کد خبر : 1247536 | 30 خرداد 1394 ساعت 12:17 | 38K بازدید | 1 دیدگاه

ناگفته‌های جنجالی انوشیروانی از خداحافظی

نایب قهرمان المپیک لندن می‌گوید، فدراسیون قبلی با بهانه‌تراشی نمی‌خواست که او در اردو باشد و انوشیروانی نیز برای این که مشکل جدیدی در وزنه‌برداری ایجاد نشود اردو را ترک و با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

ناگفته‌های جنجالی انوشیروانی از خداحافظی
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، پس از پایان اختلافاتی که میان پنج وزنه‌بردار المپیکی با سرمربی اسبق تیم ملی به وجود آمد، هر کدام از آن‌ها روزهای متفاوتی را پشت سر گذاشتند در نهایت نیز چهار نفرشان (بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، سعید محمدپور و نواب نصیرشلال) دوباره و به طور جدی به ورزش قهرمانی بازگشتند اما در این میان سجاد انوشیروانی خیلی زود با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد و به جرگه مربیان پیوست.

انوشیروانی پس از مدت‌ها حاضر شد دلیل دور شدن خود از دنیای قهرمانی را بیان کند و بر خلاف اینکه در آن زمان بحث بیمار بودنش را مطرح کردند او حرف‌های دیگری زد که باز هم منشاء آن به رییس قبلی فدراسیون وزنه‌برداری ختم می شد.

انوشیروانی در این مورد بیان کرد: بزرگان وزنه‌برداری و روسای قبلی اعتقادی به من نداشتند و من را کنار گذاشتند، من نیز مجبور شدم بحث مریضی‌ام را مطرح کنم. وقتی دیدم خواهان من نیستند و باید از اردوها بروم دیگر انگیزه‌ای برای تمرین نداشتم، زمانی که به اردبیل آمدم دنبال مشکلات درسی‌ام بودم و کم کم تمرین کردن از دستم در رفت و کلا کنار گذاشتم. زمانی هم که وزنه‌برداری آموزش و پرورش به من دادند وارد بحث مربی‌گری شدم خدا را شکر در حدود 2 سالی که کار کردم، نوجوانان زیردست من در مسابقه‌های کشوری مدال‌های خوبی کسب کردند، یکی دیگر از نفراتی که با او کار کردم، پیمان جان بود.

وی در پاسخ به این پرسش که بحث مریض بودنش بهانه بود، تصریح کرد: بالا رفتن قند و چربی خون در سنگین وزن در طول یک فصل تمرین عادی است و برای همه اتفاق می‌افتد، با مشاوره پزشکی و یک مقدار مواظب بودن در رژیم غذایی رفع می‌شود. من جدا از مشکلی که با حسین رضازاده داشتم و دارم برای شخصیت قهرمانی او ارزش قائل هستم زیرا رضازاده قهرمان بزرگی در وزنه‌برداری است، اما بهانه‌تراشی می‌کردند و هر روز می‌دیدم که مربیان به یک شکل جلوی من می‌ایستند. یک روز می‌گفتند نباید چسب دستت را این طوری بزنی داوران ایراد می‌گیرند. روز بعد می گفتند چرا هر روز اتاق عوض می‌کنی. چرا همیشه در حال اعتراض کردن هستم و می‌گویم سرویس بهداشتی شیرآب و شیلنگ ندارد و ماشین لباسشویی نیست.

وی افزود: آخرین بحثی که پیش آمد این بود که برای افزایش وزن پرخوری کردم و یک مقدار چربی و قند خونم بالا رفت وقتی با زارع مشورت کردم، گفت تمرین سنگین نداشته باشم و بدنسازی کنم تا کم کم خوب شود اما فردای آن روز حرف دیگری زد و گفت با این شرایط نمی‌تواند من را در اردو نگه دارد. 20 روز تا یک ماه به خانه بروم زمانی که وضعیتم خوب شد اعلام کنم و برگردم من نیز گفتم این حرف او نیست و منشا آن جای دیگری است. وقتی کسی نمی‌خواهد قهرمانی را ادامه دهم، حضورم مشکلات بزرگی را به وجود می‌آورد. از آنجا که به تازگی حاشیه‌ها کنار رفته بود نمی‌خواستم برای وزنه‌برداری و دوستانم مشکل ایجاد کنم بنابراین اردو را ترک کردم به هر حال قدرت دست من نبود و مجبور شدم مصالحه کنم.

نایب قهرمان المپیک لندن در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا پس از تغییر شرایط فدراسیون دوباره به تمرین‌ها بازنگشت گفت: اتفاقا خیلی دوست داشتم برگردم اما بعد از المپیک لندن من در مجموع 4 ماه تمرین نکرده بودم و اگر می‌خواستم دوباره بیایم باید بدنم را زیرسازی می‌کردم و تا آن موقع المپیک ریو رد شده بود، من پیش از این برای رسیدن به شرایط ایده‌آل 5-4 سال زحمت کشیده بودم و دوست نداشتم مدال المپیکم به راحتی خراب شود از این رو تصمیم گرفتم در اوج وزنه‌برداری را کنار بگذارم.

وی ادامه داد: البته انتقادی از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دارم و می‌خواهم بزرگان ورزش، یک مقدار به جای بودجه و مشکلات مالی که خودشان به وجود آوردند به فکر قهرمان‌پروری و حفظ قهرمان‌ها باشند. من پیش از این مدال المپیک و جهان کسب کردم، در بازی‌های آسیایی بر روی سکو رفتم و حقم این نبود که این طور ساکت کنار بروم. فکر می‌کنم یک قهرمان به هر دلیلی کنار برود حداقل حقش این است که چند نفر از مسئولان ارشد سراغی از وضعیت او بگیرند و اگر توانستند کمک کنند اما در ایران این اتفاق که نمی‌افتد هیچ زمانی هم که ورزشکار در مسیر تخریب و نابودی افتاد بیشتر کمکش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر این مسیر را طی کند و نابود شود.

انوشیروانی افزود: از مردم ایران بابت این که تازه روی غلتک افتاده بودم اما مجبور شدم به هر دلیلی کنار بروم، عذرخواهی می‌کنم در بحث سرمربی‌گری نیز مطمئن باشند برای مردم و پرچم ایران از جان مایه می‌گذارم و ان‌شاءالله قهرمانانی پرورش می‌دهم تا در میادین بین‌المللی افتخارآفرینی کنند.

کسانی که مدعی بودند زیرساخت‌ها را نابود کردند

وی در مورد اوضاع رده‌های پایه و کار سختی که او در جوانان خواهد داشت، تصریح کرد: زمانی که حسین رضازاده آمد، کوروش باقری به او کمک کرد، او از لحاظ فنی مربی فوق‌العاده‌ای بود و این کار کارنامه‌اش و نتایجی که طی 2-3 سال با هم گرفتیم نشان می‌دهد. جایگاه‌مان آنقدر بالا آمد که در بحث قهرمانی متحول شدیم. اما کسانیکه مدعی بودند وزنه‌برداری را از این رو به آن رو کردند زیرساخت‌ها را نابود کردند که در دو سال گذشته شاکله وزنه‌برداری به هم ریخت و بزرگ‌ترین ضربات در سنین پایه به وزنه‌برداری وارد شد.

انوشیروانی ادامه داد: اگر رصد کنید تا سال 2012 تیم جوانان با ترکیب کامل به مسابقه‌های جهانی می‌رفت و نتایج درخشانی می‌گرفت اما در 2 سال گذشته عملکرد بد و ضعیف و شاید برنامه‌ریزی شده خود را ادامه دادند تا برای جمع و جور کردن تیم جوانان جهت اعزام به جهانی بضاعت آنچنانی نداشته باشیم. حتی قرار بود 3 نفر بروند اما با اصرار توکلی یک نفر دیگر اضافه شد و به نظرم نتیجه قابل قبولی کسب کردند، باید به کادر فنی و وزنه‌بردارانی که در بدترین شرایط تاریخ وزنه‌برداری ایران و با حداقل امکانات افتخارآفرینی کردند تشکر کنم.

نایب قهرمان المپیک با اشاره به وضعیت نه چندان خوب مربیان نیز گفت: در چند جلسه‌ای که در کمیته فنی بحث شد و تحقیقاتی که فدراسیون انجام داد، متوجه شدیم تعداد مربیانی که امید داشته باشیم تیم ملی را حمایت می‌کنند به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. دلیل این شرایط این است که در چند سال گذشته کمیته مربیان تشکیل نشده است و مربیان به کلاس‌های مربی‌گری بین‌المللی نیز اعزام نشدند. قهرمانانی که تمرین را گذاشتند کنار و در خانه نشستند سنجیده نشدند تا مشخص شود برای مربی‌گری خوب هستند یا خیر. مربی باید در کنار تیم ملی به خارج از کشور اعزام شود تا کسب تجربه کند و در آینده پشتوانه باشد. فدراسیون جدید اعتقاد دارد که باید از پتانسیل داخلی کمک گرفت و با برنامه‌ریزی که انجام داده برای پیشبرد اهداف و برای رسیدن وزنه‌برداری به شان و منزلت قدم برمی‌دارد.

از فدراسیون جدید انتظار معجزه نداشته باشیم

وی با اشاره به شرایط مالی فدراسیون و بدهکاری‌های موجود تاکید کرد: نباید از فدراسیون انتظار معجزه داشته باشیم چرا که فدراسیون در شرایط خیلی بد تحویل گرفته شد الان نیز با کارگروهی مشغول انجام کارها هستند و این طور نیست که یک نفر یکه‌تازی کند بلکه از نظر قهرمانان و پیشکسوتان استفاده می‌شود. با شرایط نابسامانی که فدراسیون داشت انتظار مردم ذر این حد نباشد که وزنه‌برداری نتایج المپیک لندن و قبل از آن را تکرار کند. آن زمان وزارت ورزش و دولت از لحاظ مالی حمایت می‌کردند اما اکنون فدراسیون باید بدهی‌های گذشته را پرداخت کند.

وی افزود: زدن این حرف‌ها برای انوشیروانی منفعت مشخصی ندارد بلکه به عنوان کسی که دلسوز وزنه‌برداری است از مردم عزیز می‌خواهم به فدراسیون اعتماد کنند. وقت زیادی به مسابقه‌های جهانی و آسیایی نماینده و هر نتیجه‌ای که به دست آید بهتر از یکی دو سال گذشته خواهد بود. اما قول می‌دهم در المپیک ریو انتظارت تا حدی برآورده خواهد شد.

برنامه‌های انوشیروانی برای ساخت تیم جوانان

سرمربی تیم ملی جوانان درباره آغاز برنامه‌هایش نیز بیان کرد: فدراسیون در حال حاضر بدهکار است. البته تلاش می‌کند اسپانسر بگیرد. تمام تمرکز روی بزرگسالان است و نیم نگاهی نیز به جوانان وجود دارد. البته مرادی گفته اگر بخواهیم می‌توانیم از فردا اردوهایمان را آغاز کنیم. از آنجا که مسابقه‌های آسیایی بعد از جام نامجو و جهانی در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، در نظر داریم با برگزاری اردوهای منظم بیش از یک تیم کامل داشته باشیم. یکی از برنامه‌هایم این است که در شهری که کمیته فنی تایید کند، استان‌ها را درجه‌بندی کنیم و وزنه‌برداران 3 یا 4 استان را با تعیین رکورد ورودی که رکورد سقف نخواهد بود به اردو بیاوریم تا تمرین کنند.

نایب قهرمان المپیک ادامه داد: فکر می‌کنم اگر برنامه‌هایی که دارم به نحو احسن و با کمک دوستان انجام شود، تا 2 ماه دیگر بدنه اصلی تیم ملی مشخص شود و دیگر لازم نباشد قهرمانی کشور را ملاک قرار دهیم. حتی اگر بتوانیم اردوها را زودتر برگزار کنیم تا یک تیم قدرتمند و مدعی راهی مسابقه‌ها شود. در مورد خلاء موجود در فوق‌ سنگین نیز چند وزنه‌بردار خوب می‌شناسم که با یکی دو سال فرصت دادن و برنامه‌ریزی پتانسیل این را دارند که پشتوانه شوند.

وی در پایان گفت: از کیمته فنی و در راس آن علی مرادی تشکر می‌کنم که این وظیفه سنگین را به من محول کردند، با تمام توان و انرژی کار می‌کنم تا شرمنده مردم نشوم.

دیدگاه‌ها