کد خبر : 1287055 | 14 آذر 1394 ساعت 09:34 | 66.3K بازدید | 7 دیدگاه

سنگرهای 100 ساله ایران در قلب اروپا

لژیونرهای قفس توری را بشناسید (گزارش)

علیرضا حقیقی در چهل و سومین سال حضور یک دروازه‌بان ایرانی در کشورهای عربی، اوضاع خوبی در لیگ روسیه ندارد و جالب اینکه بدانید اولین لژیونر رسمی فوتبال ما یک گلر بوده است.

لژیونرهای قفس توری را بشناسید (گزارش)
به گزارش "ورزش سه"، نزدیک یکصد سال از زمان حضور یک گلر ایرانی در لیگ‌های خارجی می‌گذرد ...

1. خان‌ خانان

حسینعلی خان سردار، مردی که در سال 1303، به اجبار دولت وقت شناسنامه گرفت و از لقب اعطایی احمدشاه گذشت و نام و فامیل را به حسینعلی خان سردار تغییر داد، در سال 1295 در حالی که مشغول به تحصیل در سوئیس و در شهر ژنو بود، پیراهن سروت ژنو را برتن کرد و در سال 1300 در بازی دوستانه سوئیس و فرانسه، پیراهن تیم‌ملی سوئیس را رسما برتن کرد.

1079043

2. گلر سوم پرسپولیس

پرسپولیس 51 و 52 هم هادی طاووسی و هم عزیز اصلی را داشت، بهرام مودت هم بود، کاظم بیاتی هم منتظر یک اشاره برای حضور بود، آنقدر گلر در تیم زیاد بود که منصور رشیدی، پدیده مسجدسلیمانی که در گروه شاهین، پرسپولیسی‌های خوزستان بود از پرسپولیس به تاج رفت، فضا آنقدر تنگ بود که مهدی عسگرخانی با اشاره‌ای از کویتی‌ها، در تور عربی پرسپولیس در بهار 52 به تیم السالمیه کویت رفت.
مرحوم حجازی می‌گفت: در بازی ایران و ترکیه در سال 48، رایکوف گلرهای سن و سال‌دار را کنار گذاشت و من و عسگرخانی گلر کرد. قرار بود من نیمه اول 4 گل خوردم! در این احوال عسگرخانی آمد و گفت: من خودم را به مصدومیت می‌زنم، حالا که تو خراب شدی بگذار من خراب نشوم! در نیمه دوم حجازی عالی بود و گلر اول تیم‌ملی ماند!

1079044

3. برادران آبی

حضور 2 گلر آبی‌پوش در خارج نافرجام بود. منصور رشیدی در سال 56 به آمریکا رفت اما با سن خوزه اردکوئیک به توافق نرسید، ناصر حجازی هم پشت سرد توافقات ماند و نتوانست در سال 1980 به منچستریونایتد برود! ناصر حجازی در سال 65، به تیم محمدان بنگلادش پیوست. او، توان خود را عیان ساخت و از گلر دومی محمدان به سرمربیگری این تیم رسید.

1079045

4. بهروز سلطانی، در سطح زمین خاکی

بهترین گلر میانه دهه 60 ایران در سال 64 مدتی کوتاه در آلمان بود، زمان کوتاه حضورش در آلمان که ماموریت حرفه‌ای بود باعث شد فرصت مذاکره با هیچ تیمی نیافته و تنها در چند بازی محلی آماتور بازی کند.

1079046

5. نکیسا، فرار از عابدزاده

در سال 1998، با کاوالای یونان به توافق رسید و برای فرار از رقابت‌ با عابدزاده برای گرفتن پیراهن شماره یک! این تیم لیگ یونان را برگزید. مدتی که هدف فوتبال در سطح ملی کنار گذاشتن عابدزاده بود، نیما فرصتی بزرگ را از دست داد تا پیراهن تیم‌ملی در سال‌های 77 تا 80 و قبل از ظهور میرزاپور بین هادی طباطبایی، داود فنایی و پرویز برومند دست به دست شد. سال حضور نکیسا در یونان برای او سالی خوب نبود و او، تنها مدتی کوتاه برای این تیم بازی کرد.

1079047

6. گلرهای ذخیره پرسپولیس

وقتی داریوش یزدانی سرمربی تیم L.A بلوز آمریکا شد، از محمد محمدی 36 و فرشید کریمی 37 ساله خواست تا برای این تیم بازی کنند. تیمی که در سطح نازل از فوتبال ایالات متحده بود در لیگ USL تیمی که امیر عابدزاده را هم مدتی داشت، این تیم که 4 سال قبل به اورنج کانتی بلوز تغییر نام داده، شهریار داستان، مهرشاد مومنی و محمد رکنی‌پور را هم داشت.

1079048

7. حقیقی و پایان

مرد اول تیم‌ملی از جام‌جهانی 2014 به بعد بالاترین طول مدت زمان حضور را به عنوان لژیونر دارد .او که عضو تیم روبین کازان روسیه است امید دارد نیم فصل به تیم دیگری در اروپا مقل مکان کند. او سال گذشته در لیگ پرتغال سال نسبتا خوبی داشت اگرچه تیم او به دسته پایین تر سقوط کرد .

1071495

دیگران

دنیل داوری و عقیل اعتمادی دو گلر ایرانی شاغل در اروپا هستند که در دسته های پایین تر از بالاترین سطح فوتبال آلمان و هلند به فعالیت مشغول اند . دنیل بعد از ظهور توفانی، دعوت به تیم ملی و خط خوردن از جمع مردان کی روش  در حال حاضر عضو آرمینیا بیله فلد است و اعتمادی در تیم آلمره سیتی هلند بازی می کند .

دیدگاه‌ها