کد خبر : 2017836 | 10 اردیبهشت 1403 ساعت 05:08 | 19K بازدید | 37 دیدگاه

نمی‌توان آنها را نادیده گرفت؛

از این پس افغانستانی‌ها را باور کنید

آنچه محال به نظر می‌رسید همین نزدیکی است، همین جا. "غیرممکن"، "ممکن" شده. افغانستان با صعود به جام جهانی قصه دیگری را در کشور خود سروده.

از این پس افغانستانی‌ها را باور کنید

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی افغانستان با غلبه بر قرقیزستان در بازی پلی‌آف، برای نخستین بار در تاریخ خود به جام جهانی فوتسال راه یافت. شادی آن‌ها قابل درک است. آن‌ها برای مردان خود هورا می‌کشیدند، برای پسران گمنام‌شان. تیم آن‌ها ورای ژاپن و عربستان و ویتنام راهی بزرگ‌ترین آوردگاه فوتسال جهان شده و بالاتر از خیلی‌ها جای گرفته. افغانستانی‌ها چشم‌انداز فوتسال را تلطیف کرده‌اند، انتظارت را، پیش‌داوری را، با یک مربی ایرانی. آنچه مرتضایی در مسابقاتی که متعلق به میلیونرها و ستاره‌هاست انجام داد، هرگز در تاریخ ورزش افغانستان رقم نخورده بود. او افغانستان را برخلاف جریان آب راهی جام جهانی کرده است، در شرایطی که عربستان با مربی سابق بارسلونا اندرو پالازا درجا زده و حتی از مرحله گروهی صعود نکرده. ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در حین ناباوری در دور گروهی حذف شده و ویتنام با رهبری دیگو جوستوزی سرمربی سابق آرژانتین که قهرمان جهان به شمار می‌رفته، از راهیابی به جام جهانی ناکام مانده. اما مرتضایی و ستاره‌هایش آنچه محال به نظر می‌رسید را انجام دادند و غیرممکن را ممکن ساختند.

2016129

یادمان باشد این صعود تصادفی شکل نگرفته و افغانستانی‌ها پیش از نبرد سرنوشت‌ساز با قرقیزستان، تا آستانه صعود به جام جهانی و حضور در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا پیش رفته بودند و با بداقبالی در جدال یک‌چهارم نهایی مغلوب تاجیکستان شدند.

در کنار همه این‌ها، باید به مجید مرتضایی مربی ایرانی آن‌ها اشاره داشت. او سه سال پیش عنان تیم ملی افغانستان را دست گرفت و ذهنیت تیم را دگرگون کرد. این مربی ایرانی که یک دهه سکان تیم‌های لیگ برتری را بر عهده داشته، چیزی را به افغانستانی‌ها القا کرد که سخت بدان نیاز داشتند، یعنی اعتماد به نفس را.

فوتسال افغانستان با حضور مرتضایی در زمینه مربیگری هم قدم های بلندی برداشته و سالانه ده‌ها مربی از آنها در کلاس مربیگری شرکت می‌کنند. همچنین افغانستانی‌ها صاحب کمپ تمرینی مجهزی در مشهد شده‌اند و آماده پوست اندازی بودند. علاوه بر این‌ها بازیکنان نوجوان و جوان افغان فرصت شکوفایی پیدا کرده‌اند و روند ورود این بازیکنان به لیگ‌های بزرگی همچون ایران تندتر شده است.

2016127

آنچه محال به نظر می‌رسید همین نزدیکی است، همین جا. "غیرممکن"، "ممکن" شده. افغانستان با صعود به جام جهانی قصه دیگری را در کشور خود سروده و آن‌ها از این پس ماجراجویی و آرزوهای بزرگ‌تری را دنبال می‌کنند.

ابوالفضل کریم‌آبادی

دیدگاه‌ها