ورزش زنان ايران در رقابت‌هاى جهانى رشته‌هاى تيمى و توپى، متعلق به تيم بسكتبال سه نفره كشورمان با مديريت گلاره كاكاوندپور و سرمربيگرى نيكا بيك ليك لى در روز ٢١ خرداد سال ١٣٩٧ است.

تيم ملى بسكتبال سه نفره زنان ايران در رقابت‌هاى جام جهانى ٢٠١٨ به ميزبانى شهر مانيل فليپين، موفق شد با نتيجه‌ى ٢٢ بر ١٢ آندورا تيم دوم رنكينگ جهانى آن سال را شكست دهد، پيروزى تاريخى ارزشمندى كه بازتاب جهانى ويژه‌اى هم داشت و بسيارى از رسانه‌هاى ورزشى و غير ورزشى دنيا نيز به آن پرداختند.

برد پرغرورى كه توسط چهار ستاره بسكتبال زنان ملى پوش آن زمان ايران يعنى سعيده عِلّى، مژگان خدادادى، معصومه اسماعيل‌زاده و كيميا يزديان تهرانى به دست آمد، و حال سعيده عِلّى در اولين تجربه مربيگرى خود هدايت تيم ملى بزرگسالان سه نفره زنان ايران را بر عهده گرفته است.

بولت پرسپولیسبرنز جهانى مهارت‌هاى انفرادى شادى عبدالوند

نكته جالب توجه اينكه اولين مدال جهانى تاريخ ورزش‌هاى تيمى توپى زنان كشورمان هم به نام يك بسكتباليست از تيم سه نفره بزرگسالان ايران ثبت شده است.

مدال برنز تاريخى و ارزشمندى كه در بخش مهارت‌هاى انفرادى رقابت‌هاى جام جهانى ٢٠١٩ بسكتبال سه نفره جهان، به ميزبانى شهر آمستردام هلند با غيرت و تلاش مثال زدنى "شادى عبدالوند" به دست آمد.

بولت پرسپولیسانتخاب به جاى مسعود عمارى توسط جواد داورى

جواد داورى رئيس فدراسيون بسكتبال در انتخاب درست و به جاى اخير خود مسعود عمارى را براى مديريت سازمان بسكتبال سه نفره اين فدراسيون در نظر گرفت.

با بازگشت مسعود عمارى به مديريت بسكتبال در بخش سه نفره و انتخاب "لوكا راميرز كارواليو" برزيلى به عنوان مدير فنى دو تيم بزرگسالان زنان و مردان ايران محمد سيستانى و سعيده عِلّى هدايت تيم‌هاى ملى را بر عهده گرفته‌اند.

فدراسيون بسكتبال و شخص جواد داورى به ويژه در تيم ملى سه نفره زنان با تكيه بر اصل جوانگرايى، آينده نگرى ويژه‌اى را در دستور كار قرار داد كه بى‌شك مى‌تواند منجر به نتيجه گرفتن در تيم پنج نفره و كسب عنوان قهرمانى ديويژن ب در سال ٢٠٢٥ و راه يابى به سطح اول آسيا توسط تيم پنج نفره زنان كشورمان شود.

2004203
لوكا راميرز كارواليو، مدير فنى برزيلى تيم‌هاى ملى زنان و مردان بزرگسالان سه نفره بسكتبال ايران

بولت پرسپولیسمى‌توان اول شد و به جدول اصلى راه يافت

تيم بسكتبال سه نفره زنان ايران با هدايت سعيده عِلّى و بازيكنانى چون فائزه شهريارى، نگين رسولى‌پور، مهلا عابدى و فرناز خدامرادى كه دو بازيكن آخر ١٩ ساله و ١٨ به حساب مى‌آيد بايد روز نهم فروردين به ترتيب براى راه يابى به جدول اصلى ١٢ تيم جام ٢٠٢٤ آسيا با ماكائو و كره جنوبى ديدار كند.

تيم بسكتبال سه نفره مردان نيز با هدايت محمد سيستانى و بازيكنانى چون احسان دليرزهان، متين آقاجانپور، مجيد رحيميان و محمدمهدى رحيمى در روز نهم به مصاف هنگ كنگ و چين تايپه مى‌رود.

تيم‌هاى زنان و مردان بسكتبال سه نفره ايران در صورت اول شدن در گروه‌هاى سه تيمه خود با راه يابى به جدول ١٢ تيمى قهرمانى آسيا به ترتيب در بخش زنان با ژاپن و تايلند، در بخش مردان با چين و سنگاپور روبه‌رو مى‌شوند كه از اين مرحله دو تيم اول و دوم هر گروه به مرحله بالاتر صعود خواهند كرد.

سرپرستى ارودهاى تيم‌هاى ملى بسكتبال سه نفره بزرگسالان ايران در دو بخش زنان و مردان به ترتيب برعهده سحر نجفى و شايان چايچى بود كه در مرحله آخر و پاى پله‌هاى هواپيما معصومه اسماعيل‌زاده و كيميا يزديان تهرانى در كنار امير صديقى و عليرضا شريفى از اردو كنار رفتند تا دو تيم ملى با نفرات انتخابى به سنگاپور اعزام شود.

2004205
فائزه شهريارى و نگين رسولى ستاره‌هاى حال حاضر تيم ملى سه نفره

بولت پرسپولیسفائزه و نگين دو ستاره عصاى دست سعيده

بازگشت سعيده علّى كاپيتان و گارد راس سابق تيم ملى كه بى‌شك يكى از بهترين‌هاى تاريخ بسكتبال زنان ايران به شمار مى‌رود به عنوان مربى تيم سه نفره بزرگسالان، انتخاب جالبى كه توسط جواد داورى رئيس فدراسيون محقق شد.

در تيم بسكتبال سه نفره فائزه شهريارى و نگين رسولى‌پور به عنوان دو نفر از بهترين‌هاى ليگ برتر و چند سال اخير عصاى دست خانم مربى خواهند بود.

انتخاب مهلا عابدى و فرناز خدامرادى هم با سن‌هاى زير بيست سال در تيم بزرگسالان سه نفره ايرلن از آينده نگرى فدراسيون براى موفقيت‌هاى آتى سرچشمه مى‌گيرد.

بى‌شك تلفيق دو ستاره اين سال‌ها مثل فائزه و نگين در كنار جوانانى چون مهلا عابدى و فرناز خدامرادى كه در ليگ برتر هم خوش درخشيدند مى‌تواند براى تضمين آينده بسكتبال زنان ايران حائز اهميت باشد.

از تيم كنونى بسكتبال سه نفره زنان بر عكس مردان نمى‌توان انتظار چندانى داشت اما درخشش آنها در سنگاپور ثابت مى‌كند پتانسيل بسكتبال دختران و زنان ايران براى توجه و سرمايه گذارى بيشتر بسيار بالاست.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها