کد خبر : 1528019 | 13 خرداد 1397 ساعت 12:29 | 35.1K بازدید | 0 دیدگاه

تفسیر و تحلیل یک مسابقه مهم؛

8 نکته از بازی پرتغال - بلژیک برای ایران

تیم ملی پرتغال در یکی از حساس ترین بازی های دوستانه اش برابر بلژیک صف آرایی کرد.

8 نکته از بازی پرتغال - بلژیک برای ایران

به گزارش "ورزش سه"، این دیدار اگر چه با تساوی بدون گل به پایان رسید اما فوتبالی زیبا، سرعتی و البته پر از نکته بود. باتوجه به این که تیم پرتغال یکی از حریفان تیم ملی کشورمان است، بیشتر روی نحوه بازی این تیم تمرکز کردیم تا تفسیر و تحلیل روشنی از این بازی داشته باشیم.

 

1.  سیستم تیم ملی پرتغال شباهت زیادی به تیم ملی ایران دارد. آن ها هم مثل ما 433 بازی می کنند اما وینگرهای کناری شعاع حرکتی بیشتری دارند. همچنین هافبک های میانی وظایف دفاعی شان کمتر و بیشتر وظایف بازیسازی را بر دوش شان است. در برخی از دقایق بازی با بلژیک دیده می شد که شاگردان سانتوس نیز در زمین خودی با تراکم بیشتری حاضر می شدند. البته باید دید با اضافه شدن کریستیانو رونالدو، آن ها به سیستم سابق یعنی 442 بازخواهند گشت یا خیر؟

 

2.  شب گذشته ژوزه فونته و په په مدافعان تیم پرتغال بودند. فونته در گلاسکو رنجرز بازی می کند و په په مدافع تیم بشیکتاش است. این دو علی رغم تجربه زیاد، به دلیل سن بالا چابکی لازم برای یک مدافع میانی مدرن را ندارند و در کورس با بازیکنان سرعتی، بازدهشان بسیار پایین است، می توانیم به انجام اشتباه از سوی این دو در جام جهانی امیدوار باشیم.

 

1306921

 

3.  پرتغالی ها در ضد حمله تبحر بالایی دارند و این را در دو بازی آخر به خوبی نشان داده اند. انتقال سریع از دفاع به خط حمله تاکتیکی است که سرخپوشان به خوبی ارائه می کنند و بدون شک کارلوس کی روش با علم به این موضوع، اجازه حملات بی محابا را به شاگردانش نخواهد داد.

 

4.  پرتغال بدون رونالدو انسجام و توان قابل قبولی را از خود نشان داد. قهرمان یورو 2016 روی دروازه بلژیک حملات بسیاری انجام داد و در موقعیت سازی موفق عمل کرد. البته بیشتر توپ ها در حمله به برناردو سیلوا ختم می شدند و این یعنی شاید در فلسفه تیم پرتغال، حضور یک نقطه اتکا و یک بازیکن هدف _چه رونالدو، چه سیلوا و چه هرکسی_ نهادینه شده است.

 

5.  برناردو سیلوا در پرتغال بیشتر از منچسترسیتی به چشم آمد. او یک فوتبالیست تکنیکی، باهوش و شوت زن است و شب گذشته نیز در خط حمله پرتغال درخشش قابل توجهی داشت. سیلوا با حرکت سریع در عرض و سرتوپ ها مدافعان را از میان بر می داشت و سپس یا خود شوت زنی می کرد یا هافبک ها را در موقعیت شوتزنی قرار می داد که هر دو مورد، پرتغالی ها صاحب موقعیت گلزنی می شدند. سیلوا تا زمانی که جایش را آندره سیلوا نداده بود، یا دریبل های متوالی و شوت های دقیق دروازه کورتوآ را تهدید می‌کرد و بلژیکی ها خوش بودند که دروازه شان باز نشد.

 

1306866

 

6.  آن ها یک هافبک بسیار خوب به نام موتینیو دارند. او با وجود سن و سال بالا، مغز متفکر سلسائو به حساب می آید و باوجود این که از دوران اوج فاصله گرفته، همچنان مهره ای بی جانشین است. موتینیو شب گذشته پاس های کلیدی زیادی داد و احتمالا در جام جهانی نیز یکی از هافبک های فیکس تیم سانتوس خواهد بود و بدون شک مهار و از کار انداختن او، تاثیر زیادی در خنثی کردن حملات این تیم خواهد داشت؛ البته که این هدف، اصلا آسان نیست.

 

7.  پرتغال در نیمه دوم بارها تغییر سیستم داد. در بسیار از دقایق سانتوس آرایش 442 به تیمش داد و گیلسون مارتینز، برناردو سیلوا، گوئیدس، کوارشما و... در این منطقه به کار گرفته شدند و در به این لیست باید مهم ترین گزینه های پست نوک حمله یعنی کریستیانو رونالدو و آندره سیلوا را هم اضافه کنیم. نکته جالب این که وقتی حملات آن ها ادامه دار بود، شاهد 3 دفاع شدن تیم و اضافه شدن یک مدافع یه خط جلو بودیم.

 

1306922

 

8. سلسائو در دفاع ضعف هایی جدی داشت. آن ها اگر چه هیچ گلی از بلژیک قدرتمند دریافت نکردند اما به وضوح اشتباهاتشان در زمین مشهود بودند. یکی از این اشکالات، فضای خالی میان مقابل مدافعان بود که سبب می شد موقعیت استفاده از توپ سوم فراهم شود.

دیدگاه‌ها