کد خبر : 2013357 | 21 فروردين 1403 ساعت 14:47 | 5.4K بازدید | 11 دیدگاه

درباره فیرپلی مالی شرایط 2011 اروپا را داریم؛

تاج: تا الان کاری برای مالکیت سرخابی‌ها نشده!

رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید قانون سقف بودجه کمک زیادی به کنترل هزینه‌ها کرده ولی در بخش درآمدزایی پیشرفتی ایجاد نشده است.

تاج: تا الان کاری برای مالکیت سرخابی‌ها نشده!

به گزارش "ورزش‌ سه"، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال پس از پایان جلسه فیرپلی مالی که با حضور مدیران عامل باشگاه‌های مختلف لیگ برتری برگزار شد، مقابل خبرنگاران ایستاد و به سوالات آنها پاسخ داد: جلسه بسیار خوبی بود و بیش از سه ساعت طول کشید. مباحث زیادی مطرح شد. می‌دانستم از AFC قانون فیرپلی مالی ابلاغ خواهد شد. این اتفاق هم افتاد. الان هر روز حلقه مجوز حرفه‌ای را تنگ‌تر و الزاماتش را بیشتر می‌کنند. 

او ادامه داد: فیرپلی مالی مورد انتقاد برخی از باشگاه‌ها بود ولی امروز در جلسه 80 درصد باشگاه‌ها ارزیابی خوبی داشتند. چون اگر این کار را نمی‌کردیم، امروز بدهی باشگاه‌ها بیشتر بود. فیرپلی مالی هم یک قانون دارد به نام قانون سر به سر. یعنی شما هر مقداری درآمد دارید، باید به همان مقدار هزینه کنید. در قانون جدید این موضوع هم وجود دارد که حق ندارید بیش از 70 درصد برای تیم فوتبال بزرگسالان هزینه کنید. 30 درصد باید به سمت رشته‌های دیگر ببرید و اگر درآمد خوبی داشته باشید باید این درآمد به سمت ورزش زنان و کارهای توسعه‌ای برده شود. 

2000627

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: مجلس خوشبختانه وزارت ورزش را مکلف کرده که فیرپلی مالی را انجام بدهد و وزارت ورزش هم امروز فدراسیون فوتبال را مکلف کرد. فیرپلی مالی برگرفته از سال گذشته است که البته ایرادهایی هم داشت، اما فدراسیون مکلف است که قانون را بگیرد و پس از بررسی و اعمال نظرات باشگاه‌ها به مجمع ببرد و پس از تصویب مجمع به منزله قانون خواهد بود. 6 ماه زمان داریم. در این مدت باید درباره منابع درآمدی پایدار صحبت کنیم. اروپا 2010 قانون فیرپلی مالی را شروع کرد و در سال 2016 باشگاه‌ها به حالت سر به سر رسیدند و حتی در سال 2017 سود کردند. 2018 و 2019 کرونا شرایط را عوض کرد و باشگاه‌ها متضرر شدند، اما ما الان شرایط 2011 اروپا را داریم.

مهدی تاج سپس بیان کرد که 4 باشگاه ایرانی در حال حاضر ورشکسته هستند و افزود: 4 باشگاه ما در حال حاضر ورشکسته هستند. اسم نمی‌توانم ببرم. در جلسه مفصل گزارش دادیم. ما باید اینها را به شرایط عادی برگردانیم. برخی باشگاه‎‌ها هم باید وضعیت مالی آنها با شیوه حسابداری‌ای که مورد نظر ماست مورد تایید قرار بگیرد.

او ادامه داد: اما در مجموع می‌توان گفت شرایط طوری است که باید شهامت این تصمیمات شجاعانه را داشته باشیم و امروز هم مدیران عامل را جمع کردیم و این موضوع را گفتیم. هزینه‌ها بی رویه در حال افزایش است. یک عده می‌گفتند چرا سقف گذاشتید؟! همین الان که سقف گذاشتیم، نتوانسته‌ایم پول بازیکنان را تسویه کنیم و اگر نبود که دیگر هیچ. فوتبال یک فرق هم با سایر پدیده‌های اجتماعی هم دارد و آن هم اینکه رقبا وجود دارند و اگر ما بایستیم ژاپن و قطر از ما جلو می‌زنند. ما الان دوم آسیا هستیم، اما باید تلاش کنیم که دوباره رتبه اول را بگیریم. ما الان در رنکینگ جهانی بیستم جهان هستیم، در فوتسال ششم جهان و فوتبال ساحلی پنجم جهان هستیم ولی در درآمد بیستم آسیا هستیم! 

1974161

تاج سپس در واکنش به این سوال که فدراسیون برای احقاق درآمد حق پخش و تبلیغات محیطی باشگاه‌ها چه اقدامی کرده، گفت: درآمد فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های کشور تنها حق پخش نیست. درآمدهای دیگری هم داریم که باید محقق شوند. علاوه بر درآمد مسئله هزینه است. مالیات و ارزش افزوده به صورت جدی فوتبال را تحت الشعاع قرار داده است. قانون تفسیرهای زیادی درباره مالیات دارد و خود فدراسیون فوتبال جزو بدهکاران مالیاتی و ارزش افزوده است. به هر جهت باید برای یکبار هم شده تکلیف مشخص شود. در غیراینصورت مجوز حرفه ای تمام باشگاه‌های ما به مشکل می‌خورد.

سوال پایانی درباره شرایط استقلال و پرسپولیس بود و اینکه یکی از این تیم‌ها احتمال حذف دارد و اگر هر دو تیم مجوز بگیرند، فدراسیون جریمه می‌شود، گفت: دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نسبت به تمام سال‌های قبلی شرایط بهتری دارند. نسبت به بدهی‌ها، مالیات و ورزشگاه قدم‌های خوبی برداشته شده. توانسته‌اند مقاومت زمین، سکو، آتش نشانی و همه را بگیرند. این ها قدم‌های سختی بوده. 

او در پایان گفت: درباره مالکیت اما در اختیار فدراسیون فوتبال نیست و ما کاری نمی‌توانیم بکنیم. حتی در اختیار وزارت ورزش هم نیست و حتما باید این موضوع حل شود. امروز با آقای وزیر صحبت مفصلی داشتم و خودم امروز به یک دستگاه نامه فوری زدم که باید تا یک تاریخی تصمیم گرفته شود ولی تا الان مشکل مالکیت پرسپولیس و استقلال حل نشده.

دیدگاه‌ها