کد خبر : 2012797 | 19 فروردين 1403 ساعت 08:40 | 13.7K بازدید | 8 دیدگاه

اکبر فلاح:

هر کسی درباره یزدانی و قاسمپور حرف نزند

اکبر فلاح در گفتگویی مفصل در خصوص شرایط تیم ملی کشتی صحبت کرده است.

هر کسی درباره یزدانی و قاسمپور حرف نزند

به گزارش ورزش سه، رقابت‌هاي كشتي قهرماني آسيا طي روزهاي آينده در بيشكك قرقيزستان برگزار خواهد شد و ملي‌پوشان آزاد و فرنگي ایران در انتخابي المپيك به مصاف رقيبان خود مي‌روند. اما كشتي آزاد ايران كه در مسابقات جهاني در اوزان ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ كيلوگرم به سهميه پاريس رسيد، در بيشكك و در اوزان ۵۷، ۷۴ و ۹۷ كيلوگرم بايد براي كسب سهميه المپيك پاريس تلاش كنند.

اکبر فلاح، قهرمان سابق جهان و مربی سازنده کشتی ایران، درباره مسائل این روزهای تیم ملی کشتی و همچنین موضوع جدال احتمالی کامران قاسمپور و حسن یزدانی با روزنامه اعتماد صحبت‌های جالبی کرده است:

*‌ ارزيابي شما از وضعيت سه كشتي‌گيري كه تا اين لحظه سهميه گرفته‌اند، چيست؟
ما در مسابقات جهاني سه تا سهميه گرفتيم كه هر سه وزن شانس كسب مدال المپيك را دارند. مثلا در وزن ۱۲۵ كيلو كه كشتي‌گير ما بي‌رقيب است و توقع مي‌رود خوشرنگ‌ترين مدال را در اين وزن كسب كنيم در وزن ۸۶ كيلو هم كه آقاي يزداني ۹ مدال جهاني و المپيك دارد و خيلي اميدواريم كه او بتواند طلاي المپيك را بياورد و اگر دوست داشت با مدال طلا، كشتي را كنار بگذارد و در وزن ۶۵ كيلو هم كه ما قهرمان اول جهان را داريم‌ كه خيلي اميد داريم مدال طلا را در المپيك تكرار كند. ما در اين سه وزن شانس كسب مدال را داريم.

*‌ در مسابقات قهرماني آسيا هم سه نماينده داريم كه براي كسب سهميه روي تشك مي‌روند. شرايط آنها چطور است؟
ما توقع داريم كه نه تنها سهميه بگيرند بلكه اينها هم مدال المپيك بگيرند. در اين سه وزن هم كشتي‌گيران خوبي داريم كه حتما مي‌توانند سهميه بگيرند و حتما اين توانايي را دارند. با اين امكاناتي كه فدراسيون دراختيارشان گذاشته اين توقع بي‌جا نيست. با جابه‌جايي كه در مربيان داشتيم به‌طور حتم بهترين انتخاب هم براي المپيك كرده و توقع مي‌رود با اين مربيان و كشتي گيران هم سهميه بگيريم و هم در المپيك افتخارآفريني كنند.

2008094

*‌ معمولا كشتي‌گيران ما در وزن‌های سبك مثل همين ۵۷ كيلوگرم در آسيا كار سختي دارند. علتش چيست؟
خب رقيبان ۱۲۵ کیلو مشخص است كه چه كساني حضور دارند اما در وزن ۵۷ تا كه وزن اول ما است تا دل‌تان بخواهد رقيب داريم! در ۱۲۵ تا مي‌توانيم‌ اسم ببريم كه رقيب ما يك گرجي است كه شرايط سني‌اش بالاي ۳۰ سال است و يك تركيه‌اي كه ‌او هم ‌همين ‌شرايط را دارد. يعني تمام رقيبان اصلي وزن ۱۲۵ كيلوي كشتي‌گير ما رو به سقوط هستند و كشتي‌گيري نداريم‌كه از كشتي‌گير ما زير بگيرد. براي همين هم مدال طلاي ۱۲۵ تاي ما مي‌شود گفت قطعي است. اما در وزن ۵۷ قهرمان‌جهان و المپيك زياد داريم براي همين است كه مي‌گويند كار براي ما سخت است اما اين دليل نمي‌شود در وزني كه ۴ تا رقيب داريم‌كشتي‌گير‌ خودمان را ناديده بگيريم و بگوييم كار شدني نيست. به نظر من كار شدني هست و كشتي‌گير ما وقتي در كشور ما انتخاب مي‌شود يعني يك مرحله مدال را گرفته‌ چون انتخاب شدن در كشور ما مثل جهاني مي‌ماند و در همين مرحله هم مي‌تواند بگويد جزو ۶ تاي برتر هستم و اگر سهميه را بگيرد، مي‌تواند ادعا كند مي‌تواند در المپيك جزو ۴ تاي برتر است و شانس مدال را داشته باشد. نبايد در هيچ وزني نااميد باشيم يا كشتي‌گيران رقيب را به قدري بزرگ كنيم كه كشتي‌گير ما فقط به فكر كسب سهميه باشد. بايد از تجربه‌اي كه در اين چند سال به دست آمده استفاده كرد تا يك مدال خوشرنگ براي خانواده كشتي بياوريم.

*‌ درباره حواشي به وجود آمده در وزن ۸۶ كيلوگرم چه نظري داريد؟
درباره كشتي‌گيران مازندران فكر مي‌كنم آنجا از بس كارشناس و قهرمان جهان هست به علاوه مربيان خودشان مي‌توانند بهترين نظر را بدهند. بعدش خودشان و مربيان اينها بيايند وزن‌شان را مشخص كنند. به نظر من ديگر كسي نبايد در اين خصوص كارشناسي كند. چون بالاي سرشان هم نبوديم و از شرايط روحي و وضعيت آنها اطلاعي نداريم با يك نظر بي‌خود باعث ايجاد دلخوري مي‌شويم. افرادي كه به آنها نزديك‌تر هستند بهتر مي‌توانند نظر بدهند و‌ من شرايط اين ‌آقايان را نمي‌دانم و اين كارشناسانه ‌نيست و دخالت محسوب مي‌شود. توصيه مي‌كنم هركسي كه از نزديك شاهد كار قاسمپور و يزداني نيست براي‌شان كارشناسي نكند.كارشناسي اين دو باشد با مربيان ‌خودشان و خودشان و مربياني كه در تيم ملي با آنها كار مي‌كنند كه بهتر از ديگران مي‌توانند كارشناسي كنند.

*‌ با توجه به سابقه طولاني شما در كشتي، فكر مي‌كنيد يك كشتي‌گير مي‌تواند پس از طي كردن دوران نقاهت به كشتي برگردد و موفق شود؟
حريف حسن يزداني همين تيلور نزديك مسابقات جهاني دچار آسيب‌ديدگي از ناحيه پا شد و نتوانست به جهاني برود و در آن سال حسن بود و كشتي‌گير هند آمد كه در مقابلش حاضر نشد و راحت‌ترين مدال جهاني‌اش را گرفت اما سال بعد تيلور دوباره ظهور كرد و با آمادگي خيلي بيشتر يك عمل سنگين را پشت سر گذاشت و باز هم قهرمان‌ شد. خب كشتي‌گير ما هم ‌مي‌تواند چون نزديك به ۷ يا ۸ ماه است كه از جراحي حسن گذشته و به خوبي ريكاوري شده و سرحال است و اين كار شدني است چون خيلي‌ها بعد از عمل برگشتند و مدال خودشان را تكرار كردند و خيلي‌ها هم‌عمل كردند اما بعدش نتوانستند مدال‌شان را كسب كنند. دو روي سكه است حالا اميدوارم براي حسن اين‌طور باشد و بتواند‌ مدالش را تكرار كند.

2008095

*‌ براي كامران قاسمپور راه ديگري نيست كه بتواند در المپيك كشتي بگيرد؟
كار خيلي سختي است كه بتوانيم همه را داشته باشيم. بايد اين را به رييس كميته ملي المپيك مي‌گفتيم كه وزن ۹۲ را كنار مي‌گذاشت چون كشتي‌گير ما در اين وزن استاندارد است. در وزن بالاتر از استاندارد در مي‌آيد و در وزن پايين‌تر، بي‌جان مي‌شود. اينكه ‌بخواهيم او را به زور يك وزن بالا يا پايين ببريم جز ضرر براي اين كشتي‌گير و خدشه‌دار شدن اعتبارش نيست. مثل حضور در وزن ۹۷ تا كه به امريكا خيلي راحت باخت. چرا بايد زوري آن استاندارد را خراب كنيم؟ هركسي در وزن‌ خودش كشتي بگيرد و در همان وزن هم براي كشتي كشورمان افتخار كسب كند.

*‌ پيش بيني شما از عملكرد كشتي گيران ما در المپيك چيست؟
علم غيب ندارم كه پيش‌بيني كنم اما كشتي ما هميشه جزو ۳ تيم برتر جهان است. هر موقع بچه‌ها به لحاظ بدني و روحي شارژ شدند و بهتر تمرين كردند در دنيا اول شدند و در زمان عادي هم نايب قهرمان شديم و در بدترين شرايط سوم جهان شديم چون از تمام تيم‌هاي ديگر يكدست‌تر بوديم. با يك مربي ساده هم تيم ما روي سكو مي‌رود منتها توقع داريم كه امسال در المپيك كمتر اشتباه كنيم و همان شود كه وقتي نام ايران در كشتي مي‌آيد تن كشتي‌گيران دنيا مي‌لرزد. بايد از اين ۶ تا وزن 3‌تا مدال بگيريم حالا اگر 4 تا شود كه خيلي خوب كار كرديم و هرچه بيشتر مدال بگيريم يعني توانايي مربي و فدراسيون ما بالا بوده كه توانستيم اين موفقيت را كسب كنيم اما 3تا مدال توقع بجايي است كه چه در آزاد و چه فرنگي به دست بياوريم مخصوصا اگر يكي از مدال‌ها طلا باشد كه كارنامه قبولي را گرفتيم.

دیدگاه‌ها