کد خبر : 2021763 | 27 اردیبهشت 1403 ساعت 15:39 | 138.3K بازدید | 149 دیدگاه

آغاز گمانه‌زنی‌ها برای کاهش قیمت کاذب نقل‌و‌انتقالات

لیگ نخبگان: قانون 19 در لیگ برتر تغییر می‌کند

با توجه به برنامه فشرده نمایندگان آسیایی ایران و احتمال انجام 40 تا 49 بازی در یک فصل، سازمان لیگ چاره‌ای جز بازنگری در تعداد بازیکنان بزرگسال تیم‌ها ندارد.

لیگ نخبگان: قانون 19 در لیگ برتر تغییر می‌کند

به گزارش "ورزش سه"، امروز و به صورت رسمی، کنفدراسیون فوتبال آسیا از برگزاری رقابت‌های باشگاهی این قاره در سه سطح مختلف خبر داد. لیگ نخبگان، سطح دوم لیگ قهرمانان و چلنج کاپ مسابقاتی هستند که قرار است از پاییز امسال برگزار شده و تیم‌های باشگاهی برای کسب عنوان قهرمانی تلاش کنند.

با توجه به اینکه ایران در اولین دوره لیگ نخبگان از سهمیه 2+1 برخوردار است، در نتیجه قهرمان و نائب قهرمان لیگ کنونی که هنوز به پایان نرسیده، به صورت مستقیم راهی این پیکارها می‌شوند. از آنجایی که فقط سه هفته به پایان لیگ مانده و فاصله استقلال و پرسپولیس با تیم سوم غیر قابل جبران است، در نتیجه به طور قطع، استقلال و پرسپولیس لیگ را در رده‌های اول و دوم به پایان می‌رسانند.

2022544

این بدان معناست که سرخابی‌ها سهمیه مستقیم حضور در دور گروهی را به دست آورده‌اند و قهرمان جام حذفی نیز باید در دیدار پلی آف شرکت کند. در نتیجه استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان، حداقل 8 مسابقه برگزار می‌کنند و در صورت صعود به مراحل بالاتر، تعداد بازی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

در فصل آینده لیگ برتر که بیست و چهارمین دوره خود را تجربه خواهد کرد، سرخابی‌ها به طور قطع 30 مسابقه را برگزار می‌کنند و چنانچه در جام حذفی نیز به مراحل بالاتر صعود کنند، تعداد بازی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. اما با فرض اینکه استقلال و پرسپولیس در همان مرحله اول جام حذفی و مرحله گروهی لیگ نخبگان نیز از دور مسابقات کنار بروند، آنها باید حداقل 39 مسابقه را در فصل بعد برگزار کنند که با توجه به اینکه یکی از این دو تیم قهرمان لیگ برتر می‌شود، با احتساب بازی سوپرجام، تعداد مسابقات قهرمان یک مورد افزایش پیدا می‌کند.

احتمال اینکه استقلال و پرسپولیس هم در جام حذفی و هم لیگ نخبگان در مرحله اول از دور مسابقات کنار بروند، بسیار پایین است در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که دو تیم به احتمال بسیار زیاد، بیشتر از 40 مسابقه را در فصل بعد برگزار می‌کنند که در صورت صعود به یک هشتم مسابقات آسیایی و حضور در مراحل پایانی جام حذفی، شمار بازی‌های این دو تیم به عددی بیشتر از 45 بازی می‌رسد.

2022543

با فرض اینکه استقلال، پرسپولیس، سپاهان یا تراکتور بتوانند تا فینال لیگ نخبگان و جام حذفی پیش بروند، در آن صورت باید علاوه بر 30 بازی لیگ، یک بازی سوپرجام ایران، پنج بازی جام حذفی، 13 بازی نیز در لیگ نخبگان انجام دهند تا به طور کلی شمار بازی‌های این تیم‌ها و یا حداقل یکی از آنها به عدد 49 بازی در یک فصل برسد.

