کد خبر : 1298707 | 03 بهمن 1394 ساعت 10:13 | 35.3K بازدید | 18 دیدگاه

پرداختن به حضور مایلی کهن فرعیات است

جلالی: ژاپن را می‌بردیم هم اتفاقی نمی‌افتاد!

مجید جلالی معتقد است که بیشتر از سی سال است که بعد از شکست‌ها آنالیز فنی می‌کنیم درصورتی‌که این مساله تا امروز راه گشا نبوده است.

جلالی: ژاپن را می‌بردیم هم اتفاقی نمی‌افتاد!
جلالی به خبرنگار "ورزش سه"، گفت: به نظر من نمایش ایران بیشتر از سطح انتظار من بود. تیم ملی 90 دقیقه بیشتر از ظرفیتش در زمین بود. در نیمه اول وقت‌های اضافه هم خوب بود و در حقیقت ما در نیمه دوم وقت‌های اضافه المپیک را از دست دادیم.

اگر ژاپن را می‌بردیم بازهم فوتبال آن‌ها از ایران جلوتر است

شکل بازی ایران طوری بود که مبتنی بر قوای جسمانی بود. برای همین توانایی جسمانی بچه‌های ما به‌مرور تحلیل رفت یعنی از دقیقه 77 به بعد کم‌کم ما ازلحاظ بدنی دچار مشکل شدیم ولی در نیمه دوم وقت‌های اضافه دیگر ژاپن هر کاری که دوست داشت، انجام داد. ده ر کل فکر می‌کنم حتی اگر این بازی را هم برده بودیم، بازهم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتاد و فوتبال ژاپن همچنان از ما جلو بود و تنها این پیروزی می‌توانست یک نتیجه خوشحال‌کننده و زودگذر باشد.

برخوردمان را در مقابل شکست‌ها تغییر دهیم

در سی سال و اندی گذشته ما همیشه در مقابل باختها یک مدل برخورد داشتیم. اینکه از فردا بگوییم تعویض‌ها اشتباه بود، فلان بازیکن اگر پنالتی می‌زد بهتر بود،چرا فلانی را به سمت چپ بردد و درنتیجه هم مربی را محکوم می‌کنیم و می‌رویم.

سراغ مربی بعدی ! بیشتر از 30 سال است که ما چنین واکنشی در قبال باختها داریم و به نظر می‌رسد این چرخه باطل باید زمانی تغییر کند. این بار ما باید برنامه جدیدی داشته باشیم و رسانه‌ها می‌توانند بالاترین مسوولیت را در این زمینه داشته باشند.

چرا از بین 2 میلیون فوتبالیست 100 نفر هم بازیکن بیرون نمی‌آید

در مقابل این دور باطل و برخوردها می‌بینیم که تیم ملی امید ژاپن 6 دوره به رقابت‌های المپیک راه پیداکرده است، نباید دوباره همان اشتباه را تکرار کنیم  به عقیده من رسانه‌ها می‌توانند به جهت‌گیری افکار عمومی سمت‌وسوی درستی بدهند. باید ببینیم که چرا از میان 2 میلیون فوتبالیستی که در ایران فعالیت دارند که حدود 700 نفر از آن‌ها بازیکن زیر 20 سال هستند چرا از میان این افراد حداقل 100 فوتبالیست بیرون نمی‌آید که ما می‌بینیم تیم ملی امید مهاجم نوک که تمام‌کننده باشد، ندارد! دفاع وسط ندارد! هافبک طراح ندارد! بعد هم مجبور می‌شویم برای تیم ملی راه بیفتیم در دنیا که بازیکن پیدا کنیم. ما باختیم و می‌بازیم چون مشکلات ما عمیق‌تر از این‌ها است باید به‌جای پرداختن به مسائل سطحی به فکر راه‌حل اساسی باشیم. یادم هست که چند سال قبل که ایران و کره به‌ تساوی رسیدند و کارو کار به ضربات پنالتی رسید ما در مجلس حدود 40،30 نفر دورهم جمع شدیم. تمامی بحث‌ها پیرامون این بود که چرا آن بازیکن تعویض شد؟ چرا فلان بازیکن پنالتی زد؟ درنهایت گفتیم مربی کارش را بلد نیست و او را تعویض کردیم بعد از آن قطبی آمد و کی روش چه اتفاقی افتاد؟! بازهم ما باختیم و می‌بازیم، پس باید بدانیم که مشکل بزرگ‌تر و عمیق‌تر از این حرف‌ها است. ما باید سراغ مشکلات اصلی برویم. من می‌دانم که از فردا انتقادها شروع می‌شود که چرا فلان بازیکن را نگذاشت وچرا آن بازیکن درپست دیگری بازی کرد ولی بیاییم دست از این تجربه‌ای بی‌نتیجه‌ای که در سی سال گذشته داشتیم، برداریم.

به کارهای اغواکننده و زودگذر رضایت ندهیم

* تجربه نشان داده که همیشه بعد از شکست‌ها بحث از توجه به زیرساخت‌ها و تیمهای  پایه می‌شود، نظر شما چیست؟

-جلالی: به نظر من باید رسانه‌ها به افکار عمومی جهت دهند. بحث من هم مدیریتی است نباید به کارهای اغواکننده زودگذر رضایت دهیم. رسانه‌ها باید افکار عمومی را طوری پیش ببرند که به تغییرات زودگذر راضی نشوند. به همین بحث به پرداریم که چرا از میان 700 هزار بازیکن زیر 20 سال، سالیانه 100 بازیکن بیرون چه‌کاری می‌کنند که ما نمی‌کنیم؟!

فوتبال استان‌ها و شهرستان‌ها دیگر زنده نیستند

قدیم زمین‌های خاکی بود که همه می‌توانستند در آنجا بازی کنند. فوتبال استان‌ها و شهرستان‌های درگذشته همه زنده بودند، ولی الان نیستند! اگر ما به این موضوع بپردازیم که چرا زیرساخت‌ها ساخته نمی‌شوند به سرچشمه‌های خیلی خوبی می‌رسیم. اینکه از فردا انتقاد فنی کنیم و کادر فنی را کنار بگذاریم تا 4،3 سال دیگر و بعد از آن‌هم 6 ماه مانده به رقابت‌های مقدماتی مربی بیاوریم و تیم تشکیل دهیم همین داستانی است که در بیشتر از سی سال گذشته اتفاق افتاده است.

پرداختن به حضور مایلی کهن فرعیات است

*شما با این مساله که دیگر دوره کار آقای مایلی کهن تمامش شده، موافق هستید یا خیر؟

-جلالی: این مساله جزو فرعیات هست. درست مثل کف روی آب! با پرداختن به این مسائل به‌جایی نمی‌رسیم باید ریشه‌یابی کنیم. من می‌دانم که از فردا شروع  می‌شود به سوالهایی مثل‌اینکه چرا بازیکنی مثل چشمی در دفاع به بازی گرفته شد. چون بازیکن نداشتند و می‌رسیم به حرف من که چرا با وجود 700 هزار بازیکن رده سنی زیر 20 سال ما هنوز بازیکن در پسته‌ای موردنیازنداشته باشیم

همه مشکلات به خاطر سیستم گلخانه‌ای ایران است

* قبول  دارید که در این دوره مهره‌های خوبی در تیم ملی حضور داشتند ولی کادر فنی نتوانست به ترکیب مناسبی دست پیدا کند؟

-جلالی: هیچ مربی دلش نمی‌خواهد که از مهره‌هایش استفاده نکند. ولی اینکه پسته‌ای کلیدی تیمش خالی است، این دیگر تقصیر مربی نیست. این مساله تقصیر سیستم گلخانه‌ای فوتبال ایران است که مورد قبول افکار عمومی هم  است. اینکه از یک برد شاد و شنگول شویم  و در حقیقت به‌جای نتیجه‌گیری هدفمند در طولانی‌مدت به دنبال خروجی سرگرمی و نتایج مقطعی هستیم.

دیدگاه‌ها