کد خبر : 1364932 | 24 مهر 1395 ساعت 09:00 | 23.8K بازدید | 0 دیدگاه

از هم اتاق بودن در نوکمپ تا رویارویی در لیگ برتر

گواردیولا-کومان؛ دوئل پسران کرویف

یک بار دیگر پپ گواردیولا و رونالد کومان، همبازیان و هم اتاقی های سابق در تیم رویایی بارسلونا دهه 90 تحت هدایت کرویف، در قامت سرمربیان اورتون و منچسترسیتی به مصاف هم خواهند رفت.

گواردیولا-کومان؛ دوئل پسران کرویف

به گزارش "ورزش سه"، هر دو سرمربی شروع بسیار خوبی در فصل جاری لیگ برتر داشته اند و در پایان هفته هفتم، منچسترسیتی در صدر جدول و اورتون در رتبه پنجم قرار گرفته است که این موضوع نشان می دهد هر دو تیم زیر نظر سرمربیان جدید خود، گام های موفقی را رو به سوی پیشرفت برداشته اند. حالا قصد داریم تغییراتی که کومان و گواردیولا در تیم های جدید ایجاد کرده اند را با ذکر جزئیات بررسی کنیم:

 

اعمال روش های شخصی

 

در تیم منچسترسیتی، گواردیولا در خلال مسابقات قهرمانی اروپا با رحیم استرلینگ تماس گرفت و بعد از گذراندن اولین فصل نه چندان خوب با لباس سیتیزن ها، به او روحیه زیادی تزریق کرد و از وی خواست با تمرکز بر روی نقط قوت خود، به روزهای شیرین گذشته بازگردد. سرمربی کاتالانی همچنین رادولفو بوریل، سرمربی آکادمی منچسترسیتی که سابقه فعالیت در بارسلونا و لیورپول را نیز در کارنامه خود می بیند، به عنوان یکی از اعضای کادر فنی خودش معرفی کرد.

 

 

1149631

 

 

بوریل قبل از به عضویت درآمدن استرلینگ به تیم زیر 18 سال در سال 2009، رابطه نزدیکی با او در قالب هدایت تیم جوانان مرسی سایدی ها داشته است و تاثیر ویژه ای بر پیشرفت این وینگر انگلیسی داشته است. زمانی که استرلینگ برای اولین بار در لیست لیورپول برای بازی در لیگ اروپا و سفر به جمهوری چک قرار گرفت، بوریل با او رفتار قاطعانه ای داشت و در هنگام بازگشت، از او خواست که وسایل تمرین را برای همبازیانش فراهم کند.

 

 

1149632

 

 

هدف از این کار این بود که استرلینگ نسبت به شرایط خود مغرور نشود و اتفاقا نتیجه مثبت این تصمیم با گلزنی های رحیم در بازی های بعدی مشخص شد. گواردیولا برای بوریل احترام بسیار زیادی قائل است زیرا خدمات وی در بارسلونا با کشف ستارگانی مثل پیکه، فابرگاس و مسی فراموش نشدنی است.

 

 

1149633

 

 

در سوی دیگر، رونالدو کومان بالاخره موفق شد علیرغم کش و قوسهای فراوان، رومن لوکاکو را در ترکیب تیمش حفظ کند این در حالیست که منابع نزدیک به مدیریت باشگاه معتقد بودند این مهاجم گلزن در آستانه جدایی از اورتون بوده است. در نهایت، در اواخر بازار تابستانی خود لوکاکو به کومان گفت که تصمیم دارد در اورتون باقی بماند.

 

تغییر در جزئیات

 

غذاهای مضر مانند پیتزا و بعضی از آب میوها، به طور کلی از برنامه غذایی بازیکنان منچسترسیتی حذف شده است و در زمیبن تمرینی، بازیکنان صبحانه و ناهار را در کنار هم صرف می کنند.  همچنین گواردیولا برای تشویق ارتباطات درون تیمی و پروش دادن دوستی بازیکنان، اینترنت مجموعه را نیز قطع کرد.

 

کومان نیز تغییرات مشابهی را در اورتون اعمال کرد. حالا بازیکنان هر روز راس ساعت 9 صبح صبحانه را در کنار یکدیگر میل می کنند. همچنین ستاره سابق خط دفاعی بارسلونا، استفاده از گوشی موبایل را در هنگام صرف غذا ممنوع کرده است. گرت بری، هافبک اورتون اذعان داشت که رونالدو کومان توجه زیادی به جزئیات دارد و حتی در برنامه های تفریجی تمرینات مثل تنیس نیز به دنبال دلایل رخ دادن نتایج می گردد.

