کد خبر : 1350260 | 26 مرداد 1395 ساعت 10:30 | 29.5K بازدید | 0 دیدگاه

انتقال سریع، پرس شدید و توازن تیم

کلوپ و تغییراتی که باید در لیورپول بدهد

در فوتبال، بعضی از مسابقات نیاز به تجزیه و تحلیل پیچیده تری دارند. حتی با پذیرش رویکرد تاکتیکی هیجان انگیز کلوپ، همگان در اولین بازی فصل در انتظار نتیجه و برنامه های تاکتیکی سرمربی جذاب آلمانی بودند.

کلوپ و تغییراتی که باید در لیورپول بدهد

به گزارش "ورزش سه"، فوتبالی که مرسی سایدی ها ارائه دادند، مشخصا نیازمند به تلاش قابل توجهی در تمرینات بوده است. شاگردان کلوپ به دومین پیروزی خود در زمین آرسنال از سال 2000 دست یافتند. البته باید در نظر داشت که این پیروزی شیرین در برابر تیمی حاصل شد که در سالهای اخیر به شکست در اولین دیدار خانگی خود عادت کرده است.

 

کلوپ در تمام دوران مربیگری اش، با سیستم 1-3-2-4 تیمش را روانه میدان کرده است. اما با توجه به نمایش لیورپول در مسابقات نیم فصل، وی تصمیم گرفت تا کمی تیمش را متمایل به سیستم 3-3-4 کند.

 

1135191

 

 

قرار دادن جوردن هندرسون در جلوی 4 بازیکن خط دفاعی و همچنین استفاده از آدام لالانا و جورجینیو وینالدوم در دو سمت او، سر و شکل تازه ای به روش بازی مرسی سایدی ها داده است. این روند، منتج به داشتن فضا برای روبرتو فیرمینو به عنوان شماره 9 کاذب خواهد شد که 4 بازیکن در اطراف او، با بازی بدون توپ، برای این بازیکن فضا سازی می کنند تا فیرمینوی خلاق، قادر به موقعیت سازی باشد.

 

حسن این اتفاق برای لیورپول کاملا مشخص است. فیلیپپ کوتینیو، از سمت چپ همیشه یک تهدید ثابت برای حریفان محسوب می شود و وینالدوم، فضای بیشتری در اطراف محوطه جریمه پیدا می کند.

 

هرچند، این روش کمی دارای ریسک است زیرا نه وینالدوم و نه لالانا، هیچ کدام در امور دفاعی کمک نمی کنند و هندرسون نیز نمی تواند حتی با استفاده از تمام پتانسیلش، بار دفاعی خط میانی شاگردان کلوپ را به دوش بکشد. همانطور که در گراف زیر دیده می شود، لالانا حتی یک تکل موفق هم در بازی نداشت و وینالدوم تنها دو بار تکل هایش در منطقه دفاعی، بازیکنان آرسنال را متوقف کرد.

 

 

1135193

 

 

البته این موضوع در فلسفه فوتبالی کلوپ، خیلی نکته مهمی به شمار نمی آید. اولویت سرمربی آلمانی، به دفاع فشرده و تحت فشار گذاشتن حریف با پرس شدید در فضاهای کوچک است. این نوع دفاع کردن، حریف را مجبور به اشتباه می کند.

 

البته در این شرایط، بسیار مهم است که شما از شکل استقرار بازیکنان در زمین آگاه باشید اما بازی تهاجمی با پرس شدید، و اعمال فشار مستقیم بر روی حریف، می تواند تاثیر زیادی بر اجرای تاکتیک تیم داشته باشد.  همانطور که خود یورگن کلوپ نیز اقرار کرد، لیورپول نمایش دلپذیری در نیمه اول ارائه نکرد. کلوپ در این خصوص گفت: "تنها 50 درصد از انتظارات من از بازیکنانم در نیمه اول برآورده شد".

 

 

1132384

 

 

این یک اعتراف جالب است. حالا و بعد از اینکه یورگی بیش از 10 ماه است که سکاندار لیورپول است و اردوهای پیش فصل و خرید بازیکنان کاملا زیر نظر او انجام شده است، هنوز انگار بازیکنان با روش او هماهنگ نشده اند.

 

هنوز آنها با بی میلی پرس را اجرا می کنند و انگار قصد دارند همچنان به شیوه سنتی دفاع کنند. نتیجه، همان می شود که کلوپ نیز به آن اشاره کرد: "در فضایی که ما برای حریف ایجاد می کنیم، فوتبال بازی کردن خیلی راحت است".

 

در این شرایط، باید آلبرتو موره‌نو را نیز سرزنش کرد زیرا انگار هنوز قصد ندارد از اشتباهات خطرناک دست بردارد. در حالیکه چند دقیقه قبل نیز تاوان بی دقتی خود را با هدیه کردن یک پنالتی به حریف داده بود، باز هم در یارگیری در مورد گل والکات اشتباه کرد. البته این برگرفته از طبیعت رویکرد هجومی کلوپ است که با از دست دادن توپ توسط خط میانی، فشار زیادی بر روی مدافعان وسط وارد می شود.

 

 

1135189

 

در رابطه با گل اول، بیشتر می توان تقصیر را برعهده آدام لالانا دید که توپ را در منطقه خطرناکی به حریف تقدیم کرد. وقتی برنامه تاکتیکی تیمی، انتقال سریع توپ از دفاع به حمله است، هرگز نباید بازیکنی در پست لالانا در چنین منطقه حساسی توپ را لو بدهد.

 

حتی بعد از گل تساوی کوتینیو، کلوپ اعتراف کرد که از شنیدن سوت پایان نیمه اول بسیار خوشحال شده است زیرا در بین دو نیمه زمان داشت تا دوباره تیمش را سازماندهی کند. تاکید او در بین نیمه، استفاده از تمام عرض زمین آرسنال بود که خیلی زود تاثیر ویرانگر خود را در ابتدای نیمه دوم نشان داد.

 

شاید گل سوم، بهترین اثبات برای برنامه های تاکتیکی کلوپ بود. قبل از پاس زیبای ناتانیل کلاین و ضربه تمام کننده کوتینیو، توپ پنج بار در بین جناحین لیورپول جا به جا شد.

 

البته خود کلوپ نیز اقرار کرد که شادی گل چهارم این تیم با سیدو مانه اغراق آمیز بوده است زیرا این رفتار، ذهنیتی را به بازیکنانش القا کرد که بازی تمام شده است در حالیکه تنها چند دقیقه بعد، شاگردان ونگر در آستانه بازگشت به بازی قرار گرفتند.

 

1134810

 

 

نظر کلوپ تا حدی درست است زیرا بعد از گل سوم توپچی ها، دوباره لیورپول بازی متراکم و دفاع متمرکز خو را از سر گرفت که البته این موضوع تنها به از دست دادن تمرکز مربوط نمی شود و سرمربی لیورپول باید در این مورد، چاره ای بیندیشد.

 

حرکت کاسورلا در گل سوم آرسنال بی نقص بود و اساسا بعضی وقتها در فوتبال، گلهایی به ثمر می رسد که امکان هیچ کاری از دست تیم مدافع بر نمی آید اما تکرار این شرایط برای لیورپول در فصول اخیر، کمی برای هواداران این تیم نگران کننده شده است.

 

کلوپ در مضاحبه بعد از بازی گفت: "ما هنوز هم خیلی با آن کیفیتی که قادر به ارائه آن هستیم فاصله داریم." البته بیست دقیقه ابتدایی نیمه دوم، نمونه ای بود که نشان می داد لیورپول چقدر می تواند خوب باشد. پیروزی 3-4 در برابر یک تیم مدعی قهرمانی، نشان می دهد که این تیم در بهترین روزش، چقدر می تواند خطرناک باشد.

 

 

جاناتان ویلسون- دیس ایز آنفیلد

 

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها