کد خبر : 1625195 | 30 تیر 1398 ساعت 09:19 | 1.2K بازدید | 0 دیدگاه

چرا از مورینیو و آنچلوتی و هیدینک کمک نمی گیرد؟

لمپاردسرمربی: باید راه و روش خودم را پیدا کنم

لمپارد به‌عنوان بازیکن چلسی، زیر نظر 9 مربی بازی کرد. ژوزه مورینیو در این میان دو دوره مربی چلسی بود. برخی از آنها از بزرگان مربیگری مدرن بوده‌اند که در دو هفته گذشته، به او پیامک داده‌اند و برایش آرزوی موفقیت کرده‌اند.

لمپاردسرمربی: باید راه و روش خودم را پیدا کنم

به گزارش ورزش سه ، هشت طبقه بالاتر از ساحل یوکوهاما، فرانک لمپارد که هنوز بدنش به تغییر ساعت عادت نکرده، پس از جلسه تمرینی چلسی به این اشاره می‌کند که در دوران بازی‌اش، بازیکنی بود که همیشه سعی می‌کرد از دفتر مربی دور باشد.


او می‌گوید: «زیاد به دفتر مربی نمی‌رفتم. تنها اگر من را فرامی‌خواندند یا به‌عنوان کاپیتان دوم مساله‌ای پیش می‌آمد به دفتر مربی می‌رفتم. همیشه به مربی احترام می‌گذاشتم.تلاش می‌کردم سرم به کار خودم باشد و زیاد در راهرو منتهی به دفتر مربی دیده نشوم اما حالا خودم باید در دفتر مربی باشم!»


بیش از دو هفته است که لمپارد مربی چلسی شده است. این روزها سرشار بوده از هدایت تیم، جلسات، دیدارهای دوستانه، حضور در هتل و پرواز.آنها ابتدا به ایرلند سفر کردند و حالا به ژاپن رفته‌اند، جایی که جمعه در هوای مرطوب یوکوهاما، مقابل کاواساکی فرونتاله، قهرمان لیگ ژاپن با نتیجه یک بر صفر شکست خوردند. بازیکنان چلسی دچار مشکل جت‌لگ، کمبود خواب و خستگی بودند و کپا آریسابالاگا و تامی آبراهام هم حالشان خوب نبود که بازی کنند.

 

1420748


چلسی در سه بازی خود با لمپارد تنها یک برد کسب کرده است و برنامه زمانی هم انرژی زیادی از آنها گرفته است اما مربی چلسی پیش از سفر تیمش به دوبلین، به زمین تمرین چلسی در لندن رفت، از همان راهرو عبور کرد، وارد دفتر جدیدش شد و دید که نشستن روی یکی از داغ‌ترین صندلی‌های مربیگری چه حسی دارد. او می‌گوید: «البته حس خوبی داشت. بازگشت حس خوبی داشت. این ‌بی‌تردید امتیازی است که ساختمان باشگاه را خوب بشناسید و دیدن چهره‌های آشنا باعث شد حس روز اول مدرسه به من دست ندهد.»


او به‌عنوان بازیکن چلسی، زیر نظر 9 مربی بازی کرد. ژوزه مورینیو در این میان دو دوره مربی چلسی بود. برخی از آنها از بزرگان مربیگری مدرن بوده‌اند که در دو هفته گذشته، به او پیامک داده‌اند و برایش آرزوی موفقیت کرده‌اند اما لمپارد نمی‌خواهد از دانش آنها استفاده کند.


او تجربه پایینی دارد اما چلسی و ویژگی‌هایش را به‌خوبی می‌شناسد و مصمم است کار را به روش خود انجام دهد و سبک خود را در باشگاه داشته باشد. او می‌خواهد دوران مربیگری‌اش که با دربی در سال گذشته آغاز شد را به‌خوبی ادامه بدهد.


لمپارد می‌گوید: «از حرف من سوء برداشت نکنید. من با ژوزه مورینیو پیامک‌هایی رد و بدل کرده‌ایم و رابطه خوبی هم با کارلو آنچلوتی دارم. زیاد درباره ژوزه صحبت کرده‌ام. من از این گفته‌ام او زمانی که به باشگاه آمد چطور بود و چه تاثیر زیادی روی من گذاشت. او اعتماد به نفس بالایی به من داد و بیشتر روی کارهای روانی کار کرد تا مسائل تاکتیکی و فیزیکی. گاس هیدینک هم پیامکی برای من ارسال کرد که بسیار دلنشین بود. همه این مربیان برای من محترم هستند. من به همه مربیانی که داشته‌ام احترام می‌گذارم، حتی آنهایی که رابطه‌ای صمیمی با آنها نداشته‌ام.»

