کد خبر : 1378991 | 21 آذر 1395 ساعت 10:30 | 53.4K بازدید | 7 دیدگاه

دومین شکست سنگین فصل در کارنامه گواردیولا

اشتباه محاسباتی پپ؛ سیتی، بایرن نیست

به نظر می رسد گواردیولا تا فرا رسیدن تابستان آینده و خرید بازیکنان جدید، ماموریت دشواری برای ترمیم اوضاع اسفناک خط دفاعی فعلی سیتیزن ها دارد.

اشتباه محاسباتی پپ؛ سیتی، بایرن نیست

 

به گزارش "ورزش سه"، احتمالا خود گواردیولا هم به این نکته واقف است که مدافعان منچسترسیتی برای تطبیق پذیری با افکار وی به کمی زمان نیاز دارند یا شاید از کیفیت لازم برای پیاده کردن افکار برخوردار نیستند. اما سرمربی کاتالانی هنوز هم اصرار دارد به روشی از آنها بازی بگیرد که با آن بیگانه هستند.

 

روز جمعه، گواردیولا در مصاحبه ای اذعان داشت که علاقمند است از دیدن بازی های تیمش، احساس خاصی به او دست دهد. اما نمایش دیشب این تیم برابر لسترسیتی، احتمالا ارمغانی به جز احساس خجالت و شرمساری برای وی نخواهد داشت.

 

 

1162788

 

 

در 5 دقیقه ابتدایی، روباه ها دو بار دروازه براوو را گشودند و برای زدن گل سوم، تنها به 20 دقیقه زمان نیاز داشتند. گل سوم، هشدار واضحی برای گواردیولا، خریدهای او در فصل تابستان و رویکرد پرنوسان فکری او در چند ماه اخیر بود.

 

اگرچه ناکام خواندن گواردیولا به خاطر بازی برابر لسترسیتی کمی عجولانه است، اما سوالات و مسائل مهمی ذهن هواداران فوتبال را در مورد سرمربی سابق بارسلونا و بایرن مونیخ به خود مشغول کرده است که بهتر است گواردیولا قبل از تفکر در مورد چگونگی بازگرداندن تیمش به شرایط عادی، پاسخی برای آنها پیدا کند. به طور مثال، سرنوشت سیتیزن ها در فصل جاری با این اوضاع اسف بار خط دفاعی به کجا خواهد رسید؟

 

 

1162782

 

 

 

اگرچه منچسترسیتی در بخش تهاجمی نیز در برابر لسترسیتی حرفی برای گفتن نداشت و غیبت آگوئرو و فرناندینیو به شکل واضحی به چشم می آمد، اما بدون شک شاکله این تیم بعد از نمایش ضعیف خط دفاعی این تیم در اوایل بازی از هم پاشید.

 

در خط دفاعی، گواردیولا قصد داشت دو دفاع میانی مستحکم در تابستان جذب کند و نویسنده کتاب بیوگرافی او نیز مدتی پیش فاش کرد که پپ معتقد است فاز دفاعی تیمش احتیاج به تعمیراتی اساسی دارد. اما با این تفاسیر، آنها فصل نقل و انتقالات را با خرید یک دفاع میانی و بدون خرید دفاع کناری به پایان بردند.

 

رسانه هایی که دوران فعالیت گواردیولا در سرزمین ژرمن ها را پوشش داده اند، می دانند زمانیکه گواردیولا به سوالی جواب نمی هد، بدان معناست نیست که با موضوع مورد پرسش قرار گرفته مخالف است، بلکه به این دلیل است که علاقمند نیست موافقت خود را با سوالات پرسیده شده نشان دهد.

 

از زمانیکه گواردیولا تصمیم گرفت رونالدینیو، ساموئل اتوئو و دکو را به سمت درب های خروجی باشگاه بارسلونا هدایت کند زمان زیادی گذشته است. سرمربی 46 ساله سیتیزن ها که  این موضوع را در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در قامت هدایت بارسلونا فاش کرد، احتمالا در حال حاضر دوران حرفه ای آن بازیکنان را ستایش کرده و از رفتار حرفه ای آنها در تمرینات سخن می گوید.

 

 

1141337

 

 

در هفته های اخیر، گواردیولا تاکتیک خود در کنفرانس های مطبوعاتی را تغییر نداده و هنگامی که در مورد مدافعان وی به صورت  فردی یا مجموعه دفاعی وی سوالی پرسیده می شود، او باز هم از همان روش قدیمی استفاده می کند.

 

با تکه کلام "آنها در حال پیشرفت هستند"، گواردیولا به سوالاتی که علاقمند به شنیدن آنها نیست پاسخ می دهد. زمانی که از او در مورد پایین بودن تعداد کلین شیت های این تیم نسبت به دیگر تیم های جزیره پرسیده شد، پاسخ گواردیولا چیزی جز اینکه "احتمالا این موضوع تغییر خواهد یافت" نبود و تا به حال هیچگونه تغییری در این روند ایجاد نشده است.

 

 

1162781

 

 

سرمربی فعلی من سیتی، در پاسخ به شرایط مدافعان کناری خود اذعان داشت که آنها برای هماهنگی با خواسته های وی نیازمند زمان هستند و باید اول این سوال پرسیده شود که دلایل این حجم از انتظارات در همین ابتدای کار چه بوده است؟

 

به هر حال، شرایط نمی تواند از این دو حالت خارج باشد؛ یا گواردیولا واقعا معتقد است که مدافعان او همگام با انتظارات وی هستند و یا اینکه می داند که چنین شرایطی برقرار نیست و قصد دارد با ابراز امیدواری، شرایط را برای بهبود کیفی آنها فراهم کند و با توجه به فلسفه مربیگری خود باعث پیشرفت آنها شود.

 

در هر 2 حال، روش پیش گرفته اشتباه به نظر می رسد و انگار گواردیولا یا خودش و یا بازیکنانش را خیلی دست بالا گرفته است.

 

اولین تجربه سیتیزن ها با دفاع 3 نفره در دیدار برابر اورتون منجر به تساوی خانگی برای این تیم شد که البته نمی توان نقش بدشانسی را در رقم خوردن این نتیجه نادیده گرفت.

 

در دیدار برابر میدلزبورو و ساوتهمپتون نیز تقریبا همین اتفاق تکرار شد اما در هر حال به نظر می رسد این سیستم مستعد بروز اتفاقات ناخوشایندی برای نیمه آبی شهر منچستر است. در هر دیداری که تیم گواردیولا بازی را با 3 مدافع آغاز کرد و حتی در حین بازی به 4 مدافع تغییر حالت داد، به نظر بازیکنان این تیم در تحلیل اتفاقات پیش آمده ناتوان بوده اند.

 

 

1162784

 

 

اما نکته عحیب اینجاست که در بایرن، گواردیولا هرگز این تغییرات را در تا فصل دوم و سوم پیاده نکرد و در من سیتی خیلی زود برای ایجاد آن دست به کار شده است. به نظر می رسد او شخصا از لحاظ تمرینی و تئوری، قادر به پیاده کردن این تغییرات در سیستم دفاعی است اما ابزارهای انسانی لازم را برای اجرای آن در دست ندارد.

 

سرمربی سابق بارسا بارها از شاگردانش خواسته حدالامکان مالکیت توپ را در زمین حریف در اختیار داشته باشند و با حملات بی وقفه، شانس ایجاد موقعیت از سوی حریف را به حداقل برسانند. این تئوری، در تجارب قبلی گواردیولا جواب داده است اما دلیل آنها تنها افکار ناب سرمربیگری پپ نبوده و مدافعان قدرتمند، حامی تفکرات وی در زمین مسابقه بوده اند.

 

در ترکیب فعلی سیتیزن ها، بازیکنانی با خصوصات مشابه پیکه، پویول، آلابا، بواتنگ و خاوی مارتینز دیده نمی شود که در نبردهای تن به تن پیروز بوده و هم تیمی هایشان را در معرض موقعیت های خطرناک قرار ندهند.

 

 

1162789

 

 

اگر چه ممکن است جان استونز، که پاس رو به عقب اسف بار او، زمینه ساز گل چهارم لستر بود، پتانسیل تبدیل شدن به جرارد پیکه را در آینده داشته باشد، اما قطعا این روند مستلزم زمان خواهد بود و قطعا در دیگر عناصر خط دفاعی سیتی مانند زابالتا، کلیچی، سانیا و کولاروف حتی این پتانسیل نیز وجود ندارد.

 

با این تفاسیر، احتمالا قرارداد کولاروف در تابستان آینده تمدید نخواهد شد و اوتامندی نیز جایی در پازل فصل بعد گواردیولا نخواهد داشت. اما قبل از ورود بازیکنان جدید، سرمربی اسپانیایی من سیتی باید برای نیروهای فعلی خود چاره ای بیندیشد.

 

 

1162790

 

 

اگرچه احتمالا چنین نمایش فاجعه باری از سیتی در ادامه فصل دیده نخواهد شد، اما این را نمی توان تنها ماموریت پپ در آینده دانست. چالش اصلی گواردیولا، استفاده بهینه از مدافعانی است که به نظر قادر به انجام خواسته های تاکتیکی وی نیستند.

 

منبع: سام لی - سایت گل

 

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها