کد خبر : 1495097 | 13 دی 1396 ساعت 10:41 | 14.8K بازدید | 0 دیدگاه

صدای اعتراض ملی پوشان و سرمربی تیم ملی بلند شد

اتفاقات عجیب و تاسف‌بار برای شناگران ایرانی

سرمربی و ملی پوشان شنای ایران از امکانات پایین این رشته به شدت گلایه مند هستند.

اتفاقات عجیب و تاسف‌بار برای شناگران ایرانی

به گزارش "ورزش سه"، چند روز قبل انتخابات فدراسیون شنا برگزار و محسن رضوانی توانست برای ۴ سال دیگر ریاست این فدراسیون را برعهده بگیرد. در آغاز دوره جدید سرمربی و ملی پوشان شنای ایران از کمبودهای خود سخن گفتند. شنیدن برخی از مشکلات شناگران ایرانی که حتی محل تمرین اختصاصی برای خودشان ندارند،‌ تاسف آور است. رشته ای که جزو ورزش های پایه محسوب می شود و جزو پرمدال ترین رشته های المپیک و بازی های آسیایی است، حتی از داشتن امکانات اولیه هم محروم شده است.


در صحبت های سرمربی و ملی پوشان شنا که در ادامه آمده است، به مشکلاتی همچون نداشتن سانس اختصاصی، نبود استخر استاندارد در کشور، عدم برگزاری اردوها و کمپ های خارجی و... اشاره شده که برخی از آنها به فدراسیون شنا و برخی هم به نهادهای بالاتر مربوط می شود.


حضرتی: صدایمان به هم نمی رسد!


خشایار حضرتی، سرمربی تیم ملی شنا درباره کمبود امکانات می گوید: «متاسفانه استخر اختصاصی برای تیم ملی وجود ندارد. حتی برای حرف زدن با شناگران هنگام تمرین مشکل داریم چون سروصدای زیادی وجود دارد. وقتی افراد دیگری هم در استخر حضور دارند، سروصدا ایجاد می شود و صدای ما به هم نمی رسد. در ۵۰ متر مشکلی نداریم؛ اما در مسافت ۲۵ متر استخری وجود ندارد. در بازی های کشورهای اسلامی روی همین مساله دچار مشکل شدیم. ریتم شناگران دچار ایراد شد و یک مدال را به همین راحتی از دست دادیم.»


امکانات در حد صفر


مهدی انصاری، ملی پوش شنای ایران نیز از وضعیت فعلی گلایه دارد: «متاسفانه امکانات در حدی که باید باشد، نیست. سانس تیم ملی باید جدا از سانس های آموزشی باشد. حتی لاین های استخر آزادی هم استاندارد نیست.»


سروش قندچی دیگر ملی پوش شنا نیز می گوید: «متاسفانه امکانات در حد صفر است. حداقل ها را هم نداریم. وقتی می خواهیم مسافت ۲۵ متر تمرین کنیم، مجبوریم در عرض استخر آزادی شنا کنیم.»

 


چاووشی فر: وضعیتمان خنده دار و تاسف بار است!


جمال چاووشی فر، کاپیتان تیم ملی شنا در گفت‌وگو با "ورزش سه" ابعاد بیشتری از کمبود امکانات در این رشته را تشریح کرد. او در ابتدای صحبت های خود اظهار داشت: «امکانات فعلی برای شنای ایران شاید فقط برای این است که این رشته در کشورمان در جریان باشد. کمترین چیزهایی است که برای شنا لازم داریم. در واقع اگر استخر نباشد، نمی توانیم شنا کنیم! برای اینکه به مدال برسیم یا بتوانیم در مسابقات آسیایی و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، به چیزی فراتر از این ها نیاز داریم. وقتی کشورهای دیگر را می بینیم که چه هزینه هایی که برای رشته شنا می کنند، متوجه می شویم که ما هیچ کاری برای شنا در ایران انجام ندادیم. ما فقط یک استخر داریم و دور هم تمرین می کنیم.»


وی همچنین می افزاید: «شنای ایران برای پیشرفت به اردوهای بلندمدت خارجی نیاز دارد. کشورهای دیگر برای پیشرفت در این رشته مربیان خارجی می آورند که مدال آور المپیک بوده باشند. نمی شود که فقط ما در یک محیط بسته در استخر آزادی تمرین کنیم و بعد از آن انتظار داشته باشیم که به مدال هم برسