کد خبر : 2013205 | 20 فروردين 1403 ساعت 22:15 | 292.1K بازدید | 380 دیدگاه

قضاوت سؤال‌برانگیز زاهدی‌فر

فراتر از مشکوک: کارشناسی داوری نفت-سپاهان!

صحنه‌های مشکوک دیدار صنعت نفت و سپاهان مورد بررسی کارشناسان داوری قرار گرفته‌اند.

فراتر از مشکوک: کارشناسی داوری نفت-سپاهان!

به گزارش "ورزش سه"، سپاهان در هفته بیست و دوم لیگ برتر با نتیجه ۲-۱ برابر صنعت نفت آبادان شکست خورد. این نتیجه در شرایطی رقم خورد که گل اول آبادانی‌ها در این مسابقه روی یک ضربه ایستگاهی به ثمر رسید و گل دوم آنها نیز در حالی وارد دروازه سپاهان شد که پیش از گل، برخوردی مشکوک به خطا بین بازیکنان دو تیم رخ داد.

این دیدار همچنین با یک صحنه مشکوک به هند همراه بود که تصمیم داور مسابقه برای ادامه بازی با اعتراض سپاهانی‌ها همراه شد‌. همچنین در نیمه دوم مسابقه نیز مصطفی نائیج‌پور از بازی اخراج شد تا صنعت نفت ده نفره بازی را به پایان برساند.

کارشناسان داوری به نقد و بررسی این صحنه‌ها پرداخته‌اند:

📌 برخورد رضا اسدی و مهاجم نفت (خطا- دقیقه ۶)

ویدئو: 329339

✅ محمدرضا ابوالفضلی: خطای مدافع در این صحنه کاملا واضح است، چرا که اگر هر دو پای وی را مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم دو دستِ وی بر روی شانه یا کمرِ مهاجم قرار داشته و هیچ‌یک از پاها نیز روی زمین قرار ندارند، پس خطا به درستی اعلام شد.

✅ محمدحسین ترابیان: بازیکن مدافع پشت محوطه جریمه با بی‌احتیاطی و با پریدن روی حریف باعث به هم زدن تعادل و سرنگونی مهاجم می‌شود. قابل ذکر  است در این صحنه و در زمان هل دادن، بازیکن مهاجم حالت بالا پریدن دارد و هر دو پای بازیکن مدافع از زمین جداست. در این صحنه با توجه به موقعیت مهاجم و حرکت او، داور ابتدا آوانتاژ داده ولی بعد از  عدم استفاده مهاجم از موقعیت، به درستی اعلام خطا می‌کند.

✅ مهدی عالیقدر: بازيكن سپاهان مرتكب خطا شد و كاملا اين خطا محرز است.

✅ ابراهیم میرزابیگی: بازیکن سپاهان مرتکی خطا شد و تصمیم داور درست بود.
✅ حسین عسگری: خطا کاملا واضح است. بازیکن سپاهان از پشت سوار بازیکن حریف می‌شود و او را سرنگون می‌کند.
✅ تورج حق‌وردی: مدافع، مهاجم را هل داد و خطا به درستی اعلام شد.

✅ بابک وسیله‌بر: در این صحنه خطای پریدن روی حریف واضح است که داور در فاصله و زاویه مناسب به درستی ضربه آزاد مستقیم به نفع مهاجم بدون جریمه شخصی اعلام کرد.

📌 برخورد یوسف کی‌شمس و مدافع سپاهان (مشکوک به خطا- دقیقه ۲۵)

ویدئو: 329334

❌ محمدرضا ابوالفضلی: بازیکن مدافع در کنترل توپ ناقص عمل می‌کند اما با این‌حال سعی در تصاحب مجدد آن را دارد که در این لحظه توسط دستِ چپِ مهاجم سرنگون می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که زمانی که بازیکن، چه مدافع یا مهاجم در حال دویدن است، به دلیل اینکه از قدرت تعادلِ پایینی برخوردار و تمرکز در تصاحب توپ دارد، با کوچکترین نیرویی سرنگون می‌گردد، همانند این صحنه، لذا می‌بایستی خطای مهاجم اعلام می‌شد. با توجه به دور بودن داور از صحنه و تشخیص آن، داورِ چهارم باید در این زمینه به وی کمک می‌نمود.

❌ محمدحسین ترابیان: در زمانی که بازیکن مهاجم توپ را کاور کرده است، بازیکن مهاجم با هل دادن و سرنگون کردن مدافع، صاحب توپ می‌شود. داور در این صحنه می‌بایست اعلام خطای مهاجم می‌کرد. البته با توجه به فاصله و زاویه داور نسبت به صحنه، داور چهارم می‌توانست در اعلام خطا به داور کمک کند.

❌ مهدی عالیقدر: كاملا مشخص است كه مهاجم با دست مدافع را هل مي‌دهد و داور باید اعلام خطا می‌کرد.

❌ ابراهیم میرزابیگی: این صحنه هم مشابه صحنه اول بود و باید خطای بازیکن صنعت نفت گرفته می‌شد.
❌ حسین عسگری: خطا واضح است و بازیکن صنعت نفت با دست چپ، بازیکن را هل می‌دهد و او را سرنگون می‌کند. قبل از گل خطای واضحی اتفاق میفتد، منتها داور حدود ۴۰ متر از صحنه دور است و زاویه او هم کور است.
❌ تورج حق‌وردی: مهاجم مرتکب خطا شد و مدافع را هل داد.

❌ بابک وسیله‌بر: خطای هل دادن توسط مهاجم که جریمه آن اعلام ضربه آزاد مستقیم به نفع مدافع است.

📌 برخورد توپ به مدافع صنعت نفت (مشکوک به پنالتی- دقیقه ۳۶)

ویدئو: 329342

❌ محمدرضا ابوالفضلی: ای کاش زاویه بهتری در این صحنه برای تماسِ توپ با دستِ مدافع وجود داشت، اما به نظر من و با این دوربین، نکته‌ای وجود دارد که می‌توان تفسیر را تا حد زیادی راحت کرد و آن اینکه دروازه‌بان سعی در کنترل توپ دارد، اما دستِ مدافع که هم غیرطبیعی و هم افزایش حجم (به بدن) دارد، باعث می‌شود که توپ پس از برخورد به دست، کمی تغییر زاویه داده و دروازه‌بان در کنترل توپ ناموفق شود. پس می‌توان در این صحنه اعلام پنالتی نمود.

⚪️ مهدی عالیقدر: در اينكه مدافع آگاهانه دست خود را به سمت توپ مي‌آورد ترديدي نيست، اگر برخورد داشته باشد قطعا پنالتي است.

❌ حسین عسگری: بازیکن صنعت نفت آگاهانه و ارادی دست خود را حرکت می‌دهد و توپ را دفع می‌کند و مرتکب خطای پنالتی می‌شود.
✅ ابراهیم میرزابیگی: توپ به شکم بازیکن برخورد می‌کند و کمانه می‌کند و به بیرون می‌رود.
❌ تورج حق‌وردی: خطای پنالتی رخ داد.

❌ بابک وسیله‌بر: مدافع آگاهانه دست خود را به سمت توپ حرکت داده و مرتکب خطای هند می‌شود، بنابراین جریمه‌اش اعلام ضربه پنالتی و اخراج به علت جلوگیری از ورود توپ به دروازه می‌باشد.

📌 برخورد مصطفی نائیج‌پور و بازیکن سپاهان (اخراج با کارت زرد دوم- دقیقه ۸۴)

ویدئو: 329347

✅ محمدرضا ابوالفضلی: نوع خطایی که مدافع مرتکب می‌شود از روی بی‌ملاحظگی است و اخطار دارد چرا که اصلا به توپ کاری نداشته و بر روی مهاجم خطا می‌کند، ضمنا خطا در این صحنه با توجه به تعداد مدافعین، جلوگیری از حمله مؤثر برای کارت زرد تلقی نمی‌گردد.

✅ محمدحسین ترابیان: بازیکن مدافع با بی ملاحظگی به روی مهاجم مرتکب خطا می‌شود و تصمیم داور در دادن اخطار درست بود.

✅ مهدی عالیقدر: تصميم داور صحيح است و كارت زرد درست مي‌باشد.

✅ ابراهیم میرزابیگی: کارت زرد دوم به بازیکن صنعت نفت به درستی داده شد.
✅ حسین عسگری: داور به درستی کارت زرد داد، چون بازیکن صنعت نفت در نهایت بی‌پروایی تکل می‌رود.
✅ تورج حق‌وردی: اخطار درست بود و چون کارت زرد دومش بود اخراج صحیح بود.

✅ بابک وسیله‌بر: یک خطای محرز با بی‌پروایی که جریمه آن اخطار است و مطمئنا اگر کارت زرد دوم بوده اخراج بازیکن خاطی صحیح است‌.

دیدگاه‌ها