کد خبر : 1004579 | 28 اسفند 1391 ساعت 21:52 | 5.2K بازدید | 0 دیدگاه

قوانین نقل و انتقالات بازیکنان (بخش چهارم)

پیش نویس نهایی قانون نقل و انتقالات که براساس توافق با سازمان لیگ حرفه ای فوتبال ایران توسط اتحادیه فوتبال ایران مطابق با الزامات لازم الاجرای فیفا تهیه شده است، تدوین شد .

قوانین نقل و انتقالات بازیکنان (بخش چهارم)
به گزارش "ورزش سه" ، پيشنويس اين قوانين براي مطالعه باشگاهها ارائه شده تا توسط باشگاه ها مطالعه شود . همچنين نسخه اي هم براي ورزش سه ارسال شد که در چند بخش ارائه شده است :
فصل ششم – انتقال بین المللی بازیکنان صغیر

ماده 36: حمایت از بازیکنان صغیر( زیر18 سال)
36.1 - انتقال‌های بین المللی تنها زمانی مجاز است که بازیکنان بالای 18 سال باشد.
36.2 - انتقال بازیکنان زیر 18 سال زمانی مجاز است که:
الف - والدین بازیکن به کشوری که باشگاه در آن قرار گرفته با دلایل غیر از دلایل فوتبالی سفر کنند؛
ب - بازیکن در فاصله دورتر از 50 کیلومتر از مرز ملی خود زندگی نکند و باشگاهی که بازیکن مایل است در فدراسیون کشور همسایه ثبت نام نماید نیز در فاصله 50 کیلومتری از آن مرز واقع شده باشد. حداکثر مسافت بین اقامتگاه بازیکن و ساختمان مرکزی باشگاه باید 100 کیلومتر باشد. در چنین مواردی، بازیکن باید به زندگی در خانه خود ادامه داده و دو فدراسیون مربوطه باید با رضایت صریح خود بدین امر را اعلام دارند.
36.3 - شرایط این ماده نیز باید برای هر بازیکنی که هرگز قبلاً در یک باشگاه ثبت‌نام نکرده و دارای ملیت کشوری نیست که تمایل دارد برای اولین بار در آن‌جا ثبت نام کند، اعمال خواهد شد.
36.4 - هر انتقال بین المللی مطابق با بند 18.2 آیین نامه نقل و انتفال فیفا و هر ثبت اولیه مطابق با بند 18.3 فوق الذکر، منوط به تأئید کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا می باشد. درخواست تأییدیه توسط فدراسیونی که مایل به ثبت بازیکن می باشد می بایست ارائه گردد. به فدراسیون قبلی باید این فرصت داده شود تا وضعیت خود را در این زمینه روشن نماید. تأییدیه فیفا می باید قبل از هرگونه تقاضائی از فدراسیون جهت ITC و/ یا ثبت اولین قرارداد صورت گیرد. هرگونه تخطی از این مقررات توسط کمیته انضباطی فیفا مطابق با مجموعه مقررات انضباطی فیفا قابل مجازات خواهد بود. علاوه بر فدراسیونی که درخواست خود را به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا برای تأئید ارسال نکرده است اینگونه مجازاتها ممکن است برای فدراسیون فوتبال قبلی که ITC را بدون تائیدیه کمیته فوق صادر نموده و همچنین برای باشگاه هایی که برای انتقال بازیکن زیر 18 ساله به توافق رسیده اند اعمال می گردد.
36.5 - روند درخواست اولین ثبت نام و انتقال بین المللی بازیکنان زیر 18 سال در ضمیمه 2 این قوانین درج شده است.
ماده 37: ثبت و گزارش بازیکنان صغیر در آکادمی ها
37.1 - باشگاههایی که دارای آکادمی فوتبال بوده که به طور قانونی، اقتصادی یا در عمل بدانها وابسته می باشند موظفند تا وضعیت بازیکنان زیر 18 سال خود را که در آکادمی حضور دارند را به فدراسیون فوتبال گزارش دهند.
37.2 - فدراسیون فوتبال موظف است تا از موارد زیر در مورد آکادمی هایی که به طور قانونی، اقتصادی یا در عمل به باشگاههایی وابسته نمی باشند، مطمئن گردد:
الف. هدایت باشگاهی را بر عهده گیرد که در لیگ حضور دارد و موظف است که لیست تمامی بازیکنان را به فدراسیون فوتبال ارسال نماید یا آکادمی، خود، با باشگاهی قرارداد منعقد نماید؛ یا
ب . اسامی تمامی بازیکنان زیر 18 سال خودکه برای تمرین در آکادمی حضور دارند را به فدراسیون گزارش کند.
37.3 - هر فدراسیونی باید تمامی اطلاعات ثبت شده را که شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد بازیکنان زیر 18 سال را که قبلاً توسط آکادمی باشگاه به فدراسیون گزارش شده است را در اختیار داشته باشد.
37.4 - در مدت فعالیت می باید، آکادمی‌ها و بازیکنان به قوانین و مقررات فیفا و فدراسیون فونبال احترام بگذارند.
37.5 - هرگونه نقض این قوانین توسط کمیته انضباطی مطابق با مقررات انضباطی قابل مجازات می‌باشد.
37.6 - ماده 37 آیین نامه نقل و انتقال فیفا همچنین باید گزارش تمامی بازیکنان زیر 18 سال که تبعه کشور دیگری غیر از کشوری که حضور آنها را گزارش می دهد نیز می شود.
فصل هفتم - حق تعلیم و مکانیسم همبستگی
ماده 38: حق تعلیم
حق تعلیم باید به باشگاه (های) تعلیم دهنده بازیکن پرداخت شود: 1) زمانی که یک بازیکن اولین قرارداد خود را به عنوان یک بازیکن حرفه ای امضا میکند و 2) هر زمان که یک بازیکن حرفه ای تا پایان فصل بیست و سومین سال تولد خود انتقال می یابد. تکلیف در مورد پرداخت حق تعلیم در صورتیکه انتقال در طول یا در پایان قرارداد بازیکن انجام شده باشد، بوجود می آید. شرایط مربوط به حق تعلیم در ضمیمه 4 این مقررات آورده شده اند.
ماده 39: مکانیسم همبستگی
اگر یک بازیکن حرفه ای قبل از انقضای قرارداد خود انتقال داده شود، هر باشگاهی که در آموزش و تمرین وی سهیم بوده باید سهمی از غرامت پرداخت شده به باشگاه قبلی را دریافت نماید (سهم همبستگی) . مقررات مربوط به سهم همبستگی در ضمیمه 5 این مقررات قید شده اند.
فصل هشتم - صلاحیت قضایی
ماده 40: صلاحیت قضایی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران
بدون نقض حق هر بازیکن یا باشگاه برای ادعای خسارت در اختلافات مربوط به اشتغال نزد دادگاه های مدنی، فدراسیون فوتبال صلاحیت رسیدگی در موارد زیر را دارد:
الف. اختلافات بین باشگاه ها و بازیکن ها در رابطه با حفظ ثبات قراردادی (ماده های 34 – 29) درجائیکه تقاضای مجوز انتقال بین المللی ) ITC (و ادعایی از یکی از طرفین ذی نفع در رابطه با تقاضای ITC مذکور وجود دارد ، به ویژه در رابطه با صدور ITC، مجازات های ورزشی یا پرداخت خسارت برای نقض قرارداد؛
ب. اختلافات مربوط به استخدام مابین بازیکنان و باشگاه ها در ابعاد داخلی و بین المللی؛
ج. اختلافات مربوط به استخدام مابین یک باشگاه یا فدراسیون از یک طرف و یک مربی از طرف دیگر در ابعاد داخلی و بین المللی؛
د . اختلافات مربوط به حق تعلیم (ماده 38) و مکانیسم همبستگی (ماده 39) اعم از داخلی و بین المللی؛
ه . سایر اختلافات بین باشگاه ها که در چارچوب موارد ذکر شده در" الف" و، "د" فوق الذکر نمی گنجد.
ماده 41: کمیته وضعیت بازیکنان
41.1- این کمیته براساس ماده 51 اساسنامه فدراسیون فوتبال در سازمان لیگ تشکیل می گردد تا مطابقت مقررات نقل و انتقال بازيکنان با مقررات فیفا در خصوص وضعیت و نقل و انتقال بازیکنان را نظارت نموده و وضعيت بازيکنان براي حضور در مسابقات مختلف که توسط فدراسیون فوتبال سازماندهی می شود را تعيين کند. هیأت رئیسه فدراسیون مي‌تواند مقررات ويژه‌اي در خصوص اختيارات قانوني کميته وضعيت بازيکنان و انتخاب اعضا وضع نمايد. اعضا اين کميته شامل یک رئيس، یک نایب رئیس و سه عضو مي‌باشد. کمیته وضعیت بازیکن در مورد هر یک از موارد توصیف شده در بند "ج" و "ه" ماده 40 این قانون و همچنین در مورد همه اختلافات دیگر ناشی از کاربرد این قوانین با رعایت ماده 42 حکم خواهد دهد.
41.2 - در صورت عدم اطمینان در خصوص صلاحیت قضائی کمیته وضعیت بازیکنان یا اتاق حل اختلاف، رئیس کمیته وضعیت بازیکنان تصمیم خواهد گرفت که چه ارگانی واجد صلاحیت می باشد.
41.3 - کمیته وضعیت بازیکنان در حضور حداقل سه عضو شامل رئیس یا نایب رئیس و دو نفر از اعضا به موضوع رسیدگی خواهد نمود، اظهارات طرفین در طول مدت بررسی پرونده باید شنیده شود. از تصمیمات اتخاذ شده کمیته وضعیت میتوان در نزد کمیته فرجام سازمان لیگ تجدید نظر خواهی نمود.
ماده 42: اتاق حل اختلاف (NDRC)
42.1 - اتاق حل اختلاف، محکمه داوری مستقلی بوده که رسیدگی منصفانه و بیطرفانه را تضمین نموده و به اصل نمایندگی مساوی بازیکنان و باشگاه ها در رسیدگی، احترام می گذارد.
42.2 - اتاق حل اختلاف به هر یک از موارد مذکور در بندهای" الف"، "ب" و" د" ماده این قانون به استثنای اختلافات مربوط به موضوع صدور ITC رسیدگی خواهد نمود. به طور کلی اتاق دارای صلاحیت رسیدگی به موارد ذیل می باشد:
• اختلافات مابین بازیکنان و باشگاه ها در خصوص مسائل استخدامی و ثبات قراردادها؛
• اختلافات مابین باشگاه ها در مورد حق تعلیم و مکانیسم همبستگی؛
• اختلافات در خصوص وضعیت بازیکنان در ارتباط با فدراسیون فوتبال و اعضای آن، مقامات رسمي و کارگزاران رسمی بازيکنان و مسابقات.
42.3 - اتاق در رسیدگی خود اساسنامه و مقررات فیفا ، فدراسیون فوتبال، تمام توافقات مابین طرفین، مقررات داخلی از جمله فوانین کار جمهوری اسلامی ایران ،توافقات تجاری جمعی همچنین ویژگی خاص فوتبال را در نظر خواهد گرفت.
42.4 - اتاق حل اختلاف از اعضای زیر تشکیل می شود:
الف. رئیس و نایب رئیس که به اتفاق آراء توسط نمایندگان بازیکنان و باشگاه ها از یک فهرست 5 نفره که توسط هیأت رئیسه فدراسیون تهیه شده انتخاب خواهند شد؛
ب. سه نماینده از بازیکنان به انتخاب اتحادیه بازیکنان فونبال ایران که عضو انحادیه جهانی بازیکنان حرفه ای فوتبال (FIFPro) بوده و در صورت عدم تشکیل بر مبنای انتخاباب مورد تائید فیفا و اتحادیه جهانی بازیکنان حرفه ای فوتبال انتخاب می شوند.
42.5 – رئیس و نایب رئیس اتاق باید دارای تحصیلات حقوقی بوده و وکیل واجد شرایط باشند. رئیس اتاق باید فردی مستقل بوده و نسبت به منافع گروههای ذینفع نظیر بازیکنان و باشگاهها بیطرف باشد. در صورت تساوی آرا، رأی رئیس اتاق قاطع خواهد بود. همچنین رئیس نمی تواند عضوی از اتاق را منصوب نماید.
42.6- هر باشگاه بیش از یک عضو نمی تواند در اتاق داشته باشد. اتاق باید در حضور حداقل سه عضو شامل رئیس یا نایب رئیس به موضوع رسیدگی نماید و هیأت داوری در تمام موارد رسیدگی به موارد" الف" و "ب" ماده 42.4 فوق الذکر باید شامل تعداد مساوی از نماینده های باشگاه ها و بازیکنان باشد.
42.7 - به اختلافات مذکور در بند ج ماده 42.4 هیأت داوری مرکب از 3 نفر از اعضای اتاق رسیدگی می نماید که شامل رنیس یا نایب رئیس و دو داور به انتخاب هر یک از طرفین دعوی خواهد بود.
42.8 - اظهارات طرفین در طول مدت بررسی پرونده باید شنیده شود. از تصمیمات اتخاذ شده توسط اتاق حل اختلاف میتوان در نزد کمیته فرجام سازمان لیگ تجدید نظر خواهی نمود.
42.9– اعضای اتاق نمی توانند عضو هیأت رئیسه یا سایر کمیته های فدرسیون فوتبال و سازمان لیگ باشند.
42.10 – جزئیات تفصیلی دادرسی اتاق حل اختلاف در ضمیمه 6 پیش بینی شده است.
ماده 43: راهنمای آئین رسیدگی کمیته وضعیت بازیکنان و اتاق حل اختلاف
43.1 - به عنوان یک قاعده کلی، کمیته وضعیت بازیکنان یا اتاق حل اختلاف باید ظرف 60 روز حکم خود را صادر نمایند. آئین دادرسی تابع مقررات عمومی رسیدگی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می باشد.
43.2 - حداکثر هزینه دادرسی نزد کمیته وضعیت بازیکنان و اتاق حل اختلاف در حد........ ریال می باشد و باید توسط طرف ناموفق (محکوم علیه) پرداخت شود. تخصیص هزینه ها باید در رأی توضیح داده شود.
43.3 - بررسی انضباطی برای تخلف از این مقررات باید مطابق با قانون انضباطی فدراسیون فوتبال باشد مگر اینکه برخلاف آن در این مقررات پیش بینی شده باشد.
43.4 - اگر دلیلی مبنی بر وجود مورد انضباطی باشد، کمیته وضعیت بازیکنان و اتاق حل اختلاف ( بر حسب مورد) باید پرونده را همراه با تقاضائی برای شروع رسیدگی انضباطی مطابق با قانون انضباطی فدراسیون فوتبال به کمیته انضباطی ارسال نماید.
43.5 - کمیته وضعیت بازیکن و اتاق حل اختلاف ( برحسب مورد، نباید به هیچ پرونده تابع این قوانین رسیدگی کنند اگر بیش از دو سال از زمان وقوع رویداد مورد اختلاف گذشته باشد. این مرور زمان باید به طور ویژه در هر مورد، ابتدا بررسی شود.
فصل نهم – مقررات نهایی
ماده 44: اقدامات انتقالی
44.1- هر دعوی که قبل از لازم الاجرا شدن این مقررات به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ارجاع داده شده است، بر اساس قوانین اجرایی در زمانی که قرارداد موضوع اختلاف امضا شده یا زمانی که اختلاف بوقوع پیوسته، باید رسیدگی شود.
44.2- به عنوان یک قاعده کلی به همه موارد دیگر باید مطابق با این قوانین رسیدگی شود.
44.3- فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید مقررات خود را ظرف 3 ماه مطابق با این مجموعه قوانین اصلاح نمایند.
ماده 45: موضوعات پیش بینی نشده
موضوعاتی که در این مقررات پیش بینی نشده و موارد قوه قاهره (فورس ماژور) توسط هیأت رئیسه سازمان لیگ تصمیم گیری خواهند شد که این تصمیمات، نهایی می باشند.
ماده 46: اجرا
این قوانین توسط هیأت رئیسه سازمان لیگ و هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در تاریخ .......................... به تصویب رسیده و از تاریخ ............................لازم الاجرا می باشد.

دیدگاه‌ها