 

 

1149634

 

 

کومان همچنین به انتقاد از برنامه های پیش فصل روبرتو مارتینز، سرمربی سابق تیم پرداخت و تاکید کرد که این برنامه تنها عامل 70 درصد آمادگی بازیکنان می شود. کومان همچنین به طولانی بودن تعطیلات بازیکنان نیز اعتراض داشت..

 

تصمیمات قاطعانه

 

هم گواردیولا و هم رونالدو کومان، در همان بدو حضور خود در تیم های جدید، جدیت خود را به همه ارکان باشگاه نشان دادند و بازیکنانی که با برنامه های این دو سرمربی همحوانی نداشتند، به سمت درب های خروجی هدایت شدند.

 

گواردیولا در اولین اقدام، سمیر نصری فرانسوی را به شکل قرضی به سوبا فرستاد. بسیاری از بازیکنان باتجربه و قدیمی این تیم، خیلی راحت از سوی گواردیولا در فهرست مازاد قرار گرفتند و ستارگانی مثل جوهارت، یحیی توره و مانگالا، حالا دیگر در لیست بازیکنان سیتیزن ها جایی ندارند. دلیل اصلی همه این اتفاقات، عدم تطابق و هماهنگی با نیازهای سرمربی جدید بود و البته در مورد یحیی توره، اظهارات نسنجیده مدیربرنامه های وی نیز تاثیرگذار بود.

 

 

1138646

 

 

در آن سو، در اردوی اورتون، عمر نیاسی، خرید 13.5 میلیون پوندی این تیم با تیم ذخیره ها تمرین می کند و کومان وی را در فهرست مازاد قرار داده است.

 

سرمربی هلندی در این خصوص گفت: "قبل از شروع فصل، در مورد او نظر قطعی خودم را اعلام کردم. نیاسی جایی در برنامه های من ندارد اما با توجه به قرارداد این بازیکن با باشگاه، برای ابراز علاقه از سوی دیگر تیم ها احتیاج به زمانی برای خودنمایی در ترکیب دارد. البته پیشنهاداتی برای جذب وی وجود داشت که به مذاق او خوش نیامد و علیرغم اینکه درک این موضوع برای من دشوار است، آنرا طبیعی قلمداد می کنم".

 

 

1149635

 

 

هدف بعدی کومان، تغییر شرایط دفاعی اورتون بود که بدون شک بارزترین ضعف آنها در فصل گذشته بود. با کنار گذاشتن تیم هاوارد و نیمکت نشین کردن جوئل رابلس، مارتین استکلنبرگ درون دروازه این تیم عملکرد خوبی داشته است.

 

تغییر سبک بازی

 

هر دو سرمربی، به شکل قابل توجهی سبک بازی تیم خود را نسبت به فصل قبل تغییر داده اند. رونالدو کومان روش به مراتب موثرتری نسبت به بازی باز سال قبل مارتینز به کار می گیرد و تاثیرات آن به خوبی در روند نتایج تیم مشخص است.

 

اورتون فصل گذسته 30 گل در خانه دریافت کرد و در این زمینه تنها بورتموث و آستون ویلا را پایین تر از خود می دید. اما در فصل جاری و تا این مقطع، در 7 بازی، دروازه سنگربان هلندی تنها 5 بار گشوده شده است.

 

 

1149636

 

 

اشلی ویلیامز نظم موثری به خط دفاعی این تیم بخشیده است و ادریس گایه قدرت جنگندگی خط میانی را افزایش داده است. البته شاید این سبک، کمی بازی شاگردان کومان را کسل کننده کرده و آنها در 4 دیدار از 7 بازی فصل جاری، یک گل یا کمتر به ثمر رسانده اند اما هدف کومان در حال حاضر، تزریق اصول اولیه و قدرت تغییر نتیجه به سبک بازی آبی های بندر لیورپول است.

 

 

1149637

 

 

اما در منچسترسیتی، انقلاب گواردیولا به روشنی در تمامی ابعاد بازی سیتیزن ها مشخص است. در تمرینات، زمان زیادی صرف حضور در موقعیت های غیرطبیعی برای بازیمکنان می شود و بارها دیده شده که مدافعان کناری برای ایجاد فضا به هافبک مرکزی نزدیک می شوند. حالا آبی های منچستر با روش مبتنی بر مالکیت سرمربی کاتالانی هماهنگ شده اند و حضور کلودیو براوو موید شروع حملات سیتیزن ها از آخرین نقطه دفاعی این تیم است. با این شرایط، شاگردان گواردیولا در کنار لیورپول آمار بهترین خط حمله فصل جاری را از آن خود کرده اند و در امور دفاعی نیز تنها تاتنهام، ساوتهمپتون و اورتون را بالاتر از خود می بینند.

 

منبع: دیلی میل

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها