کد خبر : 2019686 | 18 اردیبهشت 1403 ساعت 07:04 | 388.8K بازدید | 487 دیدگاه

روزبه باید اخراج می‌شد؟ چشمی پنالتی داد؟

کارشناسی پنج صحنه مشکوک و جنجالی استقلال

پنج صحنه مشکوک داوری قضاوت کوپال ناظمی در دیدار استقلال - ذوب‌آهن را تحت تاثیر قرار داد.

کارشناسی پنج صحنه مشکوک و جنجالی استقلال

به گزارش ورزش سه، قضاوت دیدار استقلال و ذوب‌آهن در هفته بیست و ششم لیگ برتر در شرایطی به کوپال ناظمی سپرده شد که با توجه به جایگاه آبی‌پوشان در جدول رده‌بندی این مسابقه از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بود.

آبی‌ها در شرایطی وارد این بازی شدند که با توجه به پیروزی پرسپولیس برابر نساجی به صورت موقت صدر جدول را از دست داده بودند و برای صعود مجدد به رتبه اول جدول رده‌بندی نیاز به کسب سه امتیاز مسابقه داشتند.

شاگردان نکونام در دقایق ابتدایی بازی یک گل دریافت کردند اما در نیمه دوم و در دقایق ۶۴ و ۹۰+۴ موفق شدند دو گل به ثمر برسانند تا پیروز از زمین خارج شوند. البته آنها در دقیقه ۴۸ مسابقه نیز یک‌بار دروازه ذوب‌آهن را باز کرده بودند اما این گل مردود اعلام شد تا مورد اعتراض آبی‌ها قرار بگیرد.

همچنین یک صحنه مشکوک به هند روزبه چشمی در دقیقه 76 و یک خطا از سوی این بازیکن در دقیقه 77 باعث شد تا اعضای تیم ذوب‌آهن نسبت به عدم جریمه او با کارت زرد دوم معترض باشند.

از طرفی در دقیقه ۹۰+۱ مسابقه نیز روزبه چشمی در محوطه جریمه برخوردی با مهاجم ذوب‌آهن داشت که ذوبی‌ها در این صحنه اعتقاد به خطای پنالتی داشتند.


ویدئو: 332026

📌 گل روزبه چشمی (خطا/آفساید- دقیقه ۴۸)

✅ محمدحسین ترابیان: در زمان ضربه سر مهاجم، بازیکن همدسته آبی در موقعیت آفساید قرار داشت و همان بازیکن صاحب توپ شد. اعلام آفساید تصمیم صحیح تیم داوری بود.
✅ مهدی عالیقدر: دست مهاجم باز است و ظاهرا توپ به بازوي وي برخورد دارد و از آنجا كه دست وي در شرايط نرمال و طبيعي نيست، لذا اعلام داور مبني بر مردود كردن گل صحيح مي‌باشد. البته كه اين صحنه با تيز بيني كمك داور به داور اعلام شد كه بسيار شجاعانه بود.
✅ ابراهیم میرزابیگی: بازیکن شماره ۷ استقلال هم در آفساید قرار داشت و هم مرتکب خطای هند شد.‌ داور به درستی گل را مردود اعلام کرد.
✅ تورج حق‌وردی: توپ به دست مهاجم خورد و آفساید هم بود. تصمیم داور در مردود اعلام کردن گل درست بود.
✅ حسین عسگری: با توجه به تصاویر خوب تلویزیونی کاملا مشخص است که داور به درستی گل را مردود اعلام کرد. بازیکن استقلال هم در آفساید بود و هم توپ به دستش خورد. این صحنه حتی اگر آفساید هم نبود، باید گل مردود اعلام می‌شد، چون در این شرایط خطای هند چه آگاهانه یاشد و چه غیرآگاهانه، باید اعلام شود.
✅ بابک وسیله‌بر: مهاجم دست خود را غیر طبیعی باز کرده و در مسیر توپ قرار داده است و بنابراین خطای هند اتفاق می‌افتد. در این صحنه کمک داور خطای هند را به اعلام آفساید ترجیح داد.
✅ سعید علینژادیان: در این صحنه ابتدا تخلف آفساید بازیکن استقلال است و کمک داور می‌بایست با تمرکز بیشتر این تخلف را اعلام می‌کرد ولی در ادامه توپ به دست بازیکن استقلال که به بدن خود حجم می‌دهد برخورد می‌کند که به درستی از سوی داور و کمک داور تشخیص داده شد. با وجود سیستم رادیویی و وجود پرچم‌های الکترونیکی نیازی به بلند کردن پرچم از سوی کمک داور از آن فاصله نبود، مگر در شرایط خاص.


ویدئو: 332031

📌 برخورد محمدحسین اسلامی و روزبه چشمی (کارت زرد چشمی- دقیقه ۵۷)

✅ محمدحسین ترابیان: کارت زرد بازیکن آبی بدلیل رفتار غیر ورزشی کاملا درست بود.
✅ ابراهیم میرزابیگی: اخطار به روزبه چشمی صد درصد درست است.
✅ تورج حق‌وردی: اخطار به هر دو بازیکن صحیح بود.
✅ حسین عسگری: در این صحنه هر دو کارت زرد درست بود. بازیکن مجاز نیست شروع مجدد بازی را به تاخیر بیندازند و این کار طبق قانون مستحق کارت زرد است اما در این صحنه بازیکن ذوب‌آهن قصد داشت شروع بازی را به تاخیر بیندازد. در مقابل بازیکن حق ندارد پس از خطا مقابله به مثل کند و رفتار غیرورزشی داشته باشد و کارت زرد به بازیکن استقلال هم به دلیل حرکت غیرورزشی درست بود.
✅ بابک وسیله‌بر: بازیکن سفید به علت تاخیر در شروع مجدد بازی و بازیکن آبی به علت رفتار غیر ورزشی مستحق دریافت کارت زرد هستند.
✅ سعید علینژادیان: اخطار به دلیل رفتار غیر ورزشی درست بود.


ویدئو: 332114

📌 برخورد توپ به دست روزبه چشمی (مشکوک به جریمه شخصی- دقیقه 76)

✅ محمدحسین ترابیان: مدافع آبی با هند کردن قصد متوقف کردن توپ مهاجم را دارد که موفق نمی‌شود و مهاجم به حرکت خود ادامه می‌دهد و داور در این صحنه آوانتاژ می‌دهد.
❌ مهدی عالیقدر: داور باید حتما به بازيكن آبي اخطار مي‌داد.
❌ ابراهیم میرزابیگی: روزبه چشمی از حمله موثر حریف جلوگیری جلوگیری کرد و باید اخطار می‌گرفت.
✅ تورج حق‌وردی: داور در این صحنه آوانتاژ داد، اما هند اعلام می‌کرد، باید اخطار می‌داد‌.
❌ حسین عسگری: چشمی با این خطای هند از حمله موثر حریف جلوگیری کرد و باید اخطار می‌گرفت.
❌ بابک وسیله‌بر: بازیکن آبی مرتکب خطای هند شده است و چون تمامی فاکتورهای جلوگیری از حمله موثر، موقعیت، فضای لازم و آرایش استقرار بازیکنان و احتمال مالکیت توپ وجود دارد، جریمه آن ضربه آزاد مستقیم و اخطار میباشد، اما اگر شرایط آوانتاژ داشته و به درستی اعمال شده، از اخطار صرف نظر می‌شود.
❌ سعید علینژادیان: بازیکن استقلال باید با کارت زرد جریمه می‌شد.

📌 برخورد روزبه چشمی با بازیکن ذوب‌آهن (مشکوک به جریمه شخصی- دقیقه 77)

❌ محمدحسین ترابیان: بازیکن استقلال پس از خطای هند، پشت محوطه جریمه با پشت با زدن، مهاجم را سرنگون می‌کند و مرتکب خطا می‌شود. داور باید در این صحنه مدافع را بدلیل استمرار در خطا و جلوگیری از حمله موثر حریف با اخطار جریمه می‌کرد.
✅ مهدی عالیقدر: اگر چه بازيكن آبي باعث سرنگوني بازيكن سفيد مي‌شود اما يك خطاي معمول است و اخطار نياز ندارد، مگر اينكه شرايط ديگري وجود داشته باشد كه با اين تصوير قابل ارزيابي نيست.
❌ ابراهیم میرزابیگی: در این صحنه باز هم چشمی مانع حمله موثر حریف شد و باید کارت زرد می‌گرفت.
❌ تورج حق‌وردی: داور باید به بازیکن استقلال اخطار می‌داد.
❌ حسین عسگری: خطا واضح است و تعجب می‌کنم که داور چرا اخطار نداد. بازیکن استقلال در این صحنه از حمله موثر حریف جلوگیری کرد.
❌ بابک وسیله‌بر: خطا با بی احتیاطی مدافع محرز است و به علت جلوگیری از حمله موثر مستحق دریافت کارت زرد هم هست.
❌ سعید علینژادیان: بازیکن استقلال مستحق دریافت کارت زرد بود.


ویدئو: 332058

📌 برخورد روزبه چشمی و مهاجم ذوب‌آهن (مشکوک به پنالتی- دقیقه ۹۰+۱)

✅ محمدحسین ترابیان: از این زاویه هیچ خطایی صورت نمی‌گیرد و ادامه بازی تصمیم صحیح داور بوده است.
❌ مهدی عالیقدر: مدافع به وضوح با پرت كردن پاي خود در مسير حركت مهاجم باعث سرنگوني وي مي‌شود، حتي مدافع كناري نيز مچ پاي مهاجم را مي‌زند و قطعا باید اعلام پنالتي مي‌شد.
⚪️ ابراهیم میرزابیگی: بازیکن استقلال لحظه برخورد را پوشش داده و تصویر واضح نیست.
⚪️ تورج حق وردی: صحنه خیلی واضح نیست و نمی‌توان قاطعانه نظر داد اما به نظر می‌رسد بازیکن توپ را می‌زند.
❌ حسین عسگری: روزبه چشمی با پای چپ، پای چپ حریف را می‌زند و داور باید اعلام پنالتی می‌کرد.
⚪️ بابک وسیله‌بر: از این زاویه فیلمبرداری قضاوت این صحنه بسیار دشوار است. در ضمن به علت کاور یکی از بازیکنان آبی، محل برخورد احتمالی قابل رویت نیست.
✅ سعید علینژادیان: تصاویر تلویزیونی خیلی واضح نیست، ولی با توجه به جایگیری خوب داور به نظر می‌رسد ادامه بازی صحیح است. مدافع استقلال توپ را به اصطلاح فوتبالی‌ها جمع می‌کند و به بازی ادامه می‌دهد.

دیدگاه‌ها