کد خبر : 1250646 | 15 تیر 1394 ساعت 10:55 | 12.7K بازدید | 0 دیدگاه

حسن‌زاده: 12 تیم لیگ برتری بدهکارند

رئیس کمیته انضباطی گفت: نمی‌دانستیم بازیکن راه‌آهن مدتی را به کشورش برگشته و بازی کرده است، بعد از مشخص شدن تخلفش از حضور این بازیکن در لیگ جلوگیری کردیم.

حسن‌زاده: 12 تیم لیگ برتری بدهکارند

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، اسماعیل حسن زاده، رئیس کمیته انضباطی درباره حذف بحث تشویق در آیین نامه جدید کمیته انضباطی گفت: در گذشته بحث تشویق در آیین نامه انضباطی با توجه به شرایط بومی فوتبال ایران وجود داشت، اما در آیین نامه جدید که از 9 مرداد ماه 93 به مرحله اجرا رسید، موضوع تشویق برداشته شده است. چرا که طبق آیین نامه فیفا، تشویق یک بازیکن یا باشگاه را وظیفه ارکان قضایی ندانسته و اعلام کرده مقامات اجرایی مسابقات در قالب کفش طلایی، توپ طلایی، کاپ اخلاق و .. می توانند از عملکرد مطلوب یک بازیکن تقدیر و تشکر کنند.


وی افزود: اما یک تشویق غیر مستقیم طبق قانون انجام می دهیم و آن این است که افرادی که در گزارشات اقدامات خوبی را انجام داده اند و شاید در بازی های مختلف دچار اشتباه و یا مرتکب تخلف شده اند، با در نظر گرفتن رفتارهای مثبتشان، با تخفیف قانونی، حکم هایشان را صادر می کنیم. یعنی اگر بازیکنی مرتکب تخلف شده باشد و باید جریمه شود، با در نظر گرفتن رفتارهای گذشته اش، در محرومیت و جریمه نقدی وی، رای مربوطه را صادر می کنیم.


وی در ادامه درباره این موضوع که آیا رفتار تربیتی که جنبه آموزشی داشته باشد در این آیین نامه موجود است؟ عنوان کرد: در آیین نامه انضباطی برای باشگاه ها و اعضای تیم ها مواردی را تدریس می کنیم که در آن نکات مهم تربیتی وجود دارد. اینکه چه رفتارهایی باید انجام شود و چه رفتارهایی نباید از طرف افراد صورت بگیرد. همانطور که تیم ها در بخش آموزشی، فنی، تکنیکی، تاکتیکی و قدرتی نکاتی را از سوی کادر فنی فرا می گیرند، در بحث انضباطی نیز نکات تربیتی فراوانی وجود دارد که اگر آموزش داده شود، یک بازیکن با علم و آگاهی در مورد قوانین و رفتارهای انضباطی، در بازی های لیگ عملکرد متناسبی را از خود به جای می گذارد.


* اجازه فعالیت به تیم‌های بدهکار را نمی‌دهیم

رئیس کمیته انضباطی درباره آخرین وضعیت و اقدامات برنامه ریزی شده در زمینه دریافت مطالبات از تیم ها و بازیکنان بدهکار گفت: امسال بسیار امیدوار هستیم تا اتفاقات جدیدی در این خصوص رخ دهد و در این زمینه برنامه های مدونی را تدوین کرده ایم. پس از نشست های مختلفی که با مسئولین فدراسیون برگزار شد، قرار است تا از این پس اجازه فعالیت به باشگاه ها و تیم های بدهکار داده نشود. قرار است تا اسامی تیم ها و باشگاه های بدهکار را در اختیار دبیرکل فدراسیون قرار دهیم تا با ارسال نامه ای به باشگاه های بدهکار، از فعالیتشان در فصل جدید جلوگیری کنیم.


رئیس کمیته انضباطی ادامه داد: کمیته انضباطی طبق آیین نامه فیفا رای های خود را در فصلی که گذشت صادر کرد و در برخی از رای ها، تیم ها اعتراضات شدیدی داشتند.


حسن زاده در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای فصل جدید دارید که با اعتراض باشگاه ها و یا بازیکنان و کادر مواجه نشوید، گفت: دو نوع اعتراض وجود دارد. ابتدا زمانی که رای برای شخصی صادر می شود که به ضررش است و دوم اینکه بدون در نظر گرفتن وجدان و رفتارهای نامناسب اعتراض می شود. اگر فردی به رای صادر شده معترض است باید اعتراض خود را به طور قانونی و کتبی در اختیار کمیته انضباطی قرار دهد تا تصمیم گیری نهایی در موردش گرفته شود. اما متاسفانه در نوع اعتراض دوم که حرف های زیادی مطرح می شود و عوامل برخی تیم ها و برخی از رسانه ها به آن می پردازند، وجدانی نبوده و غیر اخلاقی است. هر کسی رای به  ضررش است اعتراض می کند آنهم در رسانه و یا به طور غیر قانونی.


* نمی‌دانستیم بازیکن راه‌آهن به کشورش برگشته و بازی کرده

وی با بیان مثالی اظهار داشت: به عنوان مثال درباره پرونده بازیکن خارجی تیم راه آهن. زمانی که موضوع موتومبا مطرح شد نه ما و نه کمیته بین الملل فدراسیون نمی دانستیم که این بازیکن زمانی که در لیگ ایران بوده به کشورش بازگشته و در ترکیه نیز بازی کرده است. برای یقین پیدا کردن این مسئله که مدتی زمان برد، بالاخره رای خود را صادر کردیم. تا زمانی که تخلفی برای ما محرز نشود نمی توان رای را صادر کرد. زمانیکه متوجه تخلف این بازیکن شدیم بلافاصله از حضور در مسابقات، محرومش کردیم اما متاسفانه برخی رسانه ها و افراد که جهت دار صحبت کرده و علیه کمیته انضباطی جو سازی می کنند باید بدانند که کاری غیر اخلاقی انجام دادند. در بسیاری از مصاحبه ها مطرح شده بود که کمیته انضباطی از همان ابتدا باید از حضور این بازیکن در مسابقات ممانعت می کرد، در صورتی که ما تا زمانی که مطلبی برایمان ثابت نشود، رای صادر نمی کنیم.


* 12 تیم لیگ برتری بدهکار هستند

وی درباره اینکه تاکنون پیگیری عدم حضور تیم ها و باشگاههای بدهکار در رقابت های لیگ (آزادگان) بوده اید، گفت: بله. تقریبا 40 باشگاه هستند که بدهکار بوده و از این تعداد 12 تیم، لیگ برتری هستند.


رئیس کمیته انضباطی در پاسخ به این سوال که در این فصل چه تعداد آرا انضباطی و جرایم صادر شده و به مرحله اجرا رسیده است، بیان کرد: تقریبا 95 درصد آرا، اجرا شده و مابقی آن به دلیل پایان رقابت های لیگ، به مرحله اجرا نرسیده است. در بحث مالی نیز باید بگویم متاسفانه کمتر 5 درصد افراد و یا تیم های بدهکار، جرایم نقدی خود را پرداخت کرده اند.


* حضور ناظران انضباطی در مسابقات کمرنگ بود

در فصلی که گذشت شاهد حضور کم رنگ ناظران انضباطی در مسابقات بوده ایم و فقط در دربی و یا هفته های پایانی این ناظران حضوری فعال داشته اند. حسن زاده در این باره گفت: این اشکال به مسئولان سازمان لیگ برمی گردد. ما ناظرینی در سراسر استان ها داریم که با برگزاری مسابقات می توانستند بدون در بر داشتن هزینه ای نظارت بر رقابت ها را داشته باشند اما سیاست سازمان لیگ برتر بر این بود که به دلیل مدیریت کردن بر روی هزینه ها، از حضور ناظران انضباطی جلوگیری کند و فقط در مسابقات حساس، از حضور این عزیزان بهره ببریم.


وی در پاسخ به اینکه برنامه های آموزشی انضباطی برای تیم ها تا چه حدی تاثیر گذار خواهد بود و آیا تاکنون برای باشگاه ها برای دوره آموزشی برگزار شده است یا خیر گفت: در فصل گذشته دوره های آموزشی انضباطی را برای برخی باشگاه ها و همچنین در اردوهایی که تیم ها داشته اند، برگزار کرده ایم و در رقابت های لیگ شاهد مدیریت بر رفتارهایشان بودیم. امسال نیز پیشنهاد داده ایم که هر باشگاهی که بخواهد کمیته انضباطی در این راستا کمک خواهد کرد. ضمن اینکه قرار است تا یک همایش برای مربیان و کادر فنی باشگاه ها برگزار کنیم و قوانین و مقررات آیین نامه انضباطی را برای آنها نیز تدریس کنیم.


حسن زاده درباره اینکه آیا آرای انضباطی خاصیت بازدارندگی دارد، گفت: اساسا در حقوق جزا، یک ایده وجود دارد. مجازات باید بازدارنده باشد. در هیچ جای دنیا100% بازدارنده نیست. لذا یکی از اهداف جدی تعیین مجازات، عبرت برای دیگران است. به عنوان مثال زمانی که یک بازیکن به مدت 6 ماه از فعالیت فوتبالی خود محروم می شود، این رای بر روی بازی های بازیکن خاطی نیز اثر گذار خواهد بود. بر همین اساس آنها سعی بر کنترل رفتار خود دارند. به طور کلی بازدارندگی در ذات جرایم انضباطی است. زمانی به بازدارندگی می رسیم که زوایای تربیت، مدیریت، آموزش و فضای تشکیلات فوتبال مسیر درستی را طی کند.


* به دلیل تفاوت قراردادها، مبلغ مجازات نقدی هم فرق می‌کند

وی در پایان درباره تفاوت در آرای صادر شده برای بازیکنان لیگ برتر فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال آقایان و بانوان گفت: بدون شک در مجازات هایی که برای بازیکنان در لیگ برتر در نظر گرفته می شود با لیگ فوتسال و یا فوتبال ساحلی و لیگ بانوان تفاوت وجود دارد. وقتی یک بازیکن در لیگ برتر برای هر تمرین 50 میلیون تومان می گیرد با بازیکنی که مبلغ قراردادش در لیگ بانوان 15 میلیون تومان است، بدون شک میزان جریمه اش متغیر خواهد بود. همینطور در لیگ های پایین تر و یا لیگ فوتسال و فوتبال ساحلی. در مجموع با توجه به حضور باشگاه ها و تیم ها در مسابقات لیگ برتر، دسته یک، دو، سه و میزان قرارداد هایشان، رای های خود را صادر می کنیم.

دیدگاه‌ها