کد خبر : 1618076 | 26 خرداد 1398 ساعت 17:55 | 1.8K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت : نگاه به عقب مشکل امروز سرخ ها

پرسپولیس در گرداب خودساخته اتلاف وقت

داستان برانکو ایوانکوویچ و پرسپولیس بعد از چهار سال به پایان رسید و این حالا باشگاه پرطرفدار و قهرمان فوتبال ایران است که با تصمیماتی که برای آینده نیمکت این تیم می گیرد می تواند آینده را خوب یا بد رقم بزند.

پرسپولیس در گرداب خودساخته اتلاف وقت 

به گزارش" ورزش سه" شاید رفتن برانکو از پرسپولیس برای برخی یک فاجعه باشد اما در عالم فوتبال این یک اتفاق طبیعی است و باشگاه های بزرگ در چنین مواقعی ، چالش ها را تبدیل به فرصت های تازه می کنند. در فوتبال بدون ساختار و فرد محور ایران ، مدیریت کلیدی ترین نقش را ایفا می کند و در چنین مقاطعی تصمیمات مدیران است که آینده یک تیم را مشخص می کند. آمدن برانکو همانقدر که به خاطر یک اقدام فردی بود رفتنش نیز حاصل مشکلات مدیریتی است و حالا آینده پرسپولیس بسته به تصمیماتی است که در جلسات هیات مدیره و حتی خارج از آن توسط مدیران گرفته می شود؟


این بی تردید پایان دنیا نیست و زندگی بدون برانکو هم برای پرسپولیس ادامه خواهد داشت همانطور که پیش از این داشته است اما این واقعیت نیز قابل کتمان نیست که پرسپولیس در یک مقطع کاملا حساس قرار گرفته است. تا الان که مدیران پرسپولیس تمام وقتشان را صرف نگه داشتن برانکو کرده اند و مدیرعامل این تیم به صراحت اعلام می کند که هیچ برنامه ای برای جانشین مرد کروات ندارند. با این وصف اما مسئولان باشگاه پرسپولیس خیلی زودتر از هواداران این تیم باید این موضوع را باور کنند که ماجرای برانکو تمام شده و باید به فکر انتخاب سرمربی آینده تیم باشند.


اینکه الان در این باشگاه هنوز با این موضوع مبارزه می کنند که برانکو جدا نشود می تواند به معنای از دست رفتن وقت برای این تیم باشد. پرسپولیس باید این واقعیت را بپذیرد که باید بدون برانکو به زندگی ادامه داده و از عناوینش در ایران و آسیا دفاع کند. البته که آن ها کار بسیار سختی دارند. بعد از چهار سال حضور موفق ایوانکوویچ در این تیم و کسب سه عنوان قهرمانی ، یک جام حذفی و سوپرجام و همچنین حضور در فینال لیگ قهرمانان انتخاب جانشین او یکی از دشوارترین ماموریت هایی است که مدیران این تیم پیش رو دارند. اما آنچه که هست اینکه پرسپولیس باید فصل بعد را با یک مربی جدید آغاز کند و در این راه نباید از روی ناامیدی و یا غیرمنطقی بودن  تصمیم بگیرد.

 


هنوز هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از آینده این تیم و برنامه هایشان در صورت نبودن برانکو نگفته اند. مربیگری یک کار حرفه ای است و وابسته به میزان و زمان قرارداد است و آن ها باید به روزی که برانکو نباشد هم فکر می کردند. پرسپولیس فصل آینده را با کدام مربی شروع خواهد کرد؟ بی شک گزینه ایده آل هواداران یک جانشین نامدار خارجی است اما این مستلزم مدیریت قوی و منابع مالی لازم است.البته اگر یک مربی مطرح و کاربلد خارجی بیاید شاید هواداران این تیم آنقدر تحمل به خرج بدهند که او بتواند مثل برانکو آرام آرام تیم را بسازد. نباید فراموش کرد که برانکو در اولین سال حضورش و در یک نیم فصل نتایج خیلی خوبی نمی گرفت اما صبرو حمایت هواداران و اعتماد مدیران باعث شد او ساختار این تیم را ساخته و تبدیل به موفق ترین باشگاه ایرانی در 4 سال اخیر کند. 


برای امیدوارشدن و عبور از این دقایق سخت و باورناپذیر ، پرسپولیسی ها نمونه های زیادی را در سراسر دنیا و در ایران می توانند بیابند. تیم های بزرگ دنیا به یک فرد متکی نیستند و حتی رفتن کسانی مثل فابیو کاپلو، یوپ هاینکس و پپ گوآردیولا هم نمی تواند آن ها را از مسیر موفقیت و بزرگی دور کند. پرسپولیس می تواند برای ادامه آرزوهایش را بزرگتر کرده و به دنبال ساختن عصری جدید باشد. موضوعی که البته نیازمند یک مدیریت قوی است.


درعین حال  استقلال با استراماچونی و تراکتورسازی با دنیزلی به همراه سپاهان و پدیده با مربیان مطرح ایرانی شان به اندازه کافی جذابیت کافی برای رقابت سال آینده را به وجود آورده اند و پرسپولیس نیز باید هرچه زودتر خودش را به جمع این تیم ها برساند.

دیدگاه‌ها