کد خبر : 2016050 | 02 اردیبهشت 1403 ساعت 11:45 | 4.4K بازدید | 0 دیدگاه

نداشتن پشتوانه ضعف بزرگی است

انتظار ۴ سهمیه المپیک دیگر در تیراندازی داشتیم

کارشناس و پیشکسوت تیراندازی می‌گوید در تفنگ و تپانچه انتظار کسب سه سهمیه دیگر وجود داشت.

انتظار ۴ سهمیه المپیک دیگر در تیراندازی داشتیم

به گزارش "ورزش سه"، مسعود کلهری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عملکرد تیم ملی تیراندازی در مسابقات جهانی کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ اظهار کرد: این مسابقات آخرین فرصت برای تیراندازان بود. حدود ۷۰ کشور شرکت داشتند و استقبال خوبی شده بود. در تفنگ امید داشتیم که ۲ یا ۳ سهمیه دیگر بگیریم اما موفق نشدیم. هرچند که نتایج ملی‌پوشان تفنگ نسبت به مسابقات قبل بهتر بود اما حتی در مواردی هم که منجر به شکستن رکورد داخلی شد باز هم نتوانستیم به سهمیه برسیم. نجمه خدمتی در تفنگ بادی رکورد ۶۳۳ را ثبت کرد. ملی‌پوشان در تفنگ سه وضعیت هم نتوانستند به سهمیه برسند. به پوریا نوروزیان و امیرمحمد نکونام امید زیادی داشتیم اما آنها هم موفق به کسب سهمیه المپیک پاریس نشدند.

کارشناس تیراندازی در ادامه گفت: در تپانچه اصلا وضعیت خوب نبود و به همان سهمیه هانیه رستمیان که در تپانچه ۲۵ متر به دست آورده بود بسنده شد. رستمیان در این مسابقات با نمره خوب به فینال رسید اما برای مسابقات هدف که المپیک پاریس است نتایج و رکورد بالاتری نیاز است. باید روی این تیرانداز بیشتر کار شود تا شانس کسب مدال داشته باشد. در بخش مردان نتایج خوب نبود. انتظار داشتیم سجاد پورحسینی در تپانچه بادی سهمیه بگیرد اما موفق نشد.

پیشکسوت تیراندازی در ادامه گفت: این نتایج ضعیف دلایلی دارد. اول اینکه بضاعت ما در تیراندازی همین نفرات هستند. این ضعف بزرگی است که در تیراندازی پشتوانه نداریم. چین چندین گروه دارد و اگر به نتیجه نرسد ورزشکار جدید جایگزین می‌کند اما تیراندازان ما همیشه در مسابقات مختلف همین‌ها هستند. این برای فدراسیون ضعف بزرگی است که نمی‌تواند ورزشکار جایگزین کند. در بخش جوانان زمان کرونا و قبل از آن ضعیف کار کردیم اما اخیرا اقداماتی شده اما دیر است.

کلهری گفت: دلیل بعدی گرانی تجهیزات است. این رشته تجهیزات محور است و به قدری تجهیزات گران شده که همین تیراندازان هم به رشته‌های دیگر روی آورده‌اند. خرید سلاح از برند خوب، لباس و حتی خرید قوطی ساچمه یک میلیونی کار آسانی نیست و همه این‌ها سبب می‌شود که ورزشکاران به نتیجه نرسند. ما سازنده سلاح مسابقه‌ای نیستیم و نمی‌توانیم تجهیزات در سطح عالی داشته باشیم و باید همه این‌ها را از آلمان تهیه کنیم.

پیشکسوت تیراندازی افزود: باید بدانیم که تیراندازی به بخش بادی ختم نمی‌شود. ما ۴۰ ماده در این رشته داریم که ۱۵ رشته آن المپیکی است. ما تنها در تفنگ بادی و سه وضعیت و تپانچه بادی و ۲۵ متر زنان کار می‌کنیم. ساختارهای ما آماده نیست تا بتوانیم در همه رشته‌ها فعالیت داشته باشیم. در بیشتر کشورها حداقل در رشته‌های المپیکی ورزشکار تربیت کرده و به مسابقات اعزام می‌کنند. حتی وزارت ورزش هم به تیراندازی به‌عنوان یک رشته ۳ یا 4 رشته‌ای نگاه می‌کند. باید در تامین بودجه نگاه ویژه‌تری به این رشته کند تا بتوانیم با وجود امکانات و زیرساخت‌ها با سایر کشورها رقابت کنیم. قبلا ما رنکینگ جهانی داشتیم اما الان افت کرده و نتوانسته‌ایم جایگاه خود را حفظ کنیم.

او در خصوص جواد فروغی و عدم کسب سهمیه المپیک پاریس گفت:‌ جواد فروغی بعد از اینکه به مدال رسید در تمامی مراسم و مناسبات مورد تجلیل قرار گرفت. او زیاد زیر ذره‌بین رفت. نه اینکه تجلیل از ورزشکار بد باشد اما این موضوع بار مسئولیت روی دوش فرد می‌گذارد. به جای اینکه مسئولیت و بار کسب مدال را از روی دوش او بردارند شرایط برای او سخت‌تر شد. کشورهای دیگر تعداد زیادی قهرمان دارند که می‌خواهند خود را در همان سطح حفظ کنند. آنها صرفا به ورزشکاری که سهمیه المپیک گرفته یک پاداش می‌دهند و برای آینده او برنامه‌ریزی می‌کنند. آنها بار را از روی دوش ورزشکار کم می‌کنند تا دوباره نتیجه تکرار شود. فروغی بار شدید انگیختگی روانی را تحمل کرد. باید حداقل دو سه مسابقه اعزام نمی‌شد و تمرین می‌کرد تا به روزهای خوب خود برگردد.

وی در خصوص کسب سهمیه از طریق رنکینگ گفت: فکر نمی‌کنم در بحث رنکینگ هم سهمیه‌ای بگیریم. ما با همان چهار سهمیه راهی المپیک پاریس خواهیم شد که نسبت به دوره قبل تعداد نفرات کمتر شده است. هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر، فاطمه امینی و شرمینه چهل امیرانی در تفنگ و محمد بیرانوند در تراپ نمایندگان ما در پاریس خواهند بود. بیرانوند جزء استعدادهای خوب است و امیدواریم که در المپیک هم مدال بگیرد.

کلهری در پاسخ به این سوال که لغو اردوهای هانوفر چقدر در عملکرد تیراندازان و عدم کسب سهمیه موثر بود، گفت: این اردو بیشتر حکم رفع نواقص فنی و ارزیابی را داشت. لازم بود که اتفاق بیفتد اما به هر حال آماده‌سازی برای المپیک برنامه مدون می‌خواهد. برای رسیدن به المپیک ۴ سال زمان داریم و نباید به ۴ یا ۵ ورزشکار اکتفا کنیم. باید استعدادها را پیدا و روی آنها کار کنیم اما ما در این بخش خلاء داشتیم. سن ورزشکاران ما به حدی رسیده که شاید به لحاظ آمادگی روانی نمی‌توانند مثل قبل باشند. در این رشته هر ورزشکار به چهار فاکتور آماده‌سازی روانی، جسمانی، تاکتیکی و تکنیکی نیاز دارد هر چند سن ملاک مهمی نیست اما ورزشکار باید بتواند آمادگی خود را حفظ کند.

وی افزود: از طرفی استفاده از بهترین تجهیزات هم مهم است. روز به روز تجهیزات از نظر دقت بالا می‌رود و انحرافات شلیک کمتر می‌شود. باید ورزشکاران به‌روز باشند و محدودیت‌ها را رفع کنیم. نمی‌خواهم قصور را بر گردن کسی بیندازم، مربیان زحمت کشیدند اما کامل و کافی نبود. مربی باید به زیرساخت‌ها توجه کند، باید بداند که چه تجهیزاتی مهم است و آن را درخواست دهد و پیگیری کند. ما در تهیه دستگاه‌های ارزیابی شلیک و استفاده از آنها در محدودیت هستیم.

کلهری گفت: خیلی از ورزشکاران کشورهای دیگر در خانه خط تمرین دارند و روزی حداقل ۵ ساعت در خانه تمرین می‌کنند. اکنون رقابت زیاد شده و هر تیراندازی که بیشتر تمرین کند نتیجه خواهد گرفت. خداراشکر تیراندازی رشته رکوردی است و امتیازها ورزشکاران را رتبه‌بندی می‌کند.

وی در پایان گفت: فدراسیون تلاش خود را می‌کند با این هزینه گزاف هزینه سفر را تامین کرده اما کافی نیست. تیراندازی جزء رشته‌های ملی مذهبی است. باید بیشتر به آن توجه و سرمایه‌گذاری شود، بعد انتظار داشته باشیم که نام‌آور باشیم. علاقه‌مندان زیادی در کشور داریم اما متاسفانه برنامه‌ریزی و امکانات کافی نیست. باید وزارت ورزش نگاه ویژه‌ای به این رشته داشته باشد.

دیدگاه‌ها