کد خبر : 1429580 | 04 مرداد 1396 ساعت 11:59 | 140.3K بازدید | 2 دیدگاه

جای خالی بخش خصوصی در فوتبال ایران

سرنوشت عجیب آبراموویچ‌های تاریخ لیگ برتر

تاریخ 17 ساله لیگ برتر پر از اتفاقاتی است که در هیچ کجای دنیا نمونه آن را نمی توان دید از جمله ورود تاجرانی ثروتمند به فوتبال باشگاهی با لقب عابربانک، آبراموویچ و ...

سرنوشت عجیب آبراموویچ‌های تاریخ لیگ برتر

به گزارش "ورزش سه"، این که مردان ثروتمند و عاشق فوتبال برای سرمایه گذاری در فوتبال حرفه ای وارد جریان باشگاهداری شوند اصلا اتفاق بدی نیست و اتفاقا یکی از بهترین اتفاقات ممکن نیز هست اما این رویه برخلاف تمام دنیا در ایران نتیجه مثبتی نداشت تا جایی که بعد از گذشت نزدیک به دو دهه حالا دیگر هیچ تاجر و بیزینسمن معروفی حاضر به ورود به جریان باشگاهداری حرفه ای در ایران نمی شود.


در حالی که تنها یک روز تا آغاز فصل هفدهم لیگ برتر باقی مانده نگاهی انداختیم به آبراموویچ ها و عابربانک های معروف فوتبال ایران که با سپری کردن هزاران اتفاق غیر قابل پیش بینی در راه سرمایه گذاری در فوتبال باشگاهی ایران دیگر خبری از آنها به صورت جدی نیست و تنها در سایه و هر از گاهی خبری از آنها به گوش برسد، مردانی که چه بسا اگر فوتبال ایران از علاقه و ثروت بی پایان آنها به نحو حرفه ای و معقولانه بهره می برد بسیار بیشتر سود می کرد و ...

 


علی شفیع زاده


کارآفرین فعال اقتصادی در داخل و خارج از ایران، مردی که با ورود به فوتبال باشگاهی در خوزستان و خرید تیم پرطرفدار استقلال اهواز در همان سال های اول برگزاری لیگ برتر خودش را بر سر زبان ها انداخت با چنان اتفاقات ناگواری در سال های حضور خود در راس کادر مدیریتی باشگاه روبه رو شد که عطای کار را به لقای خود بخشید و ترجیح داد باز هم تمام تمرکز خود را به کارهای تجاری دور از فوتبال قرار دهد. علی شفیع زاده با گذشت این همه سال و دور شدن از محیط های ورزشی باز هم نمی تواند جلوی علاقه وافر خود به حضور و کمک به فوتبال حرفه ای بگیرد تا جایی که اولین آبراموویچ فوتبال ایران در یکی دو سال گذشته در سایه کمک های خود به برخی باشگاه ها از جمله استقلال تهران و نمایندگان خوزستانی را دریغ نکرده است.

 

1156879

 


حسین هدایتی


ورود به فوتبال را با باشگاه استیل آذین استارت زد و در پروسه چند ساله به عنوان عابربانک پرسپولیس و فوتبال ایران نامش را بر سر زبان ها انداخت. حسین هدایتی از همان روزهای اول با وجود این که یکی از بزرگ ترین فعالان بازار تولیدی و اقتصادی ایران محسوب می شود علاقه اش به پرسپولیس را بروز داد و همواره در این سال ها به عنوان یکی از حامیان اصلی باشگاه در نقل و انتقالات و تامین بودجه مورد نیاز معرفی شده است به خصوص فصل قبل که بسیاری کمک های او در راه بازگرداندن ستاره هایی مثل طارمی و خریدهای بزرگ تابستانی را مهم قلمداد کردند آن هم به بهانه درج آگهی تبلیغاتی یکی از بزرگ ترین کارخانه های تولیدی و صنعتی روی پیراهن پرسپولیس. هدایتی اما این بار به خاطر مشکلات اقتصادی و قضایی نتوانست کمک حال پرسپولیس باشد به همین خاطر کمتر نامی از او در بازار داغ تابستانی فوتبال ایران به میان آمد.

 

1211249

 


علی انصاری 


"بازار مبل ایران"؛ شنیدن این نام اغلب فوتبالدوستان به خصوص استقلالی ها را یاد علی انصاری می اندازد. یکی از بزرگ ترین تاجران و به نوعی ثروتمندان ایران که تا عضویت در هیات مدیره باشگاه پرطرفدار تهرانی در زمان واعظ آشتیانی هم پیش رفت و در تمام این سال ها همواره سایه او بر سر باشگاه و کمک های مالی دیده شده است. انصاری که برخلاف بسیاری از آبراموویچ های فوتبال ایران هیچ گاه علاقه ای به حضور جدی در مباحث مدیریتی باشگاه نداشت و بیشتر ترجیح داد تا تمرکزش روی فعالیت های اقتصادی باشد در این سال ها گاه و بیگاه خبرهایی پیرامون کمک های مالی و اسپانسری به باشگاه استقلال از جانب او و تیم اقتصادی اش به گوش رسیده اما علی انصاری هم با دیدن برخی اتفاقات تقریبا از سرمایه گذاری در فوتبال به اصطلاح حرفه ای ایران به خصوص در باشگاه استقلال فراری شد. کسی که با هولدینگ عظیم تجاری و اقتصادی اش می توانست انقلاب بزرگی در بحث مالی و درآمدزایی استقلال ایجاد کند اما ...

 

1211250

 


محمدرضا زنوزی


از جمله افراد فعال اقتصادی که توانسته نزدیک به یک دهه حضوری متوالی و مداوم در سطح اول فوتبال باشگاهی ایران داشته باشد مالک باشگاه گسترش فولاد تبریز است. محمدرضا زنوزی با هولدینگ عظیم تجاری خود که در آن شرکت های تولیدی و صنعتی بزرگی در کنار ایرلاین های هوایی و هتلداری دیده می شود با پایه گذاری این باشگاه در تبریز توانست قدم به قدم نام خود را بر سر زبان ها انداخته و باشگاهی با ساختارهای اولیه حرفه ای در ایران بنا نهد. باشگاهی که هم امکانات خوبی دارد هم از نظر مالی به ساختار حرفه ای رسیده است تا زنوزی اولین آبراموویچ فوتبالی ایران باشد که فرار را بر قرار ترجیح نداده! 

 

1211251

 


سرمایه دارانی که عاقبت به خیر نشدند

 

در این میان بودند سرمایه داران و فعالان اقتصادی که با وجود ورود به فوتبال و ورزش حرفه ای ایران عاقبت به خیر نشدند و بعد از کلی پول خرج کردن، شهرتی که به دست آوردند کار آنها را به زندان و ورشکستگی و ... کشاند. مردانی که با ادعای ثروت کلان امیدوار بودند بتوانند قدمی بلند در باشگاهداری حرفه ای ایران بردارند و در بین آبراموویچ های معروف ایران قرار بگیرند اما در نهایت همه چیز برخلاف میل باطنی آنها پیش رفت و با گذشت سال ها دیگر نامی از آنها در میان نیست تا سرنوشت عجیبی برای این افراد ثروتمند و مشهور رقم بخورد. حال شما ورود بخش خصوصی به فوتبال به اصطلاح حرفه ای ایران را مقایسه کنید با اتفاقات این چنینی در کل دنیا به خصوص در اروپا که وقتی هولدینگی اقتصادی و تجاری برای خرید باشگاهی اقدام می کند به چه سرنوشتی دچار می شود از سرمایه گذاری ابراموویچ واقعی در چلسی انگلیس بگیرید تا خرید باشگاه های مطرح توسط شیوخ ثروتمند حاشیه خلیج فارس و حالا ورود چینی های تشنه شهرت و موفقیت در باشگاه های ایتالیایی که بر اساس ساز و کارهای مناسب و حرفه ای وارد شدند و در تلاش برای رسیدن به سود کلان هستند و هیچ کدام نیز از فوتبال و هزینه ها فراری نیستند!  این اتفاق را مقایسه کنید با ثروتمندانی که وارد  باشگاه هایی همچون داماش در گیلان، ابومسلم در مشهد، صبا در قم ، شاهین در بوشهر، راه آهن در تهران و ... شدند و حالا کسی از آنها اطلاع چندانی ندارد و اگر هم دارد خوب می داند که سر از کجا در آورده اند.

دیدگاه‌ها