کد خبر : 2013071 | 20 فروردين 1403 ساعت 11:04 | 16.1K بازدید | 9 دیدگاه

دوازدهمین قهرمانی سید؛

محمد موسوی و یک رکورد غیر قابل لمس

سيدمحمد موسوى با كسب دوازدهمين قهرمانى خود در ليگ برتر با تيم فولاد سيرجان به ركورد شبنم عليخانى كاپيتان سايپا رسيد.

محمد موسوی و یک رکورد غیر قابل لمس

به گزارش "ورزش سه"، حال دو بازيكن در واليبال ايران وجود دارند كه در رقابت‌هاى ليگ برتر زنان و مردان كشورمان ١٢ بار جام قهرمانى را بالاى سر برده‌اند، شبنم عليخانى كه اسفند ١٤٠٢ دوازدهمين قهرمانى را با سايپاى تهران جشن گرفت و سيدمحمد موسوى كه فروردين ١٤٠٣ دوازدهمين جام را با فولاد سيرجان مال خود كرد.

نكته جالب اينكه هر دوى اين واليباليست‌های زن و مرد ايران كاپيتان‌هاى تيم‌هاى خود بودند و عنوان MVP يا ارزشمندترين بازيكن را نيز در كنار جام قهرمانى به دست آوردند.

شباهت جالب توجه ديگر بين اين دو واليباليست كه شبنم عليخانى پاسور و سيدمحمد موسوى سرعتى زن به حساب مى آيند خوزستانى بودن هر دو است كه اولى اهوازى محسوب مى‌شود و دومى دزفولى.

2008552

نكته غم‌انگيز ماجرا اينجاست كه با وجود چنين ستاره‌هاى عنوان‌دار و پرافتخارى از خوزستان در واليبال ايران اين استان هيچ تيمى در سطح ليگ برتر اين رشته ورزشى ندارد و آخرين حضور به نزديك ١٠ سال قبل و پتروشيمى ماهشهر مربوط مى‌شود كه در ليگ‌هاى واليبال زنان و مردان ايران تيم‌دارى كرد.

از ركورد منحصر به فرد يوسين بولت دونده جامائيكايى دوى صد متر در جهان و المپيك گرفته تا ركوردهاى عجيب و غريب كريس رونالدو و ليونل مسى در فوتبال، الكساندر كارولين در كشتى، نواك جوكوويچ در تنيس، مايكل فيلپس در شنا، لاشا تالاخادزه در وزنه بردارى، جك نيكلاس در گلف يا ركورد مشترك هفت قهرمانى فرمول يك مايكل شوماخر و لوئيس هميلتون يا همچنين پنج قهرمانى متوالى دست نيافتنى دوچرخه سوارى ميگل ايندوراين در توردوفرانس كه همه و همه براى شكسته شدن به ثبت رسيده‌اند و روزگارى نيز قطعا جابه‌جا خواهند شد.

البته ركوردها در ورزش‌هاى تيمى، توپى و گروهى به اين سادگى‌ها جابه‌جا نمى‌شوند، به ويژه وقتى رشته‌اى تيمى كشورى يكى دو دهه اوج مى‌گيرد و با قهرمانى‌ها يا افتخارات بسيار همه را متعجب مى‌كند و بعد به يك‌باره دچار افولى باورنكردنى شده كه تكرار حتى يك قهرمانى قاره‌اى نيز در آن به رويايى دست نيافتنى تبديل مى‌شود.

دقيقا مثل حال و روز اين سال‌هاى اخير بسكتبال ايران و ركورد دست نيافتنى بازيكنى مثل اوشين ساهاكيان با ١٠ مدال طلاى قاره كهن.

ركورد تعداد قهرمانى‌هاى ملى و آسيايى در ورزش‌هاى تيمى و توپى تاريخ ورزش ايران به نام يك واليباليست شناخته شده نوشته شده است؛ كاپيتان اين روزهاى واليبال ايران سيدمحمد موسوى.

2008138

سرعتى زنى كه با ١٧ قهرمانى و كسب مدال طلاى تيمى در رده‌هاى مختلف سنى، باشگاهى، جام كنفدراسيون‌هاى آسيا، جام ملت‌هاى قاره كهن و بازي‌هاى آسيايى، عنوان پرافتخارترين ورزشكار رشته‌هاى تيمى و توپى را به تنهايى در بين تمامى واليباليست‌ها، فوتباليست‌ها، بسكتباليست‌ها، هندباليست‌ها، بازيكنان واترپلو، راگبى و يا هر ورزشكار رشته‌هاى ديگر "تيمى توپى" به خود اختصاص داده است.

ركوردى كه بى‌شك شكسته شدنى نيست و يا شايد قرن‌ها ارتقاى آن به درازا بكشد، درست مثل ركورد قهرمانى‌هاى اوشين ساهاكيان بسكتباليست اصفهانى اين رشته ورزشى، در دنياى توپ و تور.

ساهاكيان در بسكتبال و سعيد معروف در واليبال هر كدام با ١٠ عنوان قهرمانى قاره‌اى به‌صورت مشترك جايگاه دومين ورزشكار پرافتخار ورزش‌هاى "تيمى توپى" را بعد از سيدمحمد موسوى در رقابت‌هاى بين‌المللى به نام خود سند زده‌اند.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها