کد خبر : 1556117 | 02 مهر 1397 ساعت 09:48 | 15.7K بازدید | 0 دیدگاه

فنرباغچه - بشیکتاش؛

دربی 90 - 10 امشب در استانبول

در فاصله کمتر از یک هفته تا دربی فوتبال ایران، دو تیم پرطرفدار ترکیه در استانبول به مصاف هم خواهند رفت.

دربی 90 - 10 امشب در استانبول

به گزارش "ورزش سه"، آخرین بازی برگزار شده بین فنرباغچه و بشیکتاش، آنقدر جنجالی شد که سرانجام نیمه تمام ماند! در ورزشگاه  شکری سراج‌اوغلو هواداران فنرباغچه آنقدر به داخل زمین اشیا مختلف پرتاب کردند که در ابتدا کوارشما نتوانست اوت پرتاب کند و سپس هم یکی از سنگ ها به شنول گونش برخورد کرد و همین اتفاق باعث شد تا بازی نیمه کاره رها شود!

 

اکنون پس از گذشت 5 ماه از این دربی خونین، دو تیم پرطرفدار شهر استانبول و کشور ترکیه بار دیگر مقابل هم صف آرایی خواهند کرد. این بازی در چارچوب هفته ششم سوپرلیگ ترکیه برگزار می شود و فنری ها میزبان آن خواهند بود؛ این شاید مثبت ترین اتفاق این بازی باشد چرا که اگر بازی در وودافون آرنا برگزار می شد، بشیکتاشی ها بی شک برای انتقام گیری به ورزشگاه می آمدند!

 

دربی 94 ساله؛ بازی شماره 345

 

اولین باری که بشیکتاش و فنرباغچه مقابل هم قرار گرفتند، هنوز فوتبال به خیلی از مناطق جهان نرسیده بود! این دربی نزدیک به یک قرن عمر دارد و در این سال ها این دو تیم 344 بار مقابل هم قرار گرفته اند. در این مدت جدال زرد لاجوردی ها و سیاه و سپیدها مجموعا به نفع تیم جوان تر یعنی فنرباغچه بوده است. آن ها 131 بار برنده بوده اند و بشیکتاش 124 بار. البته اگر قرار به احتساب بازی های رسمی و داخلی باشد، این اختلاف کمتر می شود؛ 55 در برابر 52.

 

1339108

 

کری خوانی ها، خنثی با 7 گل

 

بازار کری خوانی طبیعتا بین هواداران پرتعداد دو تیم همواره بسیار داغ بوده و در روزهای منتهی به این مسابقه نیز به اوج خود می رسد اما برخلاف دربی ایران، کری خوانی ها بر سر یک مسابقه خاص نیست چرا که هر دو تیم یک بار موفق به پیروزی 7 گله برابر تیم دیگر شده اند و از این رو، برای برتر نشان دادن تیمشان، به دیگر افتخارات چنگ می زنند. با این حال بازی های رو در رو نیز بخشی از ابزار ترک ها در این راستا است.

1339112

 

* از گوتی تا ون پرسی؛ جشنواره گلزنان سرشناس

 

در قرن 21 تیم های لیگ ترکیه بازیکنان مطرح و نام آشنای زیادی را به این کشور بردند تا فوتبال در کشور همسایه شمال غربی ایران رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. این ستاره ها معمولا بازیکنانی تاثیر گذار در مسابقات مهم بوده اند. اگر قرار باشد گلزنان مطرح دربی استانبول را نام ببریم، می توان به گوتی (بشیکتاش)، سیمائو سابروسا (بشیکتاش)، هوگو آلمیدا (بشیکتاش)، ماریو گومز (بشیکتاش)، بابل (بشیکتاش)، کوارشما (بشیکتاش)، ویدا (بشیکتاش) و الکس (فنرباغچه)، آنلکا (فنرباغچه)، نیانگ (فنرباغچه)، سو (فنرباغچه)، ستاچ (فنرباغچه)، کویت (فنرباغچه)، ون پرسی (فنرباغچه)، نانی (فنرباغچه) و... اشاره کرد.

 

1339109

 

* سکوها 90 - 10؛ جذاب اما پر تنش

 

فوتبال در ترکیه اساسا با تنش روی سکوها همراه است و نمی توان این را فقط مختص دربی ها دانست. در بسیاری دیگر از مسابقات هواداران دو تیم روند بازی را مختل می کنند اما این موضوع در دربی ها تشدید می شود. در ترکیه همانند اکثر نقاط دنیا، تقسیم بندی سکوها 90 - 10 است و البته نباید از یاد برد، سیستم بلیت فروشی، شناسایی هوادارها، مکانیزم گیت ورزشگاه ها و اساسا استادیوم های اختصاصی تفاوت جدی با فوتبال ایران دارد... فارغ از تنش های موجود، جذابیت سکوهای وودافون آرنا و شکری سراج اغلو غیرقابل وصف است و بی شک هر هوادار فوتبال دوست دارد یک بار چنین جوی را تجربه کند.

 

1339111

 

کلکسیون ستاره ها؛ امشب ساعت 21:30

 

فنرباغچه و بشیکتاش این فصل وضعیت خوبی در جدول ندارند اما تماشای دیدار شاگردان شنول گونش و فیلیپ کوکو قطعا زیبایی هایی فراتر از جدول مسابقات خواهد داشت. بشیکتاش ستاره هایی چون په په، کوارشما، ویدا، کاریوس، واگنر لاو، رایان بابل، آدریانو و... را در اختیار دارد و فنرباغچه هم با روبرتو سولدادو، دیگو ریس، آندره آیو، میشل فری، متئو والبوئنا، مائوریسیو ایسلا و... از بشیکتاش میزبانی می کند.


حالا این شما و این «فنرباغچه - بشیکتاش دربیسی».

 

1339113

دیدگاه‌ها