کد خبر : 1319985 | 04 اردیبهشت 1395 ساعت 14:36 | 25.1K بازدید | 0 دیدگاه

نباید در کشتی فرنگی دیکتاتوری یا مربی سالاری باشد؛

وقتی بنا مدال افتخار می‌گیرد؛ باید جوابگو باشد

ناصر نوربخش مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی می گوید کاری که حالا با سوریان می شود گذشته ها برای خارج کردن یک کشتی گیر از دور می کردند.

وقتی بنا مدال افتخار می‌گیرد؛ باید جوابگو باشد
به گزارش "ورزش سه"، ناکامی دوباره حمید سوریان در به دست آوردن سهمیه وزن 59 کیلوگرم کشتی فرنگی برای المپیک ریو کمی اوضاع را نگران کننده تر از قبل کرده است. نابغه فرنگی کار ایران حالا سومین شانس خود را برای المپیکی شدن را هم از دست داد و تنها یک شانس دیگر برای رفتن به المپیک دارد و آن هم مسابقات انتخابی استانبول است. ستاره ای که روی طلای او در المپیک حساب ویژه ای باز می شد اما حالا در کسب سهمیه حضور در ریو هم ناکام مانده است. ناصر نوربخش، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مورد شرایط سوریان و ادامه راه کشتی فرنگی در راه المپیک می گوید:

سوریان را بیچاره نکنیم

وزن عادی حمید سوریان 67 کیلوگرم است که او برای حضور در مسابقات باید عضله تخلیه کند. از نظر فیزیولوژی و علمی وقتی کشتی گیر بیش از دو بار در سال وزن کم می کند دیگر کارایی خود را از دست می دهد و این کار غیرکارشناسی است که او در 3 تورنمنت پشت سر هم شرکت می کند و هر دفعه اوضاع بدون پیشرفت می ماند. قبلا می خواستند یک کشتی گیر را بیچاره یا از دور خارج کنند، او را به لیگ می فرستادند تا هفته ای یک بار وزن کم کند، کاری که الان سوریان هم انجام می دهد و مدام در حال سر وزن آمدن و تخلیه عضلانی است. نباید سوریان را بیچاره کنیم.

سوریان اگر می خواهد به المپیک برود، مجبور است سهمیه اش را خودش بگیرد

حالا در وزن 59 کیلوگرم ایران هنوز سهمیه ای کسب نکرده است و تنها سامان عبدولی شرایط حضور در استانبول را دارد. برداشت من این است که اگر عبدولی به مسابقه انتخابی برود و سهمیه کسب کند، بعد از آن باید با سوریان در مسابقه انتخابی تکلیف نماینده ایران در المپیک را روشن کند که به نظر می رسد این موضوع برای سوریان جالب نباشد و به همین دلیل اگر سوریان بخواهد در المپیک شرکت کند خودش باید سهمیه اش را کسب کند نه اینکه سهمیه را عبدولی بگیرد و سوریان راهی ریو شود. البته عبدولی هم در مسابقات آسیایی وزن زیادی کم کرده است و نتوانست نمایش خیلی خوبی از خودش نشان دهد که از حالا باید به فکر خلا کشتی گیر در این وزن بود.

نباید در تیم ملی دیکتاتوری یا مربی سالاری باشد

حالا در وزن 59 کیلوگرم کمتر نماینده آماده ای برای کسب سهمیه المپیک داریم و از طرف دیگر انگیزه ای هم برای سایرین نمانده است تا وزن کم کنند تا سهمیه بگیرند و در نهایت دو دستی تقدیم سوریان کنند. باید امیدوار باشیم سوریان آمادگی جسمانی و روحی خود را یک بار دیگر به دست بیاورد تا این مشکل حل شود تا برای بعد به فکر بود. تصمیماتی از قبل گرفته شده که این شرایط تبعات آن است. هیچ معیار وقانونی برای حضور ورزشکاران در مسابقات وجود ندارد و تمام تصمیمات توسط شخص گرفته می شود. نباید در تیم ملی مربی سالاری یا دیکتاتوری باشد و قوانین با مشورت جمعی وضع شود.

بنا یک شبه با ورد تیم ملی را به اینجا نرساند

مشکل سوریان به کنار، مسولین انقدر نتیجه گرا شده اند که حالا کار به جایی رسیده که برای سهمیه المپیک انقدر مشکل داریم. المپیک گذشته محمد بنا آمد و مدال های المپیک را هم برد تا همه مورد تشویق قرارش دهند اما واقعا او یک شبه ورد نخوانده بود یا معجزه گر نیست که به یک باره تیم ملی این طور نتیجه می گیرد. مدت ها کلی مربی و ورزشکار زحمت کشیده بودند تا نتیجه اش شد المپیک ولی حالا سوریان نمونه کامل نداشتن پشتوانه و کشتی گیر جایگزین در یکی از مهمترین وزن ها سات.

آنهایی که مدال لیاقت می گرفتند حالا باید جوابگو باشند

الان باید به فکر سوریان باشیم و دعا کنیم او در بهترین شرایط قرار بگیرد و خودش برود تا سهمیه المپیک خودش را به دست بیاورد. حالا مربیان باید او را از همه نظر آماده کنند تا راهی استانبول شود. وقتی به واسطه تلاش کلی مربی و ورزشکار تیمی در المپیک موفق می شود اما به نام یک نفر تمام می شود، حالا باید آنهایی که مدال لیاقت گرفتند جوابگو باشند. این شرایط حاصل تصمیماتی است که یک روز مورد تشویق قرار می گیرد و یک روز هم این طور می شود که باید در دو حالت پاسخگو باشند.

دیدگاه‌ها