کد خبر : 1412310 | 10 اردیبهشت 1396 ساعت 10:08 | 15.5K بازدید | 0 دیدگاه

کوله‌باری تجربه پس از بازگشت به ایران؛

برهانی: باید مربی مرد داشته باشیم!

اولین لژیونر والیبال بانوان ایران حالا از بلغارستان بازگشته و از تفاوت های والیبال ایران و اروپا در حوزه بانوان و راه های پیشرفت می گوید.

برهانی: باید مربی مرد داشته باشیم!

به گزارش "ورزش سه"، مائده برهانی ستاره تیم ملی والیبال بانوان ایران توانست با انتقال به شومن کلاب بلغارستان نام خود را در کنار زینب گیوه به عنوان اولین لژیونر این رشته در حوزه بانوان ثبت کند. او مدتی را در لیگ بلغارستان سپری کرد و توانست تجربیات بسیاری را به دست بیاورد. او حالا به ایران بازگشته است تا با پایان لیگ بلغارستان، به تمرینات بانک سرمایه برای حضور در جام باشگاه های آسیا اضافه شود. او حالا در مورد تمام اتفاقات، تجربیات و مسائلی که او را در طول این مدت به چالش کشید صحبت می کند.

 


* فرهنگ درست تمرین نداریم
او در ابتدا به تفاوت اصلی والیبال بانوان در ایران و بلغارستان پرداخت و گفت: اول اینکه آنها یک تفاوت بسیار عمده با ما دارند و این هم روش و زمان تمرینی آنهاست. به صورت اتومات و به شکل یک فرهنگ آنها روزی دو وعده تمرین می‌کنند و این موضوع را شما هیچ وقت در تیم‌های باشگاهی ایران نخواهید دید. ما فقط برخی اوقات در تیم‌ملی روزی 2 وعده تمرین می‌کنیم که این مساله بسیار می‌تواند در پیشرفت یک تیم کمک کند و به نظر من همین تنها روزی یک وعده دو ساعتی تمرین کردن ما را خیلی عقب انداخته است. من و خانم گیوه در ایران به تمرین کردن زیاد معروفیم اما همیشه آنجا واقعا زیر فشار تمرینات خسته می‌شدیم.

 


* فعلا دانش کافی نداریم
ستاره تیم ملی بانوان والیبال ایران دلیل اینکه در بلغارستان می توان در روز دو وعده تمرین کرد اما در ایران همچنین موضوعی جا نیافتاده است را این طور عنوان می کند: امکانات، دانش مربیان و فرهنگ بازیکنان دلیل این مشکل است و نکته جالب برای من این بود که بازیکنان آنها از سن کم و از رده‌های پایه همین شیوه دو وعده تمرین در روز را پیگیری می‌کنند که همین موضوع در آنها فرهنگ تمرین درست و خوب را جا انداخته است. ما در ایران یا سالنی نداریم که درست و به اندازه کافی تمرین کنیم یا تعدادی از مربیان دانش مناسب برای روزی دو وعده تمرین را ندارند و در مجموع بازیکنان ایرانی برای این زمان و این حجم از تمرین آمادگی لازم را ندارند.

 


* شب آغاز لیگ هنوز تیم اضافه می شود
برهانی در اشاره به مسائلی که برای او جذابیت بسیاری داشت، برنامه ریزی بلغارها را بسیار موثر دانست: برنامه‌ریزی‌ در لیگ آنها حرف اول را می‌زند و پس از اینکه لیگ به اتمام می‌رسد تنها چند هفته بعد از پایان رقابت‌ها برنامه‌ریزی‌ها برای لیگ آینده آغاز می‌شود اما در لیگ ایران تا شب شروع مسابقات تیم‌ها اسم می‌دهند و تیم جدید وارد لیگ می‌شود که همین مساله یا بی‌برنامگی به بار می‌آورد و همیشه از کیفیت مسابقات کم می‌کند. 

 


* فینال لیگ ایران تنها 400 تماشاگر دارد
تماشاگر حالا می توان گفت فقر والیبال ایران در بخش آقایان و بانوان است و بانوی والیبالیست می گوید: در هر بازی به صورت میانگین 1500 تماشاچی به سالن می‌آمدند که برای ما بسیار جالب بود. تمام این تماشاگران از ابتدا تا انتها به صورت جدی تیم‌ها را تشویق می‌کردند اما در لیگ خودمان در بازی فینال شاید به زور 400 نفر به سالن بیایند که مساله تماشاچی داستان یک بازی و حتی یک لیگ را کاملا تغییر می‌دهد. 

 

1173685

 


* در شومن از شهرم بیشتر شناخته شده بودم
او در ادامه افزود: به خاطر تبلیغات خیلی زیادی که برای حضور ما در تلویزیون خود بلغارستان و کشورهای اطراف آن شده بود، در آن شهری که ما بودیم از تهران و حتی شهر خودم هم بیشتر ما را می شناختند و خیلی با ما صمیمی بودند. به خاطر پوشش و اخبار زیادی که پیرامون ما بود در تمام شهر معروف بودیم و این شرایطی است که خیلی کم در زمینه بانوان برای یک ورزشکار ایرانی پیش می‌آید.

 


* مربی مرد نیاز داریم
برهانی با اشاره به تاثیر مربیان آقا در تمرینات معتقد است که حضور مربیان مرد حتی به عنوان مشاور فنی می تواند موثر باشد چرا که در حال حاضر دانش مربیان در بخش بانوان به حد کافی نیست: مربی مرد بسیار می‌تواند برای یک تیم بانوان موثر باشد. از 4 مربی تیم ما 3 مربی آقا بودند که وظایفی را انجام می‌دادند که فقط از عهده آقایان برمی‌آمد. به نظر من حضور مربیان آقا حتی به عنوان مشاورفنی بسیار می‌تواند در حال حاضر برای تیم‌های ایرانی موثر باشد تا زمانی که سطح دانش برخی از مربیان داخلی بالا برود. در حال حاضر مربیان بین‌المللی و بیکار در والیبال ایران بسیار است که در صورت همکاری آنها با تیم‌های بانوان هم به نفع ما خواهد شد و هم به نفع آنها.

 


 
* دیگر نگرانی از بابت حجاب نیست
صحبت هایی مبنی بر کیفیت تیم و لیگ آنها در بلغارستان بود اما برهانی با اشاره به این موضوع می گوید: آرزوی همه والیبالیست‌های خانم ایران این است که در لیگ‌های اروپایی بازی کنند که من هم یکی مثل سایرین بودم. حضور ما در لیگ بلغارستان و تیم شومن یک آغازی بود که برای این راه. ما می‌دانستیم که این بهترین لیگ جهان نیست و تیم ما یک تیم متوسط در آن است اما مساله حجاب و پوشش همیشه مساله ای بود که دختران والیبالیست ایرانی نگران آن بودند. اما حالا این نگرانی‌ها و ممانعت‌هایی که وجود داشت تا حد زیادی برداشته شده است. 

 


* مورد عجیب لیگ های اروپایی
قانون خاصی در مورد بانوان محجبه در لیگ های اروپایی وجود دارد که برهانی با این توضیح آن را تشریح می کند: یک قانون در لیگ‌های اروپایی وجود دارد که یک تیم یا تمام اعضای آنها باید باحجاب باشند یا بدون حجاب؛ اینکه تیمی یا بازیکنی به صورت انفرادی بخواهند حجاب خود را رعایت کنند برای مسئولان آن کشور منع قانونی دارد. اتفاق بسیار خوبی که برای ما در بلغارستان افتاد اینکه فدراسیون والیبال این کشور شرایط حضور بانوان محجبه را در تیم‌های باشگاهی خود مهیا کرد و از این پس سایر بانوان هم می‌توانند به این لیگ بروند اما بسیاری از کشورهای دیگر هستند که فدراسیون والیبال آنها به دلیل اینکه هنوز با این اتفاق مواجه نشده‌اند، قانون یا موضع خاصی ندارند.

 


* بازیکنان خارجی خوب باید به ایران بیایند
مثل آقایان، حضور بازیکنان خارجی برای لیگ بانوان می تواند موثر باشد: بازیکنان خارجی خوب باید به لیگ ایران بیایند و حضور آنها هم بسیار می تواند موثر باشد. نکاتی که کم کم بین آنها و ما رد و بدل می شود و کمک بسیار زیادی خواهد کرد. با یک مبلغ بسیار کم که شاید دور از تصور همه باشد، می توانیم بازیکنان خوب خارجی را بیاوریم و این مساله چند حسن می تواند داشته باشد. اول اینکه تبلیغ می شود برای بازی با حجاب و مشکلی که آنها نخواهند داشت. دوم اینکه آنها اطلاعات و دانسته هایی دارند که می تواند برای ما بسیار موثر باشد.

 


* باید حرفه ای تر باشم
او در پایان گفت: افراد زیادی از بلغارستان و سایر کشورها حالا ما را در صفحات اجتماعی دنبال می کنند و این مساله چند مسولیت برای ما دارد. یک اینکه باید از این به بعد تبلیغ بازی بدون اشکال و راحت با حجاب را بیشتر کنیم و اینکه تصور غلطی که از بانوان به خصوص در حوزه بانوان دارند از بین برود. من دوست دارم در تیم های بهتر و لیگ های بهتر بازی کنم که این نیازمند گذر زمان و فعالیت های بسیاری است.

دیدگاه‌ها