کد خبر : 2024888 | 09 خرداد 1403 ساعت 08:53 | 93K بازدید | 46 دیدگاه

صحبت‌های مورایس از غصه‌ام کم کرد

اشكان خورشيدى: نمی‌خواستم سوت پایان بازی را بزنم

اشكان خورشيدى داور بين المللى ساروى و مازنى فوتبال ايران در ٤٥ سالگى به جبر قانون كميته داوران سوتش را آويخت.

اشكان خورشيدى: نمی‌خواستم سوت پایان بازی را بزنم

به گزارش "ورزش سه" در حالي كه فيفا فدراسيون جهانى فوتبال قانون محدوديت سن داورى را حذف كرده است؛ كميته داوران فوتبال ايران به داوران خود اجازه نمی‌دهد بيشتر از ٤٥ سال به قضاوت بپردازند و به همين دليل بعد از عليرضا فغانى كه رانده شد، حال نوبت اشكان خورشيدى بود كه در آخرين قضاوتش براى دو تيم ليگ برترى سپاهان و آلومينيوم اراك با چشمانى اشك بار سوتش را بياويزد.

خورشيدى با فوتبال و بازى در تيم‌های منتخب نوجوانان، جوانان و اميد سارى به تيم ملى دانشجويان ايران هم دعوت شد و پيراهن اين تيم را بر تن كرد، قبولى او در رشته رياضى كاربردى دانشگاه سيستان و بلوچستان باعث شد به دليل نبود تيمى در رشته فوتبال به دنبال داورى برود تا تجربه قضاوت در دو شهرآورد قرمز و آبى پايتخت را هم کسب کند.

اشكان خورشيدى در آخرين روز قضاوت ليگ برترى خود و بعد از آويخته شدن شوتش به جبر قوانين خودخواهانه به صورت اختصاصى با ورزش سه اولين حرف‌هاى خود را با بغضى كه در ته صدا داشت به زبان آورد.

اشك‌هايت در انتهاى بازى سپاهان و آلومينيوم قابل پیش‌بینی بود...

بعد از ٢٧ سال داورى و ١٥ سال قضاوت در ليگ برتر خيلى سخت بود عشقى كه در وجود ما داوران ريشه دوانده را اينطورى كنار گذاشت، قبل از بازى به خودم می‌گفتم چرا همه موقع رفتن گريه می‌كنند من كه انگار نه انگار، حتى وقتى قبل بازى در شهر قدم می‌زدم اما آخر بازى و بعد سوت پايانى كه زدم بغضم تركيد.

آیا بازى مناسبى هم براي خداحافظی‌ات انتخاب شده بود؟

بازى سختى نبود، چون هر دو تيم فوتبال بازى می‌كردند اما هر چه به پايان نزديك می‌شديم براى من سخت‌تر و سخت‌تر می‌شد، وقتى می‌خواستم براى آخرين بار به سوت بدمم و سوت پايان مسابقه را بزنم خيلى سخت بود، خيلى.
سوت آخر واقعا طاقت فرسا بود.

2027783

ظاهرا دوست داشتی ادامه بدهی؟

بله. البته فكرش را نمی‌كردم خداحافطی اينقدر سخت باشد، اما از مسئولان سپاهان و آلومينيوم ممنونم كه لحظات شرفتمندانه‌اى برايم ايجاد كردند، رفتار مورايس بهم نشان داد كه يك عمر درست كار كرده‌ام، برايم ارزش قائل شدند، وقتى كه ايشان بهم گفت طبق قوانين فيفا می‌تونستى ادامه دهى، اما در قوانين ايران نه و حال بايد بروى و تجربيات يك عمر را هم با خود ببرى، هضم موضوع تلخى كه چرا نمی‌توانم داورى كنم را برايم ساده‌تر كرد.

حساس‌ترين و بهترين قضاوت‌هايى كه انجام دادى؟

دو بار داربى را سوت زدم و يك بار هم داور چهارم آقاى عليرضا فغانى در شهرآورد بودم، بازى حساس زياد زدم، براى تراكتور، استقلال و سپاهان، پرسپوليس و سپاهان يا... ولى دو بارى كه شهرآورد را بى‌مشكل سوت زدم برايم جور ديگرى است.
در قضاوت‌هاى بين المللى هم مقدماتى نوجوانان ٢٠١٣ آسيا در مالزى.

مخوف‌ترین ورزشگاه ايران براى تو و از نگاه تو كه داور بودى؟

يادگار امام تبريز با آن‌همه طرفدار عاشق و پرشور عاشق فوتبال طرفدار تراكتور كه وقتى ورزشگاه را پر می‌كردند مخوف‌ترين ورزشگاه به حساب می‌آيد.
قضاوت در ورزشگاه پر از تماشاگر تبريز چيز ديگرى است از نگاه من، عشق و شور و هيجان فوتبال و بس.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها