کد خبر : 1257488 | 14 مرداد 1394 ساعت 09:17 | 55K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه بازگشت قهرمانی به قضاوت

10مرد جنجالی تاریخ فوتبال

قهرمانی به فوتبال برمی گردد او با عنوان قاضی دربی بزرگ اصفهان، به همان ورزشگاهی برمی گردد که آخرین سوت رسمی را در آنجا نواخته است.

10مرد جنجالی تاریخ فوتبال
به گزارش "ورزش سه"، در باب معرفی اجمالی 10 داور جنجالی تاریخ فوتبال می‌ خوانیم:

1. ابوالقاسم حاج ابوالحسن

بین اهالی فوتبال به طرفداری از «تاج» شهرت داشت تا جایی که اسمش را به «هجو» تاج ابوالحسن می‌ گفتند قضاوت او در بهمن 48 در بازی پرسپولیس ـ تاج، با عصیان عزیز اصلی مواجه شد و گلر تازه مرحوم سرخپوشان او را با سیلی کتک زد.

2. بهمن بهلولی

در کارنامه قضاوت او، اشتباه فاحشی که منجر به درگیری باشد وجود نداشته اما علاقه ویژه او به یک تیم خاص (پرسپولیس) و بازیکن برتر این تیم (علی پروین)، باعث بروز شایعاتی از این دست شد که در بازی های پرسپولیس زمان آغاز و پایان بازی را از علی پروین اجازه می‌ گرفته است.

3. علی خسروی

اخراج پرجنجال مایلی‌کهن توسط او در بازی سایپا برابر استقلال ویژه و به یادماندنی بود و عملکردش باعث محرومیت مادام العمر توسط فدراسیون دادگان شد. محرومیتی که از اتهام مالی از جانب فدراسیون نشأت می‌گرفت. او در فدراسیون بعد از دادکان به فوتبال بازگشت.

4. ارشد برازنده

مرحوم برازنده جنجالی ترین داور فوتبال قبل از انقلاب بود که سوت های او در دیدار معروف 19 دی 49، باعث 3 اخراج و محرومیت 4 بازیکن شد. برازنده بعدها رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال شد.

5. احمد ابهران

پرحاشیه ترین دربی تاریخ فوتبال را در 30 دی 73 سوت زد، دربی عجیبی که با چند اشتباه او ناتمام ماند و بازیکنان و مربیان و مسوولان متعددی از 2 تیم دچار محرومیت هایی شدند که سرجمع از 25 سال فراتر می‌ رفت.

6. جلال مرادی

تنها داور فوتبال در سه دهه گذشته که عکس العمل شدید و خشم علی پروین را در دیدار بهار 82 پرسپولیس ـ ملوان برانگیخت و او را وادار به پرخاشگری مستقیم کرد، آن هم مردی که به خویشتن داری و کنترل برخشم مشهور بود. جنجالی ترین فوتبال نیمه دوم دهه 70 بین استقلال و شهیدسپاسی در شیراز را هم او سوت زد.

7. مسعود مرادی

داور تازه بازنشسته که سال 2003 داور برتر آسیا شد، با اشتباهاتش چند بار سرنوشت لیگ و جام‌حذفی را عوض کرد، از جمله سوت اشتباهش در عدم اعلام پنالتی برای سرخ ها در فینال جام‌حذفی، از آن شمار است. مرادی در آخرین قضاوتش هم یک اشتباه برضد پرسپولیس داشت.

8. محسن قهرمانی

مرد برگشته به قضاوت همان داور جنجالی فوتبال بود که نوع رفتار پرخاشگرانه اش در کنترل بازیکنان آغازکننده توجهات به او شد بعدها با سوژه چاق و لاغر شدن و عکس العملش در این باره پرحاشیه بود و سپس با نواختن عجیب ترین سوت تاریخ لیگ‌برتر در میدان پرسپولیس ـ سپاهان و حواشی بعد از آن از فوتبال دور شد.

9. علیرضا فغانی

اخراج فرهاد مجیدی در اواخر عمر فوتبال قهرمانی اش آغازکننده است. با این حال بهترین داور 2 سال اخیر فوتبال ما، با سوت جنجالی و تصمیم های ویژه در بازی نفت و تراکتورسازی در پایان نامه لیگ‌برتر چهاردهم نامش را وارد این فرصت کرد.

10. داود حیدری

مرحوم داود حیدری از بازیکنان بزرگ فوتبال دهه 30 و 40 فوتبال ایران بود که بعدها جامه قضاوت پوشید. او یکی از بازی های پرحاشیه فوتبال را در روز 25 خرداد 52 بین سرخابی ها سوت زد که درگیری های ایجاد شده باعث شد از بازی های بعد برای قضاوت در دربی داوران خارجی نامزد شوند.

دیدگاه‌ها