کد خبر : 1415575 | 24 اردیبهشت 1396 ساعت 09:00 | 27.1K بازدید | 0 دیدگاه

جدالی برای اعاده حیثیت؛

مورینیو - پوچتینو؛ وارث حقیقی سرالکس کیست؟

برنده نبرد بین مورینیو و پوچتینو را می توان وارث حقیقی فلسفه فرگوسن در لیگ جزیره دانست.​​​​​​​

مورینیو - پوچتینو؛ وارث حقیقی سرالکس کیست؟

به گزارش "ورزش سه"، امروز و در ورزشگاه وایت هارت لین، مورینیو و پوچتینو در شرایطی با هم مواجه می شوند که سرمربی جوان تاتنهام در بهترین روزهای دوران مربیگری خود به سر می برد اما آقای خاص بدترین رتبه کارنامه خود در لیگ را به ثبت رسانده است اما به هر حال، دست تاتنهام در فصل جاری هم به هیچ جامی نرسید اما شیاطین سرخ در مسیر فتح دومین قهرمانی هستند.

 

این دو تیم در شرایطی به مصاف هم می روند که احتمالا سرمربی پرتغالی یونایتدها تیم اصلی خود را در اختیار ندارد و شاید اوضاع کمی ناعادلانه باشد اما در حقیقت این رقابت بخشی از یک جنگ بزرگ دیگر است؛ چه کسی وارث حقیقی سرالکس فرگوسن به شمار می آید؟

 

 

 

1199146

 

 

از یک جهت آشکار است که پوچتینو از پتانسیل بالایی برای موفقیت برخوردار است اما مورینیو نیز کارنامه فوق العاده ای دارد. او با بهره گیری از قوانین فرگوسن در اولدترافورد به دنبال ایجاد تغییر است.

 

از زمانی که آقای خاص هدایت شیاطین سرخ را بر عهده گرفته، فرگی حتی در سفرهای خارج از خانه نیز یونایتد را همراهی می کند و حمایت خود را از مورینیو به طور علنی آشکار ساخته است.

 

حتی اخبار حاکی از آن است که سرمربی 75 ساله و سابق یونایتد در جایی اعتراف کرده که عدم جایگزین کردن مورینیو به جای خودش در سال 2013 اشتباه بوده است.

 

 

1155898

 

 

اما بعد از دیوید مویس و به جای مورینیو، پوچتینو انتخاب فرگوسن بوده است. سرمربی جوان تاتنهام از ملاقات بهار سال گذشته خود با فرگوسن به عنوان "رویایی تحقق یافته" نام برد و گری نویل، کاپتان تیم فرگی بارها به تمجید از مائوریتسیو پرداخته و او را همصدا با فرگوسن می داند.

 

البته پوچتینو نیز به نوبه خود بارها تلاش کرده تا خود را وارث فلسفه فرگوسن نشان دهد. وی ماه گذشته در مصاحبه ای در مورد موفقیت های خود گفت: "برای من بهترین مثال موفقیت در سالهای طولانی فرگوسن بوده که قادر به ساخت تیمی بزرگ با استعدادهای آکادمی فوتبال جزیره بوده است."

 

تیمی جوان و با رویکرد هجومی، رو به رشد و بهبودی قابل تعریف و سازمان یافته و یک شجاعت و بی باکی خاص، را می توان صفاتی دانست که فرگی هم احتمالا به خوبی آنها را تشخیص می دهد و این تعاریف در تاتنهام به وضوح دیده می شود.

 

 

1195957

 

 

بازیکنان جوان پوچتینو شباهت خاصی با نسل اول و جوان تحت هدایت فرگوسن دارند و هر دو نسل همگان را با سرعت تکامل خود شگفت زده کرده اند. همانند فرگی، پوچتینو نیز از عبور کردن از نام های بزرگ نترسید و سرمربی جوان تاتنهام رفتار پدرانه با بازیکنان خود دارد اما در مواردی مانند وانیاما نیز رویه ای انضباطی را در پیش می گیرد.

