کد خبر : 2011225 | 11 فروردين 1403 ساعت 05:17 | 18.9K بازدید | 16 دیدگاه

خاطرات تلخ و شیرین از یک روز فوتبالی در نوروز

دهم فروردین، سپاهان تعادل دربی‌ها را به هم زد!

دهم فروردین یادآور چند بازی به یادماندنی در فوتبال ایران است.

دهم فروردین، سپاهان تعادل دربی‌ها را به هم زد!

به گزارش "ورزش سه"، دهمین روز از بهار ۱۴۰۳‌ هم رسید و کمتر از ده روز دیگر بازی‌های لیگ برتر بعد از تعطیلات نوروز دوباره از سر گرفته می‌شوند. در این بین اگرچه در چهار پنج سال اخیر هرگز‌ مسابقات لیگ برتر در ایام عید برگزار نشده اما در سال‌های نه چندان دوری شاهد برگزاری بازی‌هایی همچون دربی پایتخت و حتی استقلال و سپاهان در این روزها بوده‌ایم. جالب آنکه چهار مورد از خاطره‌انگیزترین مسابقات فوتبال ایران در دهه گذشته در روز ۱۰ فروردین برگزار شده بود که به همین بهانه نگاهی به آن‌ها انداخته‌ایم.

1. استقلال 1-1 پرسپولیس، 10 فروردین 1386
شاید تا یک‌سال قبل از این بازی کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزگاری علیرضا نیکبخت را با پیراهن قرمز مقابل اسقلال ببینیم. این اتفاق اما در سال 85 رخ داد تا یاغی جنجالی فوتبال ایران در شهرآورد نوروزی سال 86 حتی دروازه تیمی که پنج سال در آن درخشیده بود را باز کند. هرچند این گل خیلی زود توسط علی علیزاده‌ای که اوهم سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس را داشت جبران شد تا در نهایت شصت و دومین دربی پایتخت در دهم فروردین ماه 1386 با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

2005363

2. استقلال ۱-۰ پرسپولیس، ۱۰ فروردین ۱۳۹۰
شهرآورد هفتادم پایتخت یکی از بازی‌های خاطره‌انگیز عید نوروز برای آبی‌ها به‌شمار می‌رود. دیداری که از دور برگشت لیگ برتر یازدهم و در ورزشگاه آزادی در مقابل دیدگان بیش از هشتاد هزار تماشاگر برگزار می‌شد و یک طرف میدان استقلال با هدایت پرويز مظلومی و در طرف مقابل پرسپولیس با سرمربیگری علی دایی به دنبال کسب سه امتیاز این دیدار حساس بودند.

در حالی‌که هنوز بازی شکل و شمایل جدی به خود نگرفته بود و در میانه‌های زمین دنبال می‌شد، یک ارسال عالی از فرزاد آشوبی و ضربه سر طلایی آرش برهانی در محوطه جریمه پرسپولیس منجر به گلزنی آبي‌ها در نیمه نخست شد.

2005352

گلی که تا سوت پایان بازی هم پابرجا ماند تا استقلال به دومین پیروزی پیاپی در شهرآورد برسد و مقابل پرسپولیس دبل کند. آبی‌ها در بازی رفت هم با تک گل مجیدی به برتری رسیده بودند.

۲. استقلال ۱-۱ سپاهان، ۱۰ فروردین ۱۳۹۲
این دیدار فوق حساس از مرحله نیمه نهایی جام حذفی لیگ سیزدهم در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد و دو تیم پر مهره استقلال و سپاهان که مدعیان اصلی قهرمانی لیگ برتر بودند به مصاف هم می‌رفتند. در سی‌امین دقیقه بازی بود که فرار عالی آرش برهانی منجر به تک به تک شدنش با شهاب گردان شد اما خطای فرشید طالبی منجر به اخراج مدافع ملی پوش سپاهان شد تا شاگردان کرانچار خیلی زود ده نفره شوند.

درحالی‌که همه آماده به صدا درآمدن سوت پایان نیمه توسط فغانی بودند، محمدرضا خلعتبری با شوت فنی خود از پشت محوطه جریمه دروازه رحمتی را گشود تا سپاهان با وجود یک بازیکن کمتر، نیمه نخست را با برتری به رختکن برود. در ابتدای نیمه دوم و روی یک برخورد بیرون زمین بین خلعتبری و خسرو حیدری، علیرضا فغانی کارت زرد دوم را به شماره ۲ آبی‌ها نشان داد تا استقلالی‌ها هم ده نفره شوند و کار شاگردان قلعه‌نویی سخت‌تر از قبل شود. اما آبی‌ها نیز همانند رقیب بلافاصله بعد از ده نفره شدنشان موفق به باز کردن دروازه سپاهان توسط فرزاد حاتمی شدند تا جذابیت دوباره به ورزشگاه آزادی برگردد و بازی مساوی شود.

2005353

این دیدار پر موقعیت و جذاب تا پایان ۱۲۰ دقیقه تلاش دو تیم با همان نتیجه یک بر یک به پایان رسید تا ضربات مرگ‌بار پنالتی تعیین کننده فینالیست جام حذفی باشد. در ضربات پنالتی، استقلالی‌ها ابتدا توسط صادقی و بعد رحمتی و حاتمی پنالتی‌های خود را از دست دادند تا سپاهان با خراب کردن دو پنالتی و گل کردن شش ضربه راهی مرحله بعد شود.

نکته جالب توجه از ضربات پنالتی، ضربه چیپ نکونام سرمربی کنونی آبی‌ها بود که با گل شدنش امید به اردو آبی‌ها برگشت.

۳. استقلال ۰-۱ پرسپولیس، ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
آخرین دربی نوروزی برگزار شده را در فروردین ماه ۱۳۹۸ شاهد بودیم. جایی که استقلال با وینفرد شفر و پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ به دنبال کسب نتیجه در یکی از حساس‌ترین شهرآوردهای یک دهه اخیر بودند چرا که اختلاف یک امتیازی دو تیم در حالی‌که تنها پنج هفته تا پایان لیگ مانده بود، بر حساسیت این دیدار افزوده بود. این‌بار برخلاف شهرآورد هفتادم که آرش برهانی زننده گل اول بازی بود، پرسپولیسی‌ها توسط احمد نوراللهی به گل اول دیدار روی ارسال ترابی از نقطه کرنر رسیدند تا پرسپولیس با یک گل از حریف پیش بی‌افتد.

در آخرین دقیقه بازی در نیمه اول بود که بهترین فرصت برای جبران گل خورده نصیب شاگردان شفر از روی نقطه پنالتی شد. فرشید اسماعیلی پشت این ضربه ایستاد و در کمال تعجب با ضربه چیپ توپ را از روی دروازه بیرانوند به اوت زد تا یکی از عجیب‌ترین پنالتی‌های تاریخ لیگ برتر در شهرآورد هشتاد و نهم رقم بخورد.

2005354

این دیدار در نهایت با همان یک گل به سود پرسپولیس به پایان رسید تا دست آبی‌ها از جام کوتاه بماند و پرسپولیس برای سومین بار قهرمان شود. جالب آنکه آن بازی تبدیل به آخرین حضور رحمتی در چهارچوب دروازه استقلال نیز شد‌.

دیدگاه‌ها