کد خبر : 1204056 | 27 بهمن 1393 ساعت 15:29 | 5.3K بازدید | 0 دیدگاه

محمدی: نظام جامع باشگاه داری باید مصوب شود

رئیس شورای مرکزی اتحادیه فوتبال به همراه فتح الله زاده مهمان شبکه ورزش سیما بودند. این برنامه با موضوع بررسی نظام جامع باشگاه داری با اجرای دکتر حمید قاسمی و با حضور دکتررمضانی و دیگر کارشناسان برنامه همراه بود.

محمدی: نظام جامع باشگاه داری باید مصوب شود
به گزارش "ورزش سه"، از دید کمیته بین المللی المپیک مهم ترین نهاد ورزشی در هرکشور باشگاه است لذا طرح نظام جامع باشگاه داری به خصوص برای باشگاه های حرفه ای درایران یکی از مهم ترین دغدغه های رشته های ورزشی به خصوص فوتبال است.

در ابتدای برنامه دکتر فتح الله زاده خواستار این شد تا کلیه کارشناسان واهالی ورزش با داشتن اطلاعات کامل از وضعیت باشگاه داری درایران بحث کارشناسی داشته باشند. به عنوان مثال یکی از ایرادهایی که به باشگاهی مثل استقلال گرفته می شد این بود که این باشگاه ورزشگاه اختصاصی ندارد درحالی که درتمام باشگاه ها ی مهم دنیا ورزشگاه ها اکثرا در اختیار شهرداری ها وبا قیمت مناسب به صورت اجاره دراختیار باشگاه ها قرار می دهند . البته داشتن کمپ اختصاصی از الزامات یک باشگاه است .

درادامه دکتر عزیزالله محمدی رئیس شورای مرکزی اتحادیه فوتبال با ارائه وضعیت و شرایط فعلی اداره باشگاه ها در کشورمان گفت : با توچه به اقدامات انجام شده طی سال های گذشته طرح نظام جامع باشگاه داری در آذر سال ۱۳۸۹ با در نظر داشتن سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ، تبصره ماده ۱۳ برنامه پنجم توسعه کشور در ۱۷ ماده تهیه و تدوین وبه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که این طرح به کمیسیون پژوهش مجلس ارسال شده است .

وی با بررسی شرایط فعلی باشگاه های کشور که بطور عمده از بودجه دولت استفاده می کنند گفت : روی این طرح قریب به ۴ سال است که اقدامی نشده و متاسفانه زمانی که بحث انتخابات مجلس پیش می آید برخی نمایندگان برای امور انتخاباتی خود از خصوصی کردن باشگاه ها خبر می دهند وبه محض اینکه انتخابات به پایان رسید همه چیز به حالت اول خود بازمی گردد.

رئیس شورای مرکزی اتحادیه با اعلام اینکه فیفا از سال ۱۹۹۹ میلادی کار صدور مجوز حرفه ای باشگاه ها را آغاز کرد از سال ۲۰۰۹ قوانین خودرابرای درآمدزایی باشگاه ها از راه های تعریف شده ازجمله حق پخش تلویزیونی ، کپی رایت ، بلیط فروشی و … اعلام کرد . این درآمدها ربطی به درآمد زایی باشگاه از طریق مالک باشگاه ندارد. به عنوان مثال درآمد باشگاهی مثل چلسی از طریق مالک خود یعنی آبراموویچ دراین درآمد زایی منظور نمی شود .

با اجرای این طرح باشگاه های فوتبال باید درآمدزا بوده وزیان ده نباشند تا بتوانند در لیگ های حرفه ای حضور پیدا کنند که به عنوان مثال باشگاهی مثل مالاگا از لیگ اروپا کنارگذاشته شد .

در کشورما وضعیت حق پخش تلویزیونی ، کپی رایت ، بلیط فروشی و … همگی مبهم است و باشگاه ها نمی توانند روی این موارد درآمدزایی کنند وعملا دستشان بسته است.

دولت باید دراین زمینه با جلب اعتماد مردم شرایط سرمایه گذاری را برای باشگاه ها از طریق اعطای وام ، معافیت های مالیاتی و … دیگر موارد را فراهم کنیم.

دکتر قاسمی مجری برنامه نیز گفت : طبق قانون ما نمی توانیم شبکه خصوصی داشته باشیم بنابراین باید به فکر باشیم تا به جای حق پخش شبکه های خصوصی تلویزیون با توجه به شبکه های دولتی موردی را جایگزین کنیم.

دکتر فتح الله زاده و دکتر محمدی اعلام کردند : ما قبلا هم به مدیران صداوسیما گفته بودیم حاضریم بخشی از برنامه های شما را بخریم وبه فوتبال اختصاص دهیم تا ازاین راه بتوانیم برای باشگاه ها در امد زایی کنیم. درحال حاضر باشگاه های فوتبال حتی در کشوری مثل بنگلادش ۴۵ درصداز در درامدهای خودرا از حق پخش تلویزیونی دارند!

دکتر عزیزالله محمدی نیز در خصوص حق پخش تلویزیونی با اشاره به سابقه این قضیه ودولتی بودن صداوسیما گفت : اختلاف نظر و وجود مشکل برای پرداخت حق پخش تلویزیونی را باید دولت ورود کند تا با بررسی شرایط باشگاه ها ودولتی بودن صداوسیما این مشکل برطرف شود.

درادمه بحث درباره بلیط فروشی و ترانسفر بازیکنان هم موارد به این شرح اعلام شد :

دکتر فتح اله زاده درباره بلیط فروشی باشگاه ها گفت : در یکی از فصل هایی که استقلال درلیگ قهرمانان آسیا حضور داشت ما از ۶ بازی خود مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون تومان در آمدزایی کردیم واین درحالی بود که در همان سال از ۳۲ بازی خود درلیگ برتر ۷ میلیون تومان به مادادند!

در بحث ترانسفر در سال های ابتدایی ورود من به استقلال درآمد زایی خوبی داشتیم وبه خاطر همین درآمدزایی همواره من در جاهای مختلف پاسخگو بوده ام واز خیر این ترانسفری برای برخی مسایل گذشتم!

درادامه برنامه نیز آمارهای خوبی به صورت نمودار ازسوی یکی از کارشناسان برنامه درخصوص درآمدزایی باشگاه های فوتبال ارائه شد:


دکتر عزیز الله محمدی درباره خصوصی سازی دو باشگاه استقلال وپرسپولیس گفت : امیدوارم که روال خصوصی سازی ان دو باشگاه بالاخره پس از مدت ها انجام شود ولی باید به این مسئله توجه کنیم که هرفرد یا گروهی صرف داشتن شرایط مالی خوب نباید صاحب این دو باشگاه شوند چون این دوباشگاه پایگاه مردمی دارند .

دکتر فتح الله زاده نیز خواستار آن شد ت ازا این دو باشگاه بهره برداری سیاسی نشود و اظهارامیدواری کرد روند خصوصی شدن آنها به بهترین نحو انجام پذیرد.

درپایان برنامه آمار عزیزاله محمدی رئیس شورای مرکزی اتحادیه گفت: تازمانی که نظام جامع باشگاه داری مصوب نشود کار مثبتی برای تحول ودر آمدزایی باشگاه ها صورت نخواهد گرفت.

دیدگاه‌ها