 

اگرچه احتمالا فرگوسن قرابتی با 1-2-4-3 مورد استفاده پوچتینو ندارد اما دلایل زیادی وجو د دارد که می توان تاتنهام را همانند تیم فرگوسن دانست.

 

تاتنهام موفق شد در فصل جاری به بالاترین رکورد کسب امتیاز خود در همه ادوار و همچنین بهترین عملکرد خط دفاعی خود دست یابد. فرگی کار خود را با 22 بار حضور در بین 3 تیم برتر لیگ به پایان برد و پوچتینو در شرایطی برای دومین سال متوالی در بین 3 تیم قرار می گیرد که شیاطین سرخ در حال ثبت دومین عملکرد ضعیف خود از سال 1991 هستند.

 

 

1198881

 

 

اما از سوی دیگر، برای اولین بار‌از سال 2009 شیاطین سرخ در حال فتح 2 جام معتبر هستند. در حالیکه تاتنهام امسال در 2  رقابت اروپایی ناکام ماند، مورینیو به سختی به دنبال فتح لیگ اروپا و کسب سهمیه لیگ قهرمانان از این طریق است.

 

مورینیو در حال حاضر هم به 10 بار حضور در مرحله نیمه نهایی فرگوسن رسیده است و با بردن لیگ اروپا، در چهار رقابت مهم اروپایی هم سطح با کسی خواهد شد که دو دهه از او بالاتر بوده است.

 

اما تیم مورینیو در شرایطی به وایت هارت لین سفر می کند که در هر 5 دیدار خارج از خانه خود با تیم های بالای جدول قادر به باز کردن دروازه حریفان نبوده است. البته تیم فرگی نیز معمولا برای کسب تک امتیاز به آنفیلد سفر می کرد و در سال 2008 نیز آنها توانستند یا ارائه یک دفاع منسجم و فراگیر، در خانه بارسلونا این تیم را به تساوی بدون گل متوقف کنند.

 

 

1199147

 

 

بیشتر از پوچتینو، مورینیو همانند فرگوسن علاقمند به انجام مصاحبه برای برهم زدن تمرکز رقباست و توان فراوانی در اجرای بازی های ذهنی به سبک فرگوسن دارد و همچنین همانند سرمربی سابق یونایتدها علاقمند به ارائه نقش پدرخوانده ای در مدیریت تیم است.

 

همانند فرگوسن، به نظر می رسد مورینیو نیز به شدت از هدایت شیاطین سرخ لذت می برد و این در حالیست که پوچتینو شخصیتی متفاوت دارد. اما به هر حال انتخاب های مدیران یونایتد در سالهای اخیر حاکی از انتخاب چهره هایی متفاوت بود که هر کدام شباهت هایی هم به فرگوسن داشتند.

 

فان خال همانند سرمربی اسکاتلندی در دهه 90 موفق به فتح لیگ قهرمانان شده بود و رایان گیگز با 941 بازی برای شیاطین سرخ، تاریخی مشترک با سرمربی پرافتخار خود رقم زده بود.

 

 

1199148

 

 

بعد از آنها نام های چون پوچتینو و البته مورینیو"، با فلسفه ای "فرگوسن وار" مطرح شدند که کلکسیون افتخارات سرمربی پرتغالی شاید حتی برای فرگوسن هم حسادت برانگیز باشد.

 

اگرچه قهرمانی در لیگ اروپا فصل را برای یونایتد باشکوه خواهد کرد اما هواداران این تیم آرزو داشتند که ترکیبی از پوچتینو و مورینیو هدایت این تیم را برعهده داشت. کسی که قادر به نمایش مقیاس بزرگ دستاوردهای فرگوسن و تحمل دشواری های هدایت یونایتد بعد از او باشد.

 

منبع: ESPN

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها