کد خبر : 2023993 | 05 خرداد 1403 ساعت 23:02 | 19.1K بازدید | 48 دیدگاه

آخرین سال مثل اولین سال به نام غرب؛

انتقام کوبنده العین از کل شرق اسیا!

تیم فوتبال العین موفق شد هفتمین قهرمانی غرب آسیا و دومین قهرمانی خودش را در لیگ قهرمانان آسیا طی دو دهه اخیر را در آخرین سالی که مسابقات با نام لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد، با پیروزی خیره کننده 6 بر 3 مقابل یوکوهاما به نام خود بزند.

انتقام کوبنده العین از کل شرق اسیا!

به گزارش "ورزش‌سه"، در فصل ۰۳–۲۰۰۲ جام باشگاه‌های آسیا، جام برندگان جام آسیا و سوپر جام آسیا با هم ادغام شدند و به لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شدند. قهرمانان لیگ و قهرمانان جام حذفی با حضور هشت تیم برتر از شرق آسیا و هشت تیم برتر از غرب آسیا به مرحله گروهی راه پیدا می‌کردند و سپس در مراحل حذفی به مصاف هم می‌رفتند و قهرمان در یک بازی مسابقه مشخص می‌شد. در ادامه برای تعیین قهرمان دو بازی در نظر گرفته شد که یکی از در شرق برگزار می‌شد و دیگری در غرب. پرسپولیس در این فرمت دو مرتبه به فینال راه پیدا کرد که یک مرتبه مغلوب اولسانی هیوندای از کره‌جنوبی شد و یک بار هم به کاشیمای ژاپن باخت.
در این مسیر سایر فینال‌ها هم به همین ترتیب و با همین رویه به پایان رسیده است و طی 21 سال اخیر که بازی‌های باشگاهی آسیا با نام لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شد، 7 مرتبه تیم‌های غرب موفق به قهرمانی شدند و 14 مرتبه تیم‌های شرق.

2026373

جالب اینکه تیم‌های ایرانی نیز 4 مرتبه در سال‌های 2007 (سپاهان)، 2011  (ذوب‌آهن) و پرسپولیس دو مرتبه در سال‌های 2018 و 2020 به دیدار نهایی رسیدند، اما چه در فینال‌های تک مسابقه‌ای (ذوب آهن و سپاهان) و چه در فینال‌های رفت و برگشت (پرسپولیس) نمایندگان ایران موفق به قهرمانی نشدند.
از 7 قهرمانی غرب آسیا طی دو دهه اخیر دو قهرمانی سهم الاتحاد، دو قهرمانی سهم الهلال و دو قهرمانی هم به نام العین ثبت شده و قهرمانی دیگر هم توسط السد در همان سالی رقم خورده که طلایی‌پوشان فوتبال ایران موفق به شکست این تیم در دو دیدار رفت و برگشت شدند ولی به دلیل دوکارته بودن رحمان احمدی نماینده قطر به مرحله بعدی رفت و درنهایت قهرمان شد. 
حالا از فصل جدید انتظار می‌رود تیم‌های منطقه غرب آسیا با توجه به تغییر تقویم که قبلا منطبق با تقویم کشورهای شرق قاره بود و با توجه سرمایه‌گذاری هنگفتی که در فوتبال داشته‌اند، در لیگ نخبگان یا الیت آسیا به سلطه 20 ساله شرق آسیا خاتمه دهند.

دیدگاه‌ها