کد خبر : 1398915 | 08 اسفند 1395 ساعت 17:41 | 30.1K بازدید | 1 دیدگاه

۳-۴-۳ کونته چگونه می‌برد

پدرخوانده چلسی؛ سزاوار اسکار

فصلی که نیمکت‌های لیگ برتر مثل کستینگِ اولین پدرخوانده ستاره باران بود، پاپاراتزی‌ها بی‌وقفه در کمین مثلث مورینیو-گواردیولا-کلوپ بودند که یک مرد کلاسیکِ ایتالیایی، انگار که از دل دار و دسته کورلئونه زده باشد بیرون، از همه رد شد؛ آنتونیو کونته. ​​​​​​​

پدرخوانده چلسی؛ سزاوار اسکار

به گزارش "ورزش سه"، پدرخوانده‌ عصر حاضر نه تجارت اسلحه می‌کند، نه زد و بند، دون آنتونیو فقط یک سرّ مگو دارد؛ سه-چهار-سه. کلید کشف این رمز اما جایی است که کونته فصل را با چهار-سه-سه شروع کرد.

 

یکی از تاکتیک‌های تهاجمی کونته حرکت‌های ترکیبی در عرض زمین است. الگوهای حرکتی برای اجرای این شیوه با آرایش چهار-سه-سه، یک مشکل اساسی داشت؛ خالی ماندنِ مرکز زمین.

 

فقدان برتری عددی در دایره میانی یعنی از دست دادن شبکه ارتباط و فروپاشی کانال‌های انتقال توپ. در نتیجه چلسی وقتی به کناره‌ها می‌رفت عملاً محصور می‌شد و امکانی برای تعویض منطقه بازی نداشت. این را کونته همان هفته ششم و بعد از باخت سه هیچ به آرسنال فهمید.

 

 

1145508

 

 

نزدیک‌ترین آرایش به سیستم پایه که توازن مرکز زمین را به نفع چلسی بهم می‌زد سه-چهار-سه بود. حالا کونته دو بازیکن روی دایره میانی داشت، و هم دو ساپورتر جداگانه برای وینگرها در دو طرف زمین. با این تغییر نقطه ضعف چلسی (کمبود هافبک) برطرف و نقطه قوت تیم (وینگرها) قوی‌تر شد.

 

این تغییر آرایش، کانال‌ها را هم به تسخیر تیم کونته درآورد؛ برای مثال، آزپیلیکوئتا، ویکتور موسس و پدرو را روی یک خط عمودی در منتهاالیه راست چلسی در نظر بگیرید. کافی است در مواقع نیاز (پرس یا حمل توپ) کانته روی یک نیم‌خط افقی از دایره به این مثلثِ کشیده بپیوندد؛ حالا چلسی یک دیاموند متحرک در این جناج دارد، بدون این‌که مرکز زمین خالی بماند.

 

 

1181998

 

 

در یک موقعیت تماماً هجومی، باز چلسی قلب زمین را از دست نمی‌دهد. در ادامه‌ی تشکیل لوزیِ جناح راست، موسس تا انتهای کانال توپ را جلو می‌برد، آزپیلیکوئتا برای بلاک ضدحمله احتمالی از کانته حمایت می‌کند، و پدرو می‌رود توی باکس. برگردیم به آرایش بیرون باکس؛ منطقه سرنوشت‌ساز ۱۴ زمین در تصرف آزپیلیکوئتا، کانته و ماتیچ است. آلونسو، هازارد، کاستا و پدرو توی باکس جاگیری کرده‌اند و موسس که آماده اجرای فاز نهایی است. این یعنی سه-چهار-سه تبدیل شده به یک آرایش سراپا هجومی دو-سه-پنج.

 

 

1173356

 

 

در فاز تدافعی، کافی است موسس و آلونسو تا خط دفاع سه نفره برگردند عقب. سه-چهار-سه می‌شود پنج-چهار-یک. کاستا روی دایره مانده برای یک: بالا نگه‌داشتن تیم مقابل و دو: امکان ضد حمله. بقیه‌ی تیم با پرس، مالکیت زمین و بلاک دفاع می‌کنند.

 

نتایج تاریخ‌ساز این فصل چلسی با کونته، رکورد بیست برد از ۲۶ مسابقه ابتدایی و مالکیت مطلق صدرجدول، یعنی اسکار بهترین منیجر پریمیرلیگ این فصل اهدا می‌شود به جناب آقای آنتونیو کونته.

 

رامتین جباری

دیدگاه‌ها