البته این موضوع تنها برای استقلال و پرسپولیس نیست. چنانچه تیمی مانند سپاهان یا تراکتور و یا هر تیم دیگری قهرمان جام حذفی شود، این تیم نیز همین تعداد بازی را در پیش دارد. با این تفاوت که سهمیه سوم ایران ممکن است 2 بازی را نیز در دور پلی آف لیگ نخبگان برگزار کند که بدین ترتیب شمار بازی‌های سهمیه سوم کشور حتی از استقلال و پرسپولیس نیز بیشتر می‌شود (با فرض موفقیت در پلی آف و صعود به مرحله گروهی).

2022545

همه آنچه گفته شد این موضوع را نشان می‌دهد که باید برای یکی از بحران‌های جدی تیم‌ها در لیگ امسال، فکر چاره کرد. موضوع کاهش لیست بازیکنان بزرگسال تیم‌های لیگ برتری به 19 بازیکن، موضوعی است که بارها مورد مخالفت سرمربیان تیم‌ها قرار گرفته و جواد نکونام به عنوان شاخص‌ترین چهره در این میان، خواستار اصلاح این موضوع برای لیگ بعد شده بود.

نگاهی به کشورهای آسیایی و قوانینی که در لیگ‌های داخلی آنها وجود دارد، نشان می‌دهد که تیم‌های عربی و حتی شرق آسیا، دست بازتری برای انتخاب بازیکنان مورد نظر خود دارند و در این کشورها، محدودیت در لیست بازیکنان، وضعیت بهتری نسبت به لیگ برتر ایران دارد.

به عنوان مثال، در عربستان هر تیم به طور کلی می‌تواند نام 25 بازیکن را وارد لیست کند که می‌بایست حداقل یک بازیکن متولد عربستان که در سال 1998 به بعد به دنیا آمده نیز در لیست تیم‌ها حضور داشته باشد. ضمن اینکه تیم‌ها می‌توانند از 10 بازیکن خارجی استفاده کنند که باید 2 نفر آنها متولد سال 2003 به بعد باشند.

2022546

در امارات نیز تا پیش از این هر تیم می‌توانست 30 بازیکن را وارد لیست کند که این تعداد به عدد 25 کاهش یافت. در ادنوک لیگ نیز هر تیم می‌تواند 5 بازیکن خارجی را جذب کند و 5 بازیکن خارجی دیگر که اصطلاحا مقیم امارات بوده نیز می‌توانند وارد لیست تیم‌ها شوند.

سهمیه بازیکنان خارجی در قطر 7 بازیکن است که علاوه بر این، هر باشگاه می‌تواند 21 بازیکن قطری شامل 17 بازیکن متولد قطر و 4 بازیکن مقیم (متولد جایی غیر از قطر) که سن آنها بیش از 28 سال نباشد را وارد لیست کند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سه نماینده ایرانی در لیگ نخبگان و یک نماینده کشور در سطح دوم لیگ قهرمانان با برنامه فشرده روبرو خواهند شد، سازمان لیگ باید از اکنون به دنبال راه چاره ای برای محدودیت تیم‌ها در جذب بازیکنان بزرگسال باشد. محدودیتی که در کشورهای مدعی منطقه با سخت‌گیری کمتری انجام می‌شود و بدین صورت نمایندگان ایران می‌توانند با قوای بهتری به مصاف رقبا بروند.

ضمن اینکه افزایش لیست تعداد بازیکنان بزرگسال، می‌تواند به کاهش قیمت بازار نقل و انتقالات نیز کمک کند و این موضوع نیز یکی از مزایای تصمیم مهم سازمان لیگ و فدراسیون باشد. کاری که توسط مسئولین فدراسیون فوتبال برای کاهش قیمت‌های کاذب بازار فوتبال ایران آغاز کرده‌اند.

ضمن اینکه هنوز درخصوص سهمیه بازیکنان خارجی برای فصل بعد لیگ ایران تصمیم گیری نشده است. در لیگ نخبگان، تیم‌ها محدودیتی در استفاده از بازیکنان خارجی ندارند و تیم‌های سعودی می‌توانند با 10 بازیکن غیرعربستانی به مصاف رقبا بروند. این سهمیه در لیگ ایران در حال حاضر 1+5 بازیکن است با این تفاوت که لژیونرهایی مانند مهرداد محمدی و محمدحسین کنعانی‌زادگان که فصل قبل از لیگ قطر به ایران بازگشتند نیز جزء سهمیه بازیکنان خارجی محسوب می‌شدند.

دیدگاه‌ها