 

1420749


ستاره نیمکت چلسی ادامه می دهد: «زمانی که مربی می‌شوید می‌فهمید اوضاع آنقدرها هم ساده نبوده است. مساله این نیست که بخواهید با همه رابطه صمیمی داشته باشید. شما نمی‌توانید همه مربیان و بازیکنان خود را دوست داشته باشید اما به هر حال مجبورید با هم کار کنید.به همین دلیل زیاد به دنبال گرفتن نصیحت از مربیان نبوده‌ام. دوست ندارم گوشی را بردارم و زنگ بزنم چون اگر مثلا به کارلو آنچلوتی زنگ بزنم و از او درباره یک قضیه سوال کنم، احتمالا آن ماجرا برای من متفاوت با اتفاقی است که برای او پیش‌تر رخ داده است. من تلاش می‌کنم خودم یاد بگیرم. این کار را با کار روزانه با بازیکنان انجام می‌دهم. اگر حس کنم نیاز به کمک دارم، کمک خواهم خواست اما فکر می‌کنم همه باید راه و روش خود را پیدا کنیم.»


لمپارد زمانی که بیست و چندساله بود، علاقه‌ای نداشت که مربی شود. او در سی و چند سالگی خود را آماده مربیگری می‌کرد اما سال‌های پس از چلسی در دوران مربیگری او بسیار تاثیرگذار بود.


او تصور نمی‌کرد که برای تیم دیگری بازی کند اما زمانی که در تابستان 2014، قراردادش تمدید نشد، او به نیویورک سیتی رفت و به‌سرعت به تیم دیگر خانواده فوتبالی ابوظبی، یعنی منچستر سیتی قرض داده شد. سه ماه بعد، او در ورزشگاه اتحاد گلی دیرهنگام مقابل چلسی زد که بازی را مساوی کرد. در آن بازی، طرفداران چلسی تشویقش کردند.


لمپارد می‌گوید: «دوران عجیبی بود اما خیلی خوب به سرانجام رسید. شما هرگز نمی‌دانید که چنین اتفاقاتی چطور روی می‌دهند اما من حالا درک می‌کنم که چلسی می‌خواست با جدایی من به کار ادامه بدهد. آنها می‌خواستند با بازیکنان جوان‌تر و متفاوت خود را به پیش برانند. پس احساس تلخی ندارم. زمانی که گرد و غبار ماجرا فرونشست، حسی که نسبت به چلسی داشتم سپاس فراوان بود، چرا که توانسته بودم دوران ورزشی بلندمدتی در این باشگاه داشته باشم و پایان کوتاه و زیبایی را هم با سیتی و نیویورک رقم بزنم. آن سال به اینکه اینجا به‌عنوان مربی در چلسی باشم به من کمک کرد.»


لمپارد 38 بازی برای سیتی انجام داد و هشت گل هم زد. سیتی در آن سال پس از چلسی مورینیو در لیگ دوم شد. لمپارد می‌گوید: «سیتی به من اجازه داد ایده‌های متفاوتی را ببینم، با برنامه‌های آنها آشنا شوم، ببینم آنها چطور می‌خواهند به پیش بروند، زمین تمرینشان را بررسی کنم و با آدم‌هایشان آشنا شوم. کار سیتی یادآور کار چلسی در فصل 04-2003 است. آنها آمدند و فضا را عوض کردند. روش آنها در انجام کارها کمی متفاوت است و این خوب است اما به نظرم این دو باشگاه مشتاق پیروزی هستند و می‌خواهند که معیارها را به سطح بسیار بالایی برسانند. زمانی که رفتم، پپ گواردیولا آمد و ایده‌های دقیقش را در تیم پیاده کرد.ما سطحی از منچستر سیتی دیده‌ایم که رقیبی جدی برای فوتبال تمامی نسل‌ها و تمامی دوران‌ها است. ما باید درک کنیم که آنها معیار اصلی هستند. لیورپول هم همینطور. ما نباید توهم داشته باشیم.»


چلسی فصل پیش سوم شد و 26 امتیاز کمتر از سیتی کسب کرد. سیتی تازه رودری و آنجلینو را هم خریداری کرده و تقویت شده است اما چلسی ادن آزار را فروخته و حق خرید بازیکن ندارد.


لمپارد می‌گوید: «تنها راهی که برای کاهش این فاصله به نظرم می‌رسد این است که با تمام وجود سخت تلاش کنیم و تمرکز داشته باشیم. این مسائل پایه‌ای تغییری نمی‌کنند. با محرومیت از خرید بازیکن هم اوضاع شفاف‌تر شده است چون ما نمی‌توانیم بازیکن بخریم. هر روز می‌خوانم که سیتی دارد بازیکن می‌خرد و منچستر یونایتد هم حالا به دنبال جذب بازیکن است. همه این تیم‌ها تجارت انجام می‌دهند و این تقویتشان می‌کند. پس ما باید واقع‌گرا باشیم. من بازیکنان جوانمان را باور دارم. پس این چالش پیش روی ما است اما حالا آیا می‌توانیم قهرمان شویم؟ این پرسش بزرگی است اما ما باید با ذهنیت قهرمانی لیگ را آغاز کنیم.»

 

منبع: ایران ورزشی

دیدگاه‌ها