کد خبر : 1239870 | 22 اردیبهشت 1394 ساعت 14:21 | 17.6K بازدید | 0 دیدگاه

تقوی: نکونام باید راه هاشمیان و مجیدی را برود

مشاور تیم فوتبال امید ایران گفت: خداحافظی نکونام از تیم ملی در مقطع زمانی فعلی تصمیم اشتباهی است و او حداقل باید تا پایان مقدماتی جام جهانی بازی کند.

تقوی: نکونام باید راه هاشمیان و مجیدی را برود
مجتبی تقوی در خصوص آخرین وضعیت تیم امید و تکلیف اعضای کادر فنی این تیم برای ادامه همکاری گفت: مشکلی که تیم امید از گذشته تا امروز دارد این است که چند متولی دارد و تصمیم‌ گیری در مورد این تیم هیچ وقت درست نبوده و همچنان پابرجا است و این یکی از چالش‌های بزرگ تیم امید است.

به گزارش تسنیم، وی تاکید کرد: به دلیل چند متولی بودن تیم امید در واقع فاصله تصمیم گیری‌ها با اجرا زیاد است و همین موضوع به ما ضربه می‌زند. در فوتبال روز دنیا شاهدیم که فاصله تصمیم گیری با اجرا خیلی کوتاه است، چیزی که در تیم امید آن را نمی‌بینیم. در واقع در تیم امید چیزی که محدودیت دارد وقت و زمان است. یکی از پارامترهای اصلی که باعث پیشرفت یک تیم می‌شود این است که اشتباهات قبل را تکرار نکنیم. امیدوارم هرچه سریع‌تر نگاه مسئولان فدراسیون به تیم امید تغییر کند.

تقوی عنوان کرد: حدود 2 سال تیم امید هیچ بازی خاصی را نبرده بود اما در این دوره با کمی توجه و وقت گذاشتن شخصیت پیدا کرد و این موضوع را در بازی‌های مرحله اول مقدماتی المپیک همه شاهد بودند؛ البته به استثنای بازی با عربستان که در طول تاریخ فوتبال ایران این دیدار همواره شرایط خاص خود را دارد.

مشاور تیم فوتبال امید ایران در مورد وضعیت ادامه همکاری کادرفنی تیم امید اظهار داشت: قطعا کاشانی پیگیر این موضوع است و در این خصوص نشستی با رئیس و مسئولان فدراسیون فوتبال داشته است. در حال حاضر منتظر اقدامات مسئولان فدراسیون فوتبال در این خصوص هستیم تا هرچه سریع‌تر قرارداد اعضای کادر فنی تیم امید تنظیم شود و به امضا برسد چون نباید بیش از این زمان را از دست دهیم. تیم امید در مقطع فعلی بیش از هر چیز به حمایت و قرار گرفتن انرژی پشت سر آن نیاز دارد.

وی در مورد باقی ماندن مایلی کهن در کادر فنی تیم امید، گفت: مایلی کهن استاد همه اعضای کادرفنی تیم است و چه از نظر اخلاقی و چه از نظر فنی نقش کلیدی در تیم امید دارد. این فقط نظر من نیست و همه اعضای کادرفنی و بازیکنان به این موضوع اذعان دارند. او همیشه سعی می‌کند مسئولیت‌های خود به ویژه در تیم امید را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

سرمربی پیشین تیم سایپا در خصوص درخواست مسئولان این باشگاه برای خروج از استان البرز و بازگشت به تهران گفت: متاسفانه مسئولان استان البرز برخلاف مسئولان خیلی از استان‌ها که در لیگ برتر تیم دارند حمایت زیادی از سایپا انجام نمی‌دهند ضمن اینکه سایپایی‌ها نیز در برنامه‌های خود برای جذب تماشاگر موفق نبودند و نتوانستند بومی‌سازی را حداقل در تیم‌های پایه انجام دهند.

تقوی تاکید کرد: این موضوع باعث شده اکثر مردم کرج این تیم را از بطن خود ندانسته و استقبال کمی‌ از بازی‌های این تیم کنند. با در نظر گرفتن همه جوانب فکر نمی‌کنم سایپایی‌ها از این انتقال لطمه بخورند.

وی در مورد مناقشاتی که در مورد ماندن و یا رفتن کی‌روش بین اهالی ورزش بوجود آمده، خاطرنشان کرد: مشکل حال حاضر فوتبال ما ماندن و یا رفتن کی‌روش نیست که بیش از حد به این موضوع پرداخته می‌شود. کی‌روش چهار سال است هدایت تیم ملی را بر عهده دارد اما آیا در حال حاضر ما در فوتبال خود احساس خوشبختی می‌کنیم؟ من این خوشبختی و مسیر پیشرفت را طی چهار سال گذشته نمی‌بینم. خودمان در فوتبال باید خوشبختی را پیدا کنیم و کلید آن دست کی‌روش نیست بلکه دست خود ماست. ما می‌خواهیم بار مشکلات فوتبال را از روی دوش خود برداشته و فقط روی دوش کی‌روش بگذاریم.

کارشناس فوتبال ایران تاکید کرد: در واقع نسبت به هزینه ای که برای کی‌روش و دستیارانش انجام داده‌ایم نتوانستیم از حضور وی در فوتبال ایران بهره ببریم. تاکید می‌کنم مشکل اصلی فوتبال ما بها ندادن به جوانان است چون AFC اعلام کرده ایران، عراق و کره جنوبی کشورهایی هستند که جوانان مستعد زیادی دارند و با برنامه ریزی جامع و صحیح آینده فوتبال آسیا برای آنها است.

تقوی ادامه داد: مشکل اصلی فوتبال ما این است برای جوانگرایی و سازندگی رویکرد و برنامه مشخصی ندارد و از نظر پشتیبانی و فنی هم تیم‌های پایه ما مشکلات زیادی دارند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در مورد کی‌روش این است که اعتماد به نفس خود را مقابل این مربی پرتغالی از دست داده‌ایم، مربیان ما خودشان را باور ندارند و این موضوع اولین نقطه آسیب‌پذیری ما مقابل کی‌روش و یا سایر مربیان خارجی است. بگذارید برای شما مثالی بزنم؛ مسئولان فدراسیون فوتبال ترکیه وقتی دیدند گاس هیدینگ نمی‌تواند خوب نتیجه بگیرد به این جمع بندی رسیدند که چرا باید این همه هزینه کنیم و نتیجه نگیریم به همین دلیل هم فاتح تریم را جانشین وی کرد.

مشاور تیم فوتبال امید ایران تاکید کرد: چند وقت پیش ترکیه بودم و برای دیدن بازی تیم‌های زیر 18 سال ترکیه و فرانسه به ورزشگاه رفتم دیدم که فاتح تریم هم در ورزشگاه حضور دارد و به دقت این بازی را تحت نظر دارد. پس از بازی نیز آنقدر با شناخت بالا در مورد بازیکنان این تیم صحبت کرد که گویی خودش سرمربی این تیم است. کار درست را در واقع ترک‌ها انجام می‌دهند. در چنین شرایطی آیا در یک برنامه تلویزیونی در ترکیه یا انگلیس در مورد تعیین سرمربی تیم ملی کشور که کار کاملا تخصصی است نظرسنجی پیامکی گذاشته می شود که ما فلان مربی را می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم؟

سرمربی پیشین تیم فوتبال سایپا گفت: تعیین سرمربی تیم ملی یک تصمیم تخصصی است نه عامیانه و احساسی. در چنین شرایطی یک جاهایی ما خودمان را با فوتبال اروپا مقایسه کرده و یک جاهایی هم که به ضرر ماست از این موضوع چشم پوشی می‌کنیم. در این بین سوالی هم پیش می‌آید آن هم اینکه آیا به یک سرمربی ایرانی هم برای حضور در تیم ملی 4 سال فرصت داده می شود؟ ما مربیان موفق و با تجربه زیادی مثل فرکی داریم که می‌توانیم روی آنها سرمایه‌گذاری کرده و به آنها فرصت دهیم در واقع نباید داشته‌های خود را زیر سوال ببریم.

تقوی یادآور شد: آیا به دنبال این موضوع بوده‌ایم کنار کی‌روش از یک مربی خوب جوان استفاده کرده و در این راستا سازندگی داشته باشیم. من احترام زیادی برای کی‌روش قائلم اما آیا در بین 75 میلیون جمعیت ایران یک جوان با شخصیت وجود نداشته که کی‌روش بخواهد با او کار کند؟ من این موضوع را توهین به مردم ایران می‌دانم. همانطور که کی‌روش کارنامه دارد، فوتبال ایران نیز کارنامه خاص خود را دارد و ما هم برای نخستین بار با کی‌روش به جام جهانی نرفتیم.

این مربی در پاسخ به اینکه آیا اضافه شدن نکونام به کادرفنی تیم ملی تصمیم مناسبی است یا خیر، به تسنیم گفت: من نکونام را خیلی دوست دارم و او چه از نظر شخصیتی و چه از نظر فنی جزو یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است. من زمانی که کاپیتان سایپا بودم و نکونام در پاس عضویت داشت مقابل او بازی کرده‌ام. معتقدم خداحافظی نکونام از تیم ملی در مقطع زمانی فعلی تصمیم اشتباهی است چون حضور او در ترکیب تیم ملی هم از نظر فنی و هم از نظر روحی در تیم هارمونی ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نکونام حداقل تا پایان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 باید برای تیم ملی بازی کند چون تیم ملی همچنان به وی نیاز داشته و جایگزین مناسبی برای او نداریم، البته بحث من فقط جواد نیست ما اگر می‌خواستیم ریزش داشته و جوانگرایی کنیم این کار را باید بعد از جام جهانی و قبل از جام ملت‌های آسیا انجام می‌دادیم اما در حال حاضر که بازی‌های مقدماتی جام جهانی را در پیش داریم زمان مناسبی برای این کار نیست و نباید قربانی جوانگرایی شویم. درست است که بازیکنان جایگزین خوبی داریم اما بیشتر آنها تجربه بین المللی بالایی ندارند.

مشاور تیم فوتبال امید ایران تصریح کرد: نباید با یک برنامه‌ریزی غلط نکونام را در مسیری اشتباه قرار دهیم و باید به آرامی او را وارد عرصه مربیگری کنیم در واقع بهتر است برای ورود به دنیای مربیگری او راه هاشمیان یا مجیدی را برود.

دیدگاه‌ها