کد خبر : 1264792 | 14 شهریور 1394 ساعت 10:18 | 15.7K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی به پیکارهای جهانی کشتی نوجوانان - بوسنی و هرزگووین

تفاوت آشکار کشتی ایران و روسیه

اگر می‌خواهیم حد و مرز و اختلاف فاصله بین کشتی ایران و رقیب مستقیم و دیرینه‌اش یعنی روسیه را خیلی خوب بشناسیم و با همه وجود آن را حس کنیم، کافی است فقط نگاهی به نتایج به دست آمده در پایان پیکارهای جهانی کشتی نوجوانان در بوسنی و هرزگووین بیندازیم.

تفاوت آشکار کشتی ایران و روسیه
به گزراش "ورزش سه" و به نقل از روزنامه ایران ورزشی، پیکارهای کشتی قهرمانی نوجوانان 16 و 17 سال جهان در سال 2015 که چند روز پیش به میزبانی کشور بوسنی و هرزگووین برگزار شد، با قهرمانی مطلق روس‌ها در هر دو رشته کشتی فرنگی و آزاد به پایان رسید و نوجوانان کشتی کشورمان در هر دو رشته به مقام نایب قهرمانی اکتفا کردند.

از آنجایی که به هیچ وجه نباید کشتی رده سنی نوجوانان که رکن اصلی و پایه این ورزش است را دست‌کم گرفت، بنابراین مسابقه‌های جهانی کشتی این رده سنی را هم نباید رقابت‌هایی کم ارزش فرض کرد و به طور سطحی و به اصطلاح «باری به هر جهت» به آن نگریست.

چنانکه شوروی‌ها در سال‌های گذشته و از بدو برگزاری مسابقه‌های جهانی کشتی در رده سنی نوجوانان در ابتدای دهه 80 میلادی در کشور سوئد و سپس روس‌ها و اقمار آنها در دو قاره اروپا و آسیا در سال‌های اخیر هیچ‌گاه نگاهی سطحی و ابتدایی به این مسابقه‌ها و حتی رقابت‌های کشتی قهرمانی قاره‌ای نوجوانان که چند سال است در دستور کار فدراسیون بین‌المللی کشتی یا اتحادیه جهانی کشتی قرار گرفته است، نداشته‌‌اند و همچون پیکارهای کشتی قهرمانی بزرگسالان جهان و اروپا به آن اهمیت می‌دهند.

در واقع تفاوت و اختلاف سطح و کلاس کشتی بین ایران و روسیه درست از همین نقطه و طرز و شیوه نگاه و میزان اهمیتی که به کشتی رده سنی پایه یعنی نوجوانان و جوانان داده می‌شود، آغاز می‌شود. روس‌ها ضمن بهره گرفتن از بهترین مربیان خود برای رده‌های سنی نوجوانان و جوانان، همان بودجه و امکاناتی را برای این دو رده سنی در نظر می‌گیرند که برای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان خود هزینه می‌کنند.


در شرایطی که تیم‌های کشتی نوجوانان و جوانان کشورمان پیش از حضور در مسابقه‌های آسیایی و جهانی و در بهترین شرایط ممکن از نظر مالی و اقتصادی فقط می‌توانند حضور در یک تورنمنت بین‌المللی در یکی از کشورهای همجوار نظیر ترکیه، ارمنستان یا جمهوری آذربایجان را تجربه کنند، روس‌ها از اعزام نوجوانان و جوانان کشتی خود به کشورهای مختلف ابایی ندارند تا آنها با تجربه و آمادگی بالا در رقابت‌های اروپایی و جهانی حضور خود را اعلام کنند.

چنین می‌شود که تیم کشتی آزاد جوانان روسیه دو ماه پیش در جریان مسابقه‌های اروپایی در استانبول ترکیه کولاک کرده و غوغا به پا می‌کند و در هشت وزن رقابت‌ها صاحب 6 مدال طلا می‌شود و در نهایت به مقام قهرمانی دست می‌یابد. گرجستان هم که وضعیت و شرایطی کاملا مشابه با روسیه دارد، توانست در همین مسابقه‌ها در رقابت‌های کشتی فرنگی به مقام قهرمانی برسد.


روس‌ها در جریان پیکارهای جهانی کشتی نوجوانان در بوسنی و هرزگووین در هر دو رشته فرنگی و آزاد توفان به پا کردند و با اختلاف امتیاز بالا توانستند با جا گذاشتن سایر مدعیان قهرمانی از جمله ایران به مقام قهرمانی دست پیدا کنند.

تزارها در رقابت‌های کشتی آزاد با کسب 5 مدال طلا، 2 نقره، 2 برنز و یک مقام پنجمی از 100 امتیاز ممکن در 10 وزن صاحب 90 امتیاز (بیشترین امتیاز به دست آمده در تمامی مسابقه‌های جهانی و قاره‌ای کشتی سال‌های اخیر) شدند. یعنی آنان در هیچ وزن کشتی‌گیر حذف شده نداشتند. 9 کشتی‌گیر نوجوان روس صاحب مدال‌های طلا، نقره و برنز شده و کشتی‌گیر وزن 58 کیلوگرم آنها هم به مقام پنجم رسید.

تیم ایران در شرایطی با 65 امتیاز به مقام نایب قهرمانی دست یافت که اولا هیچ مدال طلایی دریافت نکرد و فقط مفتخر به کسب 2 مدال نقره و چهار برنز شد و دوم اینکه با 65 امتیاز، فاصله‌ای 25 امتیازی با تیم روسیه نشان داد!

در حالی‌که تیم‌های آمریکا، ژاپن و هند بدون مدال طلا نماندند و در این میان آمریکا در سه وزن به مدال طلا رسید.

در رقابت‌های کشتی فرنگی اگرچه ایرانی‌ها با تصاحب 3 مدال طلا، در ظاهر بیشترین مدال طلای کسب شده در 10 وزن بین کشورهای شرکت کننده را از آن خود کردند اما سوای سه کشتی‌گیر طلایی تیم ایران به نام‌های «پویا دادمرز»، «امین کاویانی نژاد» و «امین میرزازاده»، بقیه نفرات به مقام‌های پنجم، هشتم، نهم، یازدهم، پانزدهم، شانزدهم و هجدهم رضایت دادند!

تیم ایران با 41 امتیاز نایب قهرمان شد در حالی‌که روس‌ها با دریافت 2 مدال طلا، 2 نقره، 2 برنز و 69 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافتند اما فاصله امتیازات به دست آمده این دو تیم، رقم 28 امتیاز را نشان می‌دهد که به خوبی بازگو کننده فاصله عمیق بین کشتی این دو کشور رقیب است.

تیم اوکراین در این رقابت‌ها صاحب 2 مدال طلا شد و تیم‌های ازبکستان، ایتالیا و گرجستان هم بدون مدال طلا نماندند.

دیدگاه‌ها