کد خبر : 2024116 | 06 خرداد 1403 ساعت 12:43 | 12.8K بازدید | 5 دیدگاه

حسرت لندن بعد از ۱۲ سال فراموش می‌شود؟

مريم طوسى و بازهم ركوردشكنى در مسير المپيک

مريم طوسى در آستانه ٣٥ سالگى با ركوردشكنى‌هاى متوالى امیدوار به کسب سهمیه المپیک است.

مريم طوسى و بازهم ركوردشكنى در مسير المپيک

به گزارش "ورزش سه"، قهرمان باسابقه دو و ميدانى ايران يك‌بار ديگر ركورد ٢٠٠ متر سرعت ايران را كه در اختيار خودش قرار دارد سيزده صدم ثانيه در شهر بوگوتاى كلمبيا ارتقاء داد تا به بيخ گوش كسب سهميه ٢٠٠ متر المپيك ٢٠٢٤ برسد تا شايد غم و حسرت صدم‌هاى ثانيه‌اى كه براى حضور در المپيك ٢٠١٢ لندن كم آورد را بعد از ١٢ سال با رسيدن به پاريس براى هميشه به فراموشى بسپارد.

مريم طوسى ١١ سال قبل در آلماتى قزاقستان با ٢٣ ثانيه و ٤٦ صدم ركورد ٢٠٠ متر ايران را شكست و دو ماه قبل توانست در ٣٤ سالگى اين ركورد را ٩ صدم ثانيه در آفريقاى جنوبى ارتقاء دهد و ٢٣ ثانيه و ٣٥ را ثبت كند.

طوسى دوهاى سرعت ايران يكبار ديگر توانست با عملكرد فوق‌العاده و كسب مدال برنز رقابت سطح C فدراسيون جهانى دو و ميدانى در تور جهانى كلمبيا ركوردشكنى كند و با ثبت زمان ٢٣ ثانيه و ٢٢ صدم سيزده ثانيه ركورد ملى ٢٠٠ متر ايران را ارتقاء دهد و مدال برنز را بر گردن آويزد.

در حال حاضر مريم طوسى تا قبل از اضافه شدن امتيازات رقابت‌هاى تور جهانى كلمبيا به رنكينگ دونده‌ها در قاره آسيا رتبه هشتم ٢٠٠ متر زنان و در جهان رتبه نودم رنكينگ را به خود اختصاص داده و با كسب نتايج مطلوب در رقابت‌هاى نيجريه، قهرمانى كشورمان و قزاقستان مى‌تواند سهميه ٢٠٠ متر المپيك ٢٠٢٤ پاريس را براى ايران به ارمغان آورد.

2026622

نكته حائز اهميت اينكه مريم طوسى كه بيش از دو سال است از ايران دور بوده و در آمريكا زندگى مى‌كند در تمامى رقابت‌هاى مختلف دنيا كه روى پيست تارتان دويده با موازين قانونى فدراسيون دو و ميدانى ايران و البته حجاب اسلامى با رقيبان كشورهاى ديگر مسابقه داده و تمام هزينه‌هاى سفرها را نيز بدون حمايت و دريافت مالى از نهادهاى ورزشى كشورمان به‌صورت شخصى پرداخت كرده تا پرچم ايران را به اهتزاز درآورد.

نكته قابل انتقاد رفتار عجيب فدراسيون دو و ميدانى براى رفتن مريم طوسى به رقابت‌هاى نيجريه است كه هفته ديگر در سطح B جهانى برگزار مى‌شود.

فدراسيون دو و ميدانى كه قرار است حميده اسماعيل‌نژاد را به رقابت ١٠٠ متر نيجريه اعزام كند، دو هفته قبل براى اقدام ويزاى نيجريه مريم طوسى به منظور رقابت ٢٠٠ متر درخواست پاسپورت و مدارك كرده اما در نهايت به او اعلام شده چون در ايران نيست، فدراسيون نمى‌تواند برايش ويزا بگيرد!

مسئله ديگر اينكه فدراسيون دو و ميدانى هنوز وضعيت صدور ويزاى مربى آمريكايى مريم طوسى يعنى "جنترلى بردلى" را براى سفر سه هفته‌اى اين دارنده دو طلاى داخل سالن آسيا به ايران و حضور در رقبت‌هاى مهم قهرمانى كشور نيز مشخص نكرده است.

2026623

مريم طوسى هفته قبل اولين دختر ورزشكار و دونده ايرانى نام گرفت كه در تور طلايى سطح A آمريكا در لس آنجلس به رقابت با حريفانى كه مدال‌هاى جهانى و المپيك داشتند دعوت شد و مسابقه داد.

در رقابت ٢٠٠ متر تور جهانى دو و ميدانى كلمبيا كه چهار دونده از كشور ميزبان در كنار مريم طوسى و قهرمانان شيلى، دومينيكنى و ونزوئلا حضور داشتند "مارتينز ابارگئون" از كلمبيا با ركورد ٢٢ ثانيه و ٩٠ صدم قهرمان شد و "مونت بلانچارد" از شيلى با ٢٣ ثانيه و ١٧ صدم به مقام دوم رسيد.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها