کد خبر : 1666279 | 14 بهمن 1398 ساعت 13:57 | 15K بازدید | 0 دیدگاه

اسطوره‌هایی از جنس افتخار؛

14 بهمن، زادروز ستارگان فوتبال ایران (گزارش)

علی دایی، سید جلال حسینی و مهدی رحمتی هر سه در 14 بهمن ماه چشم به جهان گشوده اند.

14 بهمن، زادروز ستارگان فوتبال ایران (گزارش)

به گزارش "ورزش سه" یکی از مناقشات فوتبالی‌ها، سالروز تولد آنهاست؛ برخی سال واقعی تولدشان مشخص نیست و برخی دیگر زادروز آنها.

 

اما امروز در تاریخ فوتبال ایران، یک روز خاص و منحصربفرد است؛ زادروز سه ستاره فوتبال ایران که هر کدام‌شان انبوهی از افتخارات فردی و تیمی را به دنبال نام خود می‌کشند.

 

 

* علی دایی

 

هر چند سن شناسنامه‌ای او یک فروردین 1348 است اما شهریار فوتبال ایران در زمستان 1348 و 14 بهمن آن، در اردبیل چشم به جهان گشوده است؛ اگر نخواهیم اغراق آمیز برای او بنویسیم، باید بگوییم که علی دایی آخرین سالی است که در قامت آقای گل فوتبال ملی جهان شمع تولدش را فوت می‌کند.

چرا که رونالدوی پرتغالی در فاصله 10 قدمی او قرار دارد و در سال منتهی به انتخابی جام جهانی و یورو، ستاره افسانه‌ای سلسائو به احتمال قریب به یقین، این عنوان مهم را به دست می‌آورد.

هر چند احتمال کمی دارد اما شاید علی دایی بزرگ‌ترین کادوی تولد جشن 51 سالگی‌اش را چند روز بعد، با انتصاب به عنوان سرمربی تیم ملی ایران بگیرد؛ احتمالی که هر روز بیش از گذشته، رنگ می‌بازد اما بعید نیست.

 

 

 

 

 

* سید مهدی رحمتی

 

باتجربه‌ترین بازیکن تاریخ لیگ را عده‌ای مدعی‌اند که او زاده 14 بهمن 1361 است و عده‌ای دیگر، 14 بهمن 1359 را سالروز تولدش می‌دانند اما خودِ او چندان مایل به واکنش نیست که بگوید کدامیک درست است؛ چرا که برای مهدی رحمتی سن یک عدد است و فرقی ندارد او قرار است شمع 37 سالگی‌اش را فوت کند یا 39 سالگی؟

تحمل نیمکت نشینی، ماجرای دربی و پنالتی فرشید اسماعیلی، ترک استقلال، پیوستن به شهر خودرو، پوشیدن دوباره لباس ناجی در آسیا این‌بار برای مشهدی‌ها که عایدی‌اش نخستین حضور تاریخ نماینده‌ای از خراسان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود.

بی‌شک سال قبل که با خود آرزو و آمال‌هایش را رحمتی لحظه فوت شمع های کیک‌اش بالا و پایین می‌کرد هیچ تصور نداشت که این‌چنین سرنوشتی انتظارش را بکشد؛ همانطور که بسیاری تصور نمی‌کردند پس از ماجراهای دربی، رحمتی دیگر به فوتبال‌اش ادامه دهد اما او دوباره ایستاد و این‌بار در لباس شهر خودرو درخشید.

بوفون وطنی با حضور در دروازه برابر ماشین سازی، 460مین بازی‌اش در تاریخ لیگ برتر را ثبت کرد تا رکورد منحصربفرد خود را بهبود بخشد؛ رکوردی که پتانسیل 500 شدن را هم دارد و شاید اصلا آرزوی رحمتی لحظه فوت کردن شمع های کیک‌اش همین باشد که سال آینده همین حوالی، چند قدمی بیشتر تا رکورد افسانه‌ای 500 بازی در لیگ، فاصله نداشته باشد.

او پس از فعل و انفعالات تیم ملی، اعلام کرد که تیم استقلال تیم ملی اوست و حالا او دور از تیم ملی‌اش در مشهد، در سر خود رویا پردازی می‌کند که در لباس استقلال روی دوش هم‌بازیان‌اش آخرین دور افتخار دور بازیگری‌اش را می‌زند و دستکش های خود را آویزان می‌کند.

رویایی که هیچکس نمی‌داند کی رنگ واقعیت می‌گیرد؟ اما مهدی رحمتی امسال آنقدر با درخشش خود در لیگ و آسیا، نشان داده آماده و قبراق هست که بازگشتش به استقلال دور از ذهن نباشد؛ بازگشتی که شاید هنگام پایان 40 سالگی رخ داده باشد چرا که فوتبال است و هزار و یک اتفاق غیر منتظره.

 

 

1472015

 

 

 

* سید جلال حسینی

 

صخره پرسپولیسی‌ها هم متولد 14 بهمن ماه هست؛ در یکی از بهترین مدافعان تاریخ لیگ برتر و پرافتخارترین آن که در طول سه سال توانست با هدایت برانکو، 7 جام را به دست آورد.

حسینی که در تیم ملی هم آمار و ارقام درخشانی داشت، در دعوای کی‌روش-برانکو قربانی شد و نامش از مسافران جام جهانی روسیه خط خورد تا افتخار آفرینی ملی‌اش با 116 بازی ملی به پایان برسد.

هر چند دفاع پرسپولیس دو مهره آماده و سرحال همچون شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی زادگان دارد اما نه کالدرون توانست و نه یحیی می‌تواند از کنار نام ستاره پرافتخار 38 ساله تیمش عبور کند.

سید پرسپولیسی‌ها که گفته تا زمانی که توان داشته باشد، کفش هایش را آویزان نخواهد کرد و به سن شناسنامه‌اش هم توجهی ندارد، در کنار مهدی رحمتی یکی از معدود فوتبالیست های نسل امثال ابراهیم صادقی، مهدی رجب زاده و... هستند که همچنان بازی می‌کنند.

حسینی در کنار فوتبال خود، یک مرکز دندانپزشکی هم تاسیس کرده است تا فعالیت اقتصادی خود را این‌چنین دنبال کند.

بدون شک در آستانه دربی 92، یکی از فراموش نشدنی ترین سکانس‌های شهرآورد پایتخت به صحنه جنجالی درگیری جلال حسینی و مهدی رحمتی بر می‌گردد؛ درگیری که منجر به اخراج مهدی رحمتی شد هر چند که استقلال پیروز آن شهرآورد شد.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها