کد خبر : 1419405 | 10 خرداد 1396 ساعت 20:06 | 194.1K بازدید | 0 دیدگاه

چه کسی به آقای طاهری گفته است نیاید؟

گفت و گوی صریح با داورزنی؛ از استعفای طاهری تا برکناری افتخاری

محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش در گفت و گویی مفصل با "ورزش سه"، درباره ابهامات مربوط به بحث استعفای مدیرعامل پرسپولیس و دخالت وی در این ماجرا سخن گفت.

گفت و گوی صریح با داورزنی؛ از استعفای طاهری تا برکناری افتخاری

به گزارش "ورزش سه"، داورزنی که چند ماهی است مهمترین پست اجرایی وزارت ورزش را برعهده گرفته است، به حسب وظیفه در اداره دو باشگاه سرخ و آبی دخیل شده و این مساله باعث اختلاف نظرها و مسائلی شده که امروز حتی برد با ارزش پرسپولیس مقابل لخویا را تحت تاثیر خود قرار داد. از داورزنی درباره دخالتش در موضوع اسپانسرینگ پرسپولیس و همسویی با اسپانسر و مدیریت و آینده دو باشگاه سوال کردیم و او با حوصله پاسخ داد اگرچه ذکاوت او مانع از موضع گیری های صریح و گیر افتادن در پیچ و خم های مصاحبه می شد.


این گفت و گو را بخوانید:


* آقای داورزنی امروز خبرهایی مطرح شده مبنی بر اینکه رابطه نزدیک شما با اسپانسر باشگاه پرسپولیس تبدیل به پشتوانه ایشان در جدال حقوقی با مدیرعامل پرسپولیس شده و این مساله دلسردی و استعفای وی را در پی داشته است.
- موضوع اسپانسرینگ باشگاه پرسپولیس و استقلال از نظر حقوقی و مسائل بین طرفین و ادامه همکاری یا فسخ قرارداد ارتباط مستقیمی با من ندارد و من مساله فشار به مدیر باشگاه پرسپولیس را تکذیب می کنم. بنده نه حسابرس هستم و نه وکیل و دوستان اگر هم اختلاف نظری هم دارند باید در تعامل فی مابین این مشکل را حل کنند نه اینکه حرف ها را به فضای مجازی یا رسانه ها ببرند. از آنها خواهش دارم که توپ را به زمین ما نیندازند  چون ما دنبال آرامش و ایجاد شرایط مناسب برای باشگاه ها هستیم.


* اما این هفته در وزارت ورزش جلسه ای با حضور مدیران پرسپولیس، استقلال و تراکتور برگزار شده و شما ظاهرا باشگاه ها را ترغیب کرده اید که همکاری شان را با سامانه 3090 ادامه دهند.
- من این مساله را تکذیب می کنم. 3090 سامانه ای است که با همکاری همراه اول اعداد قابل توجهی را به پرسپولیس و استقلال، تراکتور و سایر باشگاه ها پرداخت کرده و طبعا خواستار ادامه همکاری است. در عین حال باشگاه پرسپولیس و شخص آقای طاهری به دلیل اختلاف حساب به دنبال لغو این قرارداد هستند و ما در جلسه ای که داشتیم به دنبال رفع مشکل بودیم تا کار در آرامش ادامه پیدا کند.


* اما چرا شما باید این جلسه را بگذارید؟ مگر این مساله بین باشگاه و اسپانسر نیست؟
- ببینید در قراردادی که فی ما بین دوستان امضا شده دو باشگاه تراکتورسازی و استقلال خواهان ادامه همکاری هستند اما آقای طاهری به دلیل اختلاف ها نمی خواهد این کار را انجام بدهد. ما در نشستی که داشتیم اصراری به ایشان نکردیم اما اگر هم قرار باشد تصمیمی گرفته شود  منافع هر سه باشگاه باید تامین شود.


* اما پرسپولیس چه تعهدی دارد که منافع دیگر باشگاه ها را تامین کند؟
- اشکالی ندارد. ما می گوییم پرسپولیس می تواند تصمیم بگیرد. به آقای طاهری هم گفتیم اگر به هر دلیلی خواستار ادامه همکاری است برنامه اش برای درآمدزایی را به ما ارائه بدهد. آنها اگر دنبال درآمد بیشتر هستند بروند عمل کنند. این مساله هم که پای سه باشگاه در میان است به این دلیل است که بحث مختص 3090 نیست و چیزهای دیگری را هم در بر می گیرد. مساله بانک کوثر، سازمان لیگ، صداوسیما و ... دو باشگاه استقلال و تراکتور نگران این قصه بودند و از من درخواست کردند مدیریت کنم اما باشگاه پرسپولیس دچار اختلاف جدی با اسپانسر است و به دنبال فسخ قرارداد رفته؛ نظر ما هم این است اگر اختلافی هست قطعا در قرارداد پیش بینی شده. اگر عدم تعهد و تخلفی هست، وکلایشان بیایند و کنار هم بنشینند و موضوع را حل کنند.


* در نهایت این حضور شما منجر به استعفای آقای طاهری شده ...
- آقای طاهری زمانی که پرسپولیس قهرمان شد اعلام کرد که دیگر نمی خواهد ادامه بدهد اما آقای سلطانی فر اصرار کرد که ایشان همچنان باشند چون کارهای خوبی در دو سال گذشته اتفاق افتاده. اگرچه بحث هایی بود که ایشان از برخی مسائل مکدر و ناراحت هستند. به هر حال این استعفا ربطی به 3090 نداشت. این را هم بگویم پای وزارتخانه در موضوعات حقوقی دو طرف به وسط نخواهد آمد.


* پس در جلسه دو روز پیش چه بحث هایی مطرح شد؟
- سوال ما در روز شنبه این بود که شما تا امروز با این روش پیش رفته اید اما حالا که می خواهید همکاری را قطع کنید روش بهتری سراغ دارید؟ آقای طاهری یک نظر داشتند و دو باشگاه دیگر نظری متفاوت. به نظر ما مدل درآمدزایی باید تجربه شده باشد و ما به عنوان وزارتخانه باید از تضمین درآمد مطمئن باشیم.


* آیا با آقای طاهری در این مورد بخصوص اختلاف نظر دارید؟
- ما اختلاف نظری نداریم اما ممکن است سلیقه های متفاوتی داشته باشیم و هر کس روش خودش را بپسندد. موضوعی که پیش آمده این است که کسی برای درآمدزایی باشگاه پرسپولیس ممانعتی نکرده است. ایشان می تواند قراردادش را فسخ کند و با دیگری امضا کند. ما نه امضا کننده ایم و نه تامین کننده؛ اما بحث مان این است که باید مدل جدید مدلی باشد که بتواند بهتر از وضع فعلی درآمدهای باشگاه را تامین کند. شأن ما هم نیست که به ریز ماجرا و اختلافات ورود کنیم.


* اما ظاهرا برنامه ای خواسته بودید برای ادامه کار مدیریت پرسپولیس و این مساله خودش حاشیه ایجاده کرده بود.
- کاری که وزارت ورزش انجام می دهد این است که برنامه بخواهد. ما متولی این دو باشگاه هستیم و طبعا مثبت و منفی عملکرد هر دو باشگاه تاثیر مستقیمی روی وزارتخانه خواهد داشت. بنده هیچ تمایلی به دخالت ندارم اما یک وضعیت ذاتی برعهده ماست که آن نظارت را داشته باشیم. الان دوست داریم منابع هر دو باشگاه را برای ادامه کار بدانیم و اگر عیبی هم هست رفع نقص کنیم.


* آیا امیدی برای رفع مشکل پرسپولیس و اسپانسر وجود دارد؟
- به هر حال اختلاف نظری جدی بین آقای طاهری و اسپانسر هست. از دوستان خواسته ایم بخش های حقوقی را بگذارند تا کار را انجام بدهند. اگر پرسپولیس از 3090 طلبکار است برود چک ها را اجرا بگذارد و اگر 3090 فکر می کند پرسپولیس خلف وعده کرده کار را پیش ببرند. ما به بحث های حقوقی ورود نمی کنیم اما نگران هستیم. این یک چالش جدی است چراکه باشگاه در ابتدای فصل نقل و انتقالات است و باید تکلیف خود را برای ادامه کار بداند.


* اما آقای طاهری به اسپانسر جدید فکر می کند. آیا ممکن است اجازه بدهید این اتفاق بیفتد؟
- اینکه دوستان به شدت به هم موضع دارند، به ما مربوط نمی شود. اما اینجا منافع باشگاهی و ملی در میان است و نقش وزارتخانه هم این است که ثبات را حفظ کند و تامین منابع دچار خطر نشود. اگر هم راهکار مدیرعامل بهتر از اینی باشد که الان هست، به او کمک هم می کنیم. در نهایت اگر این وسط اتفاق بدی رخ بدهد، وزارتخانه زیر سوال می رود چون مدیرعامل می تواند شغلش را ترک کند اما آثار عدم تامین منابع روی باشگاه و وزارتخانه تاثیر خواهد گذاشت. به نظر من باید با احساسات هواداران هم بازی نشود چون آنها حساس هستند.


* آیا می توانید به این سوال صریح پاسخ بدهید که با مدیریت آقای طاهری مشکل دارید یا نه؟ آیا روش کاری ایشان را می پسندید؟
- من اعتقادم این است که باشگاه پرسپولیس باید باشگاه بشود استقلال هم همین طور. این دو باشگاه باید به عنوان دو مجموعه اصلی با سرمایه هنگفت و بی نظیر هواداری شان  مثل یک باشگاه اداره شوند. تیم پرسپولیس به لحاظ نتیجه خوب کار کرده اما در حوزه باشگاهداری و به عنوان یک مجموعه باشگاهی چطور؟ آیا موفق بوده؟


* معنی حرف شما این است که آقای طاهری موفق نبوده و آیا شما علاقمند به ادامه کار ایشان نیستید؟
- چه کسی به آقای طاهری گفته نباشد. من تصور می کنم قرار است دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با هیات مدیره های قوی و همراه شبیه یک باشگاه واقعی اداره شوند و با توجه به اینکه هر دو هم در نقطه خوبی هستند، باید در تامین منابع ثبات بیشتری پیدا کنند. علت این هم که می گوییم هیات مدیره تامین می شود برای کمک به مدیرعامل است و وزارت ورزش هم سفت و سخت هر دو باشگاه را حمایت خواهد کرد. اینطور هم نیست که مدیران عامل را با برد و باخت عوض کنیم.


* اما نفراتی که نامشان برای هیات مدیره به گوش می رسد باعث نگرانی هواداران شده اند.
- مسئولیت انتخاب افراد با آقای سلطانی فر است و مطمئن باشید اولین شرط انتخاب اعضای هیات مدیره این است که این افراد مقبولیت داشته باشند. چراکه خانواده بزرگ سرخابی باید این افراد را قبول داشته باشد. مساله بعدی هم توان این افراد برای سیاست گذاری است و این دو مساله شاخصه اصلی ما برای انتخاب خواهد بود. در حال حاضر در هر دو باشگاه تصمیمات توسط دو، سه نفر گرفته می شود و به نظر ما بی نظمی و بی ثباتی در هر دو باشگاه هست در حالی که حداقل برنامه این دو باشگاه باید 4 ساله باشد.


* سوال آخر؛ آیا آقای افتخاری می ماند یا ... ؟
-  هنوز در این باره تصمیمی نگرفته ایم.

دیدگاه‌ها