کد خبر : 1659833 | 14 دی 1398 ساعت 11:46 | 90.7K بازدید | 0 دیدگاه

دختران به دنبال تاریخ‌سازی، پسران در پی المپیکی شدن

شرق آسیا در تسخیر والیبال ایران؛ بلیت توکیو را صادر کنید

۶ روز هیجان‌انگیز انتظار والیبال ایران را در چین و تایلند می‌کشد؛ جایی که مردان و زنان ایرانی برای هدف‌های متفاوتی به میدان مسابقه پای می‌گذارند.

شرق آسیا در تسخیر والیبال ایران؛ بلیت توکیو را صادر کنید

به گزارش "ورزش سه"، تنور والیبال بار دیگر داغ می‌شود. برگزاری بازی‌های انتخابی المپیک در قاره آسیا در ۲ بخش مردان و زنان طی روزهای ۱۷ تا ۲۲ دی‌ماه باعث شده علاقه‌مندان به والیبال برای درخشش دختران و پسران ایرانی در چین و تایلند لحظه شماری کنند. 


شاگردان کولاکوویچ امروز وارد جیانگمن، شهری در چین که میزبان مرحله نهایی انتخابی المپیک است، شدند. از سوی دیگر شاگردان میترا شعبانیان هم خودشان را به «ناخون راتچاسیما» میزبان مسابقات انتخابی المپیک زنان قاره آسیا در تایلند رساندند.


با برنامه‌ای که کنفدراسیون والیبال آسیا در نظر گرفته، استارت این مسابقات مهم و سرنوشت‌ساز در ۲ بخش مردان و زنان به صورت همزمان خواهد بود؛ اتفاقی که حساسیت ها را دوچندان می‌کند.


با وجود اینکه والیبال ایران در هر ۲ بخش هم یکی از ۸ تیم برتر آسیا است و شانس کسب سهمیه المپیک را دارد، اما داستان تیم مردان و زنان برای والیبال دوستان ایرانی کاملا متفاوت است.

 

 

شاگردان کولاکوویچ محکوم به صعود

 

حتی ایگور کولاکوویچ هم در آخرین مصاحبه خود با رسانه‌ها اعتراف کرد که تیمش محکوم به صعود است. در حالی که فقط قهرمان مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا مجوز حضور در المپیک ۲۰۲۰ را کسب می‌کند، تیم ملی والیبال ایران که در سال‌های اخیر فاصله خوبی بین خود با رقبای آسیایی به وجود آورده، شانس نخست قهرمانی خواهد بود. 


البته باید چالش‌هایی که کولاکوویچ در هفته‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده و در طول مسابقات نیز با آن روبه رو خواهد بود را در نظر بگیریم. 


بازیکنانی همچون امیر غفور، فرهاد قائمی و مسعود غلامی به دلیل مصدومیت یکی پس از دیگری شانس حضور در انتخابی المپیک را از دست دادند تا ۳ بازیکنی که شانس مسلم حضور در لیست نهایی بودند، غایبان بزرگ ایران در چین باشند. در این میان نقش امیر غفور در تیم ملی ایران کاملا کلیدی بود و کولاکوویچ برای پوشاندن این نقطه ضعف بعد از مصدومیت غفور، از شهرام محمودی دعوت کرد تا به عنوان یک جانشین باتجربه در این پست بازی کند. 

 

 

1466570

 


عدم برگزاری بازی تدارکاتی بعد از تشکیل اردویی که از یک ماه قبل آغاز شده هم دیگر چالش تیم ملی ایران بوده است. باید دید بازیکنان می توانند از همان بازی نخست هماهنگی لازم را در زمین داشته باشند یا خیر. 


چین تایپه، قزاقستان و چین به ترتیب رقبای ایران طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاری در دور گروهی هستند. شاید سخت ترین بازی در این مرحله برابر چین میزبان باشد که خودش را تا حدودی مدعی قهرمانی هم می داند. اما چالش اصلی از دور بعدی است که ایران احتمالا باید با رقبایی همچون کره جنوبی و استرالیا در مرحله نیمه نهایی و فینال روبه رو شود. این ۲ بازی سخت به ویژه رویارویی احتمالی با استرالیا می‌تواند استرس به اوج برساند. چند ماه قبل بود که استرالیا در جریان مسابقات قهرمانی آسیا توانست ایران را در تهران هم یک بار شکست دهد؛ اگرچه این نتیجه در فینال توسط معروف و یارانش جبران شد. 


به هر حال هر مسابقه برای ایران در این تورنمنت سرنوشت‌ساز مرگ و زندگی است و بازیکنان تیم ملی هم که برخی از آن‌ها در دوره قبلی المپیک ریو را تجربه کردند، از اهمیت بالای کسب سهمیه برای المپیک توکیو باخبر هستند. 


سعید معروف، جواد کریمی، سید محمد موسوی، علی شفیعی، علی اصغر مجرد، رضا عابدینی، شهرام محمودی، پوریا یلی، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، مجتبی میرزاجانپور، مرتضی شریفی، محمدرضا موذن و محمدرضا حضرت‌پور ۱۴ بازیکن اعزامی به چین محسوب می‌شوند. 

 


* برنامه بازی‌های تیم ملی والیبال مردان ایران در انتخابی المپیک:


سه‌شنبه ۱۷ دی ساعت ۱۱:۳۰، ایران - چین تایپه
چهارشنبه ۱۸ دی ساعت ۱۱:۳۰،‌ ایران - قزاقستان
پنج‌شنبه ۱۹ دی ساعت ۱۵:۳۰، ‌ایران - چین

 


دختران والیبالیست به دنبال درخشش، نه صعود

 

داستان تیم ملی والیبال زنان ایران در انتخابی المپیک تفاوت زیادی با تیم کولاکوویچ دارد. دختران والیبالیست ایران که حتی سابقه صعود به جمع ۴ تیم برتر آسیا را هم ندارند، چند ماه قبل در مسابقات قهرمانی آسیا پیشرفت قابل ملاحظه ای از خود نشان دادند و با حضور در جمع ۸ تیم برتر مجوز حضور در این رقابت‌ها را هم کسب کردند.


قطعا در ایران کسی از شاگردان میترا شعبانیان انتظار قهرمانی در این تورنمنت و کسب سهمیه المپیک را ندارد، اما باید امیدوار بود که این نسل از والیبال زنان ایران بتوانند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای از خود نشان دهند تا هم فدراسیون و هم علاقه مندان به این رشته را به آینده امیدوار کنند. 

 

 

1466572

 


تیم ملی زنان ایران هم کار خود را از ۱۷ دی ماه در تایلند آغاز می‌کند و در دور گروهی باید به مصاف قزاقستان، کره جنوبی و اندونزی برود. این انتظار از دختران والیبالیست ایرانی می‌رود که به جز تقابل با کره جنوبی که جزو قدرت‌های برتر آسیا است، در ۲ بازی دیگر نمایش خوبی از خود نشان دهند و حتی برنده از زمین بیرون بیایند. این اتفاق باعث می‌شود ایران جزو ۴ تیم برتر قاره کهن قرار بگیرد؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده و یک تاریخ‌سازی از سوی دختران والیبالیست به شمار می‌رود. 


فاطمه امینی، هاله متقیان، فاطمه عنایت، زهرا کریمی، حانیه محتشمی‌پور، آیتک سلامت، اسما سعیدی، سارا نظری، الهام فلاح، ریحانه کریمی، مینا روستا، نگین شیرتری، مونا آشفته و الهه پورصالح بازیکنان تیم ملی والیبال بانوان ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک هستند.

 


* برنامه بازی‌های تیم ملی والیبال بانوان ایران در انتخابی المپیک:


سه‌شنبه 17 دی ماه، ساعت 9:30، ایران – قزاقستان
چهارشنبه 18 دی ماه، ساعت 12، کره جنوبی – ایران
پنج‌شنبه 19 دی ماه، ساعت9:30 دقیقه، ایران – اندونزی

دیدگاه‌ها