کد خبر : 1281196 | 18 آبان 1394 ساعت 10:39 | 64.9K بازدید | 0 دیدگاه

بلوای بی دلیل؛ رقابتهای گواتمالا جام جهانی نیست

چه کسانی به روحانی اطلاعات غلط دادند؟

دستور ریاست جمهوری برای اعزام تیم بانوان به رقابتهای جایزه بزرگ گواتمالا آخرین خبری است که درباره لغو خبرساز سفر دختران ایران به این رقابت‌ها منتشر شده است.

چه کسانی به روحانی  اطلاعات غلط دادند؟
در روزهاى گذشته رسانه ها ، خبرگزاریها، روزنامه ها  و بسیارى از خبرنگاران و فعالین رسانه اى داخل و خارج از کشور با این عنوان که کوتاهی فدراسیون فوتبال برای دریافت  ویزا مانع بزرگ حضور دختران فوتسال ایران "قهرمان آسیا" در جام جهانى فوتسال گواتمالا شده است ناخودآگاه به تحریف واقعیت پرداختند. موضوع مهم تاکید روی کلمه جام جهانی بود که اهمیت حضور دختران ایران در این رقابتها را بالا می برد و البته مخاطبان را به تاسف بابت بی توجهی فدراسیون به دلیل  اجحاف در حق زنان وا می داشت.  این در حالى است که فیفا تاکنون جام جهانى فوتسال بانوان برگزار نکرده و قرار است از سال ٢٠١٨ اولین دوره آن را برگزار کند.

 در این چند روز به جای عنوان درست Grand Prix(جایزه بزرگ) یا تورنمنت بین المللى فوتسال از عنوان جام جهانى فوتسال بانوان در گواتمالا استفاده شده است . در حالی که با مراجعه به سایت فیفا، به راحتی به این موضوع می رسیدکه گواتمالا میزبان تورنمنت بین المللى فوتسال زنان است. مثال مشابه  مسابقات فوتسال جایزه بزرگ برزیل (Grand Pirx) در این کشور است که یکى از معتبرترین مسابقات دنیای فوتسال محسوب می شود. مفسرین همیشه سطح رقابتها را در سطح فنى رقابتهاى جهانى می دانند اما دلیل نمی‌شود آن را جام جهانى کوچک (یا هر عنوان دیگری) نامید.

1074554

در وب سایت مسابقات مورد اشاره هم چنین عنوانی درج شده است: Womens Futsal World Tournamment  رقابتی که با همت چند کشور براى ارتقاء فوتسال زنان شکل گرفته است. مسوولان این تورنمنت  براى با کیفیت شدن مسابقات، از بهترین هاى قاره ها هم دعوت می کنند و ایده آنها و روش برگزارى‌شان کاملا مطابق با استانداردهاى فیفا است اما فیفا هیچگونه دخالتى در برگزاری این تورنمنت  ندارد. مسوولان این تورنمنت گفته اند: خوشحال هستیم، فشار ما چند کشور باعث شد بالاخره فیفا تصمیم بگیرد مسابقات جهانى را در سال ٢٠١٨ برگزار کند.

آنها همچنین گفته اند:  ما سال گذشته هم ایران را دعوت کرده بودیم اما آنها حضور پیدا نکردند.

مسوولان این تورنمنت در پاسخ به مشکل دریافت ویزای گواتمالا از سوی ایران هم می گویند: ما آماده هر نوع همکارى هستیم  اما گواتمالا در ایران سفارت ندارد و دریافت ویزاى فرودگاهى هم بسیار سخت است و شاید غیر ممکن، با این حال مسئولان این تورنمنت ابراز امیدوارى می کنند که ایران بتواند در این بازیها شرکت کند. (والبته این اتفاق  در شرف وقوع است).

نکته مهم این است که عدم حضور در این تورنمنت نکته مهمی نبوده است و موضوع بی جهت تبدیل به یک داستان ملی – میهنی شده است،  اما مشاوران رسانه ای رییس جمهور با دادن اطلاعات غلط منجر به حضور او در موضوعی شدند که واقعا اهمیتش در حد دخالت نهاد ریاست جمهوری نبود.

دیدگاه‌ها