کد خبر : 72814 | 21 فروردين 1391 ساعت 22:55 | 2.9K بازدید | 0 دیدگاه

سیار:

رفیعی پیش از تعطیلی‌بازی باید هشدار می‌داد

پیشکسوت داوری فوتبال گفت: محمود رفیعی، داور دیدار پرسپولیس و داماش پیش از تعطیل کردن بازی باید به تماشاگران هشدار می داد.

رفیعی پیش از تعطیلی‌بازی باید هشدار می‌داد
  پرويز سيار در گفت‌وگو با ايسنا، درباره ناتمام ماندن ديدار تيم‌هاي پرسپوليس و داماش که به دليل توهين تماشاگران پرسپوليس به داور صورت گرفت، اظهار کرد: داور به دلايل مختلف اعم از در خطر بودن جان بازيکنان مانند شرايط جوي بد و رعد و برق و يا حرکت غير ورزشي اعم از رفتار يا گفتار توهين آميز عليه داور به گونه‌اي که نتواند بازي را با عدالت تمام کند، مي‌تواند بازي را تعطيل کند.

وي ادامه داد: به عنوان نمونه اگر بازيکن به سمت داور يا کمک او آب دهان پرتاب کند، به گونه‌اي که داور مجبور شود آن را از روي پيراهن يا صورت خود پاک کند، عمل توهين آميزي صورت گرفته که داور بر اساس آن مي‌تواند بازي را تعطيل کند. وقتي چنين عملي تبعات سنگيني دارد، پس مطمئنا توهين به داور از طريق سر دادن شعارهاي رکيک و ناسزاگويي حتي از دست به يقه شدن با داور هم بدتر است.

سيار در ادامه به نکته مهمي در اين رابطه هم اشاره کرد و گفت: داور پيش از آن که بازي را تعطيل کند بايد از تمام امکانات موجود استفاده کند که بازي را به پايان ببرد؛ يعني اگر کسي به داور حمله کند يا ناسزا بگويد، داور بايد بازي را موقتا تعطيل کند و با فراخواندن کمک‌هايش به کنار زمين از مسئولان برگزاري مسابقه بخواهد که از طريق بلندگوهاي ورزشگاه اعلام کنند که در صورت تداوم شعارها بازي را تعطيل خواهد کرد. در صورت ادامه شعارها و توهين ها پس از هشدار داور، او مي تواند بازي را تعطيل کند.

اين پيشکسوت داوري فوتبال در ادامه گفت: در نهايت آنچه ملاک تصميم براي تکرار بازي يا جريمه‌اي ديگر است، نتيجه‌ بازي در هنگام تعطيل شدن و گزارش‌هاي داور و ناظر داوري است. پس از تعطيل شدن بازي،‌ ابتدا بايد گزارش داور مطالعه شود که اگر با اتفاقات بازي تناقض نداشته باشد، بررسي شود که آيا داور مي‌بايست بازي را تعطيل مي‌کرد يا نه. با کمال تاسف گاهي داوران چيزهايي در گزارش مي‌نويسند که اصلا اتفاق نيفتاده است.

سيار ادامه داد: مطمئنا تيم داماش به علت اين که از حريف پيش بوده، شکايتي نخواهد کرد، اما اگر پرسپوليس از داور به علت تعطيل کردن بازي شکايت کند، ممکن است بازي تکرار شود. البته اين نکته را نيز نبايد فراموش کنيم که اين تماشاگران پرسپوليس بودند که به داور توهين کردند، پس با اين حساب شانس تکرار بازي براي پرسپوليس بسيار کم است.

دیدگاه‌ها