کد خبر : 2011475 | 12 فروردين 1403 ساعت 16:25 | 32.2K بازدید | 16 دیدگاه

سه به سه در آسيا طلا گرفت، در سنگاپور نقره

طلسم ٥٤ ماه بى‌مدالى بسکتبال ایران شكست

تيم ملى سه به سه مردان كشورمان بعد از چهار سال و شش ماه و شش روز بسكتبال ايران را صاحب مدال آسيايى كرد.

طلسم ٥٤ ماه بى‌مدالى بسکتبال ایران شكست

به گزارش "ورزش سه"، تيم ملى بسكتبال سه به سه مردان ايران در ديدار نهايى رقابت‌هاى قهرمانى ٢٠٢٤ آسيا به ميزبانى سنگاپور با نتيجه ٢١ بر ٧ در قبل از پايان وقت قانونى ١٠ دقيقه‌اى برابر استراليا فينال را واگذار كرد تا در واقع با بردن تيم‌هاى هنگ‌كنگ، چين تايپه، سنگاپور، چين، ژاپن و حتى نيوزلند در آسيا طلا گرفته باشد اما با شكست برابر نماينده قاره اقيانوسيه جام قهرمانى را از دست بدهد و به مدال نقره بسنده كند.

چند ساليست كه فيبا يعنى فدراسيون جهانى بسكتبال با اضافه كردن كشور استراليا از قاره اقيانوسيه به رقابت‌هاى قاره آسيا خواسته است باعث رشد سطح كيفى تيم‌هاى ملى اين قاره و نزديك شدن آنها به بسكتبال روز جهان شود، راهكارى كه عملا به رشد كيفى بسكتبال آسيا در واقع كمكى نكرده و بيشتر جام‌هاى رده‌هاى سنى مختلف را استراليايى‌ها به خانه مى‌برند.

البته استراليايى‌ها كه در بازي‌هاى آسيايى يا همان المپيك قاره‌اى اجازه حضور ندارد و تنها در رقابت‌هاى قهرمانى آسيا در رشته‌هايى مثل فوتبال، بسكتبال و ... حضور پيدا مى‌كنند در رقابت‌هاى انتخابى جام جهانى ٢٠١٩ بسكتبال روز پنجم اسفند ١٣٩٧ در تهران مقابل تيم ملى پنج نفره كشورمان با سرمربيگرى دكتر مهران شاهين طبع با نتيجه ٨٥ بر ٧٤ شكست را تجربه كرده‌اند.

2005821

تيم سه به سه مردان ايران با كسب مدال نقره‌ى قهرمانى ٢٠٢٤ آسيا موفق شد سى و ششمين مدال را به گردن بياويزد.

پيش از مدال نقره امروز بسكتبال ايران با هدايت محمد سيستانى و مديريت فنى لوكا راميرز كارواليوى بريزيلى در قاره آسيا، آخرين مدال اين رشته ورزشى در رقابت‌هاى قاره كهن توسط تيم پالايش نفت آبادان به رنگ برنز با هدايت جماد سامرى كسب شده بود.

آخرين نقره ايران هم در بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٨ جاكارتا با هدايت دكتر مهران شاهين طبع به دست آمد كه در كسب اولين طلاى تاريخ بسكتبال ايران در آسيا، محمد سيستانى كاپيتان تيم جوانان كشورمان بود كه سال ٢٠٠٤ جام قهرمانى را بالاى سر برد.

•جدول تاريخى آخرين مدال‌ها و فينال بسكتبال ايران در آسيا:

-آخرين مدال آسيايى بسكتبال ايران ٧ مهر ١٣٩٨
پالايش نفت آبادان در باشگاه‌هاى آسيا🥉گرفت
چهار سال و شش ماه و شش روز قبل
-آخرين طلا بسكتبال ايران در آسيا ١٠ مهر ١٣٩٧
پتروشيمى بندر امام در باشگاه‌هاى آسيا🥇گرفت
پنج سال و شش ماه و سه روز قبل
-آخرين نقره بسكتبال ايران در آسيا ١٠ شهريور ١٣٩٧
مدال🥈بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٨ جاكارتا اندونزى
پنج سال و هفت ماه و سه روز قبل
-١٣٩٩ سال كبيسه بوده و ٣٦٦ روز

2005837

مدال نقره آسيايى ٢٠٢٤ بسكتبال سه به سه ايران اولين مدال جواد داورى به عنوان رئيس فدراسيون بسكتبال به حساب مى‌آيد كه خود در كارنامه ورزشى‌اش به عنوان يك قهرمان و بازيكن ملى سه مدال طلاى جام ملت‌هاى بسكتبال آسيا در سال‌هاى ٢٠٠٧، ٢٠٠٩ و ٢٠١٣ را در كنار مدال طلاى جام باشگاه‌هاى ٢٠١٣ آسيا را به يادگار دارد.

جواد داورى قبل از اعزام تيم‌هاى ملى سه به سه زنان و مردان بزرگسالان ايران به قهرمانى ٢٠٢٤ آسيا در سنگاپور قول داده بود تمام توانش را به كار گيرد تا طلسم چهار سال و نيم مدال آسيايى نياوردن اين رشته ورزشى را بشكند.

احسان دليرزهان، مجيد رحيميان، متين آقاجانپور و محمدمهدى رحيمى بازيكنانى هستند كه با شكست چين تايپه، هنگ‌كنگ، چين، سنگاپور، ژاپن و نيوزلند به فينال قهرمانى سه به سه ٢٠٢٤ مردان آسيا برابر استراليا راه يافتند تا كسب مدال سى و ششم تاريخ بسكتبال ايران در قاره كهن را به رنگ نقره كسب كنند.

بسكتبال ايران از اولين مدال خود در بازي‌هاى آسيايى ١٩٥١ دهلى نو كه به رنگ برنز بود تا امروز ٣٤ مدال قهرمانى آسيا را به گردن آويخت كه در مجموع شامل هجده جام قهرمانى و مدال طلا، هفت نقره و ١٠ برنز مى‌شود.

2005820

اوج شكوفايى قهرمانى‌ها و كسب مدال‌هاى رنگارنگ رقابت‌هاى آسيايى البته بدون احتساب تورنمنت‌هاى دوستانه يا تداركاتى بين‌المللى و رقابت‌هاى غرب آسيا از سال ٢٠٠٢ با كسب مدال نقره در جوانان قاره كهن به ميزبانى كويت به رياست زنده ياد محمود مشحون در فدراسيون بسكتبال آغاز شد كه تا روز هفتم مهر ١٣٩٨ معادل ٢٩ سپتامبر ٢٠١٩ در فدراسيون دكتر رامين طباطبايى و كسب برنز باشگاه‌هاى آسيا توسط پالايش نفت آبادان ادامه يافت.

اولين مدال بسكتبال ايران كه برنز بازي‌هاى آسيايى ١٩٥١ دهلى نو بود بين روزهاى سيزدهم تا بيستم اسفند ١٣٢٩ در دوره رياست تيمسار عليقلى گلپيرا رئيس ژاندارمرى وقت ايران در فدراسيون بسكتبال به دست آمده است.

دومين مدال تا سى‌و يكمين مدال يعنى در مجموع سى مدال شامل ١٧ طلا، شش نقره و هفت برنز در زمان رياست محمود مشحون و يك طلا، يك نقره و دو برنز هم در زمان رياست دكتر رامين طباطبايى تا بسكتبال ايران از رقابت‌هاى پنج نفره و سه نفره ٣٥ مدال متشكل از ١٨ طلا، هفت نقره و ١٠ برنز را به خود اختصاص دهد.

2005838

بسكتبال ايران دو حال حاضر داراى ٣٦ مدال آسيايى در رده‌هاى مختلف سنى و دو بخش پنج به پنج و سه به سه است كه متشكل از ١٨ طلا، هشت نقره و ١٠ برنز مى‌شود.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها