کد خبر : 2015064 | 29 فروردين 1403 ساعت 11:46 | 2K بازدید | 0 دیدگاه

جنگ قدرت در اسکی جهان

پروژه سوپر لیگ اسکی در راه است

نبرد قدرت بزرگی در دنیای اسکی میان فدراسیون‌های ملی و فدراسیون بین‌المللی راه افتاده که می‌تواند چالش‌های بسیاری را پیش پای ورزش‌های زمستانی به ویژه اسکی و اسنوبرد قرار دهد.

پروژه سوپر لیگ اسکی در راه است

به گزارش "ورزش سه"، این روزها جهان اسکی از آشفتگی رنج می‌برد و یک جنگ قدرت میان فدراسیون بین‌المللی اسکی (FIS) به ریاست یوهان الیاش و فدراسیون‌های ملی اسکی کشورهای مختلف با نفود فدراسیون اسکی آلمان (DSV) در حال وقوع است.

یوهان الیاش رئیس فدراسیون بین‌المللی اسکی، پیشنهاد انجام تغییرات اساسی را ارائه نموده که می‌تواند مسابقات بین‌المللی اسکی را دست‌خوش تغییرات بسیار نماید و عملا انقلابی در این عرصه رخ دهد و همین امر هم با مخالفت برخی از فدراسیون‌های ملی اسکی با رویکرد محافظه‌کارانه روبرو شده است. بسیاری از فدراسیون‌های ملی، از جمله فدراسیون اسکی آلمان و برخی از فدراسیون‌های کشورهای اروپای مرکزی و اسکاندیناوی، در حال رقم زدن یک اتحاد با منافع مشترک هستند تا بر هیئت حاکمه در فدراسیون بین‌المللی فشار بیاورند و بدین ترتیب راه خود را در پیش بگیرند.

در همین رابطه ولفگانگ مایر، مدیر ورزشی فدراسیون اسکی آلمان در گفتگویی توصیه‌هایی را خطاب به رئیس فدراسیون بین‌المللی اسکی کرد و گفت: «ما باید محکم باشیم و به رئیس FIS نشان دهیم که محدودیت‌های او کجاست.»

اما تعارض اساسی در این میان چیست؟ رئیس فدراسیون بین‌المللی اسکی معتقد است باید مسابقات اسکی مانند رشته تنیس و فرمول یک با جوایز قابل توجه و به صورت سلسله‌ای از مسابقات برگزار شود و هدف‌گذاری آن بازارهای سنتی از جمله آمریکا و آسیا باشد. اما فدراسیون‌های ملی مخالف این پیشنهاد هستند و پیشنهاد دیگری دارند. این فدراسیون‌ها پیشنهاد ایجاد یک «سوپر لیگ» خارج از فدراسیون بین‌المللی را دارند.

فدراسیون‌های اسکی سوئیس، آلمان، اتریش، نروژ، سوئد و ایتالیا فدراسیون‌های اصلی درگیر در این ماجرا هستند و بزودی نیز اسلوونی و فنلاند نیز به آن ملحق خواهند شد. تشکیل این اتحادیه بدین جهت حائز اهمیت است که این هشت کشور عملا 65 درصد از رویدادهای جام‌جهانی اسکی را تشکیل می‌دهند.

2011771

اختلاف ایجاد شده بر سر پول توزیع شده برای حق پخش اسکی آلپاین است که FIS می‌خواهد با تغییرات در نحوه برگزاری مسابقات آن را کنترل کند، اما فدراسیون‌های ملی کشورها نمی‌خواهند چنین اتفاقی رخ دهد. در شرایط کنونی سازمان‌دهندگان مسابقات از منافع اقتصادی بهره می‌برد، اما ایده فدراسیون بین‌المللی اسکی این است که همه چیز را در انحصار خود درآورد و سپس آن را با برگزارکنندگان به اشتراک بگذارد.

فدراسیون بین‌المللی اسکی به عنوان صاحب امتیاز حقوق مسابقات جام‌جهانی حرف آخر را در زمینه برگزاری می‌زند، اما در مورد ایجاد لیگ مستقل توسط فدراسیون‌های ملی نمی‌تواند اعمال نظری داشته باشد. به نظر می‌رسد رئیس FIS تصمیم به کوتاه آمدن از موضع خود را ندارد و تمامی تلاشش را برای اجرای ایده انقلابی خود بسته است.

فدراسیون‌های اپوزیسیون نیز تهدید کرده‌اند که لیگی را ایجاد کنند که می‌تواند به شکل قابل‌توجهی هم قالب فعلی و هم قالب جدید پیشنهادی را دچار چالش نماید. در نهایت زمان نشان خواهد داد که چه کسی در جنگ پیش‌آمده میان فدراسیون بین‌المللی و فدراسیون‌های ملی برنده خواهد شد.

در تلاش برای جلوگیری از گسترش این جنگ و خسارات احتمالی تلاش‌های برای میانجی‌گیری بین طرفین درگیر در زوریخ سوئیس انجام شد که نتایج محسوسی برای رفع این مشکلات را نداشت. کریستین شرر، دبیر کل فدراسیون اسکی آلمان نیز در میانیه این جنگ با لحنی تهدید‌آمیز خطاب به فدراسیون بین‌المللی اسکی گفت:  «ما باید در مورد برنامه‌های جایگزین فکر کنیم؛ به طور دقیق‌تر در مورد سوپرلیگ اسکی.»

فدراسیون‌های ملی اسکی مخالف FIS به خوبی می‌دانند که قدرت زیادی را در اختیار دارند، زیرا برگزاری سوپرلیگ می‌تواند به معنای ضرر میلیون‌ها دلاری برای فدراسیون بین‌المللی باشد. با این حال رئیس فدراسیون بین‌المللی اسکی در تلاش است تا در برابر موضع‌گیری فدراسیون‌های ملی مخالف خود مقاومت کند، زیرا به خوبی می‌داند که اگر در این جنگ شکست بخورد، قدرت او در آینده به شدت محدود خواهد شد.

* مرتضی محسن پور

دیدگاه‌ها