کد خبر : 1340198 | 21 تیر 1395 ساعت 20:02 | 16K بازدید | 0 دیدگاه

پرافتخارترین تیم فوتبال لیگ بانوان در آستانه انحلال قرار دارد

تاوان تیم بانوان ملوان بخاطر سقوط تیم‌مردان

در لیگ فوتبال مردان کافیست یک تیم در پایان رقابت‌ها تنها دو تیم را پایین‌تر از خود داشته باشد تا جواز حضور در رقابت‌های فصل بعد را کسب کند. اما در لیگ بانوان هیچ جایگاهی نمی‌تواند بقای یک تیم را تضمین کند. حتی اگر یک تیم در رده دوم جدول قرار بگیرد و با عنوان نائب قهرمانی به رقابت‌های یک فصل پایان دهد.

تاوان تیم بانوان ملوان بخاطر سقوط تیم‌مردان

به گزارش "ورزش سه"، تیم بانوان ملوان بندرانزلی، یکی از پر طرفدارترین تیم‌های بانوان کشور که در سال‌های اخیر هیچ فصلی را بدون کسب عنوان به پایان نرسانده است پس از سقوط تیم مردان این باشگاه و مشخص نبودن وضعیت این تیم در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

 


-از تمرین در زمین کوهستانی تا قهرمانی در اولین دوره لیگ بانوان
در روزگاری که حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی امری غریب بود و ورزش بانوان به جز در سطح مدارس همچون امروز رایج نبود؛ مریم ایراندوست بانوی بی‌بدیل گیلان ناممکن‌ها را ممکن کرد و با گذشتن از تمام موانع و سدهایی که پیش روی زنان جامعه در آن روزگار بود، اتفاقی بزرگ را رقم زد و تیم فوتسال بانوان را تشکیل داد. او با پشتکار مثال‌زدنی خود موفق شد در سال 81 تیم فوتبال بانوان را زیر پوشش باشگاه ملوان ببرد و سازمند مدیر عامل وقت باشگاه با این شرط که تیم بانوان هیچگونه هزینه و امکاناتی را طلب نکند با این امر موافقت کرد. ایراندوست به همراه تیمی که شامل 18 بازیکن بود تمرینات خود را به طور رسمی در زمین کوهستانی پونل که به هیچ‌وجه امکان تمرین در آن وجود نداشت آغاز کرد. دختران این تیم چندین ماه تلاش کردند تا با دست خالی و همت مضاعف خود زمینی که پر از سنگ و کلوخ و خس و خاشاک بود آماده کنند و به شرایط تمرین برسانند. آنها در سال 84 وقتی لیگ بانوان اولین دوره خود را به صورت رسمی آغاز کرد با نام تیم ملوان حضوری پر‌رنگ و قدرتمند داشتند و توانستند با اثبات شایستگی و توانایی بانوان گیلانی مقام قهرمانی اولین دوره لیگ را کسب کنند. جدیت، تلاش‌های بی‌دریغ و درخشش این بانوان باعث شد مسئولین باشگاه ، تیم بانوان ملوان را به رسمیت بشناسند و حمایت خود را شامل این تیم کنند. درخشش مریم ایراندوست و تیم او در رقابت های لیگ برتر بانوان باعث شد خیلی زود به تیم ملی فوتبال بانوان راه یابد و پس از مدتی سکان تیم ملی را در سنین جوانی بدست آورد تا بدینوسیله جوان‌ترین مربی تاریخ تیم ملی لقب بگیرد. تیم بانوان ملوان خیلی زود محبوب دل هواداران شد و مورد حمایت زنان و حتی مردان گیلانی قرار گرفت. این تیم در سال 91 توانست رکورد بی‌نظیری را به افتخارات باشگاه اضافه کند و 2500 نفر تماشاگر را برای اولین‌بار در تاریخ بازی‌های بانوان کشور به ورزشگاه انزلی بکشاند. اما همین استقبال پرشور و حضور چشمگیر مردم باعث شد بازی‌های بعدی این تیم بدون تماشاگر برگزار شود و برخلاف شهرهای دیگر از وجود هواداران خود بی‌بهره شود.

 

محمد غلامی‌پور

 


-خداحافظی ایراندوست، خداحافظی ملوان
خبرهای بد  برای طرفداران تیم بانوان ملوان از آنجایی شروع شد پس از سقوط تیم مردان و سرنوشت نامعلوم آن، مریم ایراندوست به ناگاه از فوتبال خداحافظی کرد؛ مربی جوان و سرمایه ورزش بانوان کشور که در اوج جوانی، تجربه و پختگی از دنیای فوتبال کنار کشید. اما تعبیر هیچکس از این اتفاق فوتبالی نبود. مردم انزلی از عشق ایراندوست به فوتبال باخبر بودند و خوب می‌دانستند زنی که در دو ماهگی فرزندش بی خیال مستطیل سبز نشد و هرگز در برابر کوه مشکلات خم به ابرو نیاورد تا دختران فوتبالی‌اش را فداکارانه و با دستان خالی پرورش دهد و به قهرمانان کشور تبدیل کند نمی‌تواند خسته شده باشد. خداحافظی ایراندوست در حالی اتفاق افتاد که او دو هفته پیش از آن در گفتگو با پایگاه خبری-تحلیلی «رشت رویایی» از انگیزه‌هایش گفته بود و از رقابت‌های فصل بعد صحبت کرده بود. هرچند او هرگز سکوتش را نشکست و دلایل پشت این تصمیم را به زبان نیاورد اما خداحافظی سارا قمی از تیم ملوان باعث شد پرده از بحران این تیم برداشته شود. جدایی کاپیتان تیم بانوان ملوان تنها تلفات این تیم نبود و افسانه اقبال که یکی از قدیمی‌ترین بازیکنان ملوان بود پس از قمی از این تیم جدا شد تا عملاً در زمانی که بقیه تیم‌ها به فکر جذب بازیکن و رفع نقاط ضعف خود بودند، شرایط برای تیم بانوان ملوان به شکلی رقم بخورد که فاصله چندانی تا نابودی نداشته باشد.

 


-بخاطر مصاحبه قمی تیم بانوان منحل می‌شود

سارا قمی خانم گل پنج دوره لیگ برتر پس از جدایی با ملوان در مصاحبه‌ای مفصل از شرایط تیم بانوان، بی‌مهری باشگاه و خداحافظی مریم ایراندوست صحبت کرد و گفت مسئولین باشگاه برخلاف ادعایی که در رسانه‌ها دارند مایل به داشتن تیم بانوان نیستند. در حالی‌که انتظار می‌رفت اظهارات قمی که توجه رسانه‌ها را به سمت این تیم و مشکلاتش جلب کرده بود گره از کار بانوان ملوان باز کند، در کمال ناباوری مسعود رضاییان با اظهار نظری جنجالی و در نوع خود نادر از انحلال تیم ملوان بخاطر مصاحبه قمی خبر داد. مدیرعامل باشگاه ملوان در واکنش به اظهارات سارا قمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا گفت:« مصاحبه کاپیتان تیم بانوان این باشگاه ذهنیت‌های منفی را به وجود آورده و احتمالا در فصل پیش رو تیم بانوان منحل می‌شود». مسعود رضاییان در ادامه با بیان اینکه  خیلی ها تیم بانوان ندارند و از اداره تیم بانوان انصراف دادند، افزود: « وقتی یک کشتی در طوفان اسیر می‌شود بار خود را خالی می کند. ملوان هم می‌توانست از ابتدای لیگ زمانی که مشکل مالی داشت این کار را انجام دهد و قید تیم‌های دیگرش را بزند. ما از ابتدا اسپانسر نداشتیم و هر کسی هم که پا پیش گذاشت فقط اسپانسرینگ تیم مردان‌مان را پذیرفت اما ما مانند یک خانواده هستیم و نمی‌توانستیم از بچه‌های دیگر این خانواده چشم‌پوشی کنیم و برای دختر و پسر تبعیض قائل نشدیم و بدون اسپانسر به کارمان  ادامه دادیم».

 


-بانوان بار اضافی نیستند که دور انداخته شوند
اظهارات مدیرعامل باشگاه ملوان با واکنش‌های بسیاری در صفحات مجازی همراه بود؛ افراد زیادی گفته‌های او را توهین به جامعه زنان عنوان کردند و نسبت به این اظهارات اعتراض خود را نشان دادند. خیلی‌ها معتقدند که این اظهارات برخلاف ادعای مدیران باشگاه نشان از تبعیض جنسیتی و عدالت‌محوری دارد و بانوان این تیم بار اضافی نیستند تا در زمان مشکلات دور ریخته شوند. از سوی دیگر بحث این است اگر ملوان اسپانسر ندارد تنها به سوءمدیریت باشگاه برمی‌گردد و تقصیر آن متوجه بانوان نیست. وگرنه همه خوب می‌دانند این تیم در انزلی و حتی در سطح استان طرفداران زیادی دارد و هیچ تیمی تا کنون نتوانسته در لیگ بانوان 2500 نفر تماشاچی به ورزشگاه بکشاند. بخش زیادی از مجموعه کلکسیون افتخارات این باشگاه مربوط به افتخار‌آفرینی‌های بانوان ملوان می‌شود که با دست‌های خالی و کمترین امکانات به ارمغان آورده‌اند و حالا دغدغه مردم گیلان این است که مثل سابق شاهد حضور و درخشش این تیم باشند. سوال بزرگ این است که کجای دنیا یک تیم را بخاطر مصاحبه یک بازیکن منحل می‌کنند؛ اظهار‌نظری که بیش از آنکه دلیل قانع کننده‌ای باشد نشان از بی‌تجربگی و عدم آشنایی مدیرعامل ملوان با بحث مدیریت فوتبال دارد.

 


-تاوان تیم بانوان بخاطر سقوط تیم آقایان

گفته می‌شود سرنوشت تیم بانوان ملوان در گرو سرنوشت تیم مردان این باشگاه است. سرنوشتی که هر روز دچار تغییر می‌شود و شایعات جدیدی به گوش می‌رسد. اما سوال اینجاست که چرا تیم بانوان ملوان و بازیکنان آن باید تاوان سقوط تیم مردان را بدهند؟ سقف قرارداد این تیم در سال گذشته تنها 35 میلیون تومان بود و جمع قراردادهای این تیم به سختی از مرز 200 میلیون تومان تجاوز می‌کند؛ مبلغ ناچیزی که برای نماینده ورزش یک استان با توجه به پیامدها و تاثیرات اجتماعی که دارد بعید است تهیه‌اش برای باشگاهی که 20 میلیارد پیشنهاد به باشگاه نفت داده دور از دسترس باشد. اما آنطور که پیداست در پشت پرده باشگاه اراده‌ای برای این مهم وجود ندارد تا تیم بانوان به حیاتش ادامه دهد. چندی پیش یک منبع آگاه در این خصوص می‌گفت:«به بازیکنان تیم گفته بودند تا زمانی که مریم ایراندوست در این تیم باشد حق و حقوقتان پرداخت نخواهد شد. ایراندوست از فوتبال کناره‌گیری کرد تا بچه‌های تیم به حقشان برسند اما این اتفاق نیافتاد. آنها می‌دانستند تاثیر ایراندوست بر این تیم انکارناشدنی است و اگر او نباشد تیم بانوان خود به خود از هم می‌پاشد». هرچند مدیر عامل و مسئولان باشگاه بارها از علاقه خود نسبت به ادامه فعالیت تیم بانوان صحبت کرده‌اند اما عملکرد باشگاه در فصل نقل و انتقالات لیگ به شکلی است که با جدایی بازیکنان سرشناس و کادر کلیدی این تیم عملاً امکان فعالیت آن وجود نداشته باشد و تیم بانوان ملوان بدون آنکه بدست باشگاه منحل شود خود به خود از هم بپاشد. بازیکنان این تیم نمی‌دانند که آیا هنوز بازیکن ملوان هستند یا این تیم دیگر وجود خارجی ندارد. گویا تنها باید منتظر نشست و دعا کرد تا تیم مردان ملوان به شکل معجزه‌آسایی جواز حضور در لیگ برتر را کسب کند تا بلکه به یمن این حضور، بانوان هم بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و درخشش آنها در نبود تیم مردان حیثیت باشگاه را زیر سوال نبرد. با این وجود باید گفت توپ فوتبال گرد است، مثل زمین آنقدر گرد است که دیر یا زود تیم مردان  به جایگاه اصلی‌اش یعنی لیگ برتر برمی‌گردد، اما آنچه برنمی‌گردد آب رفته به جوی است و روسیاهی که در تاریخ همیشه برای زغال مانده است.

دیدگاه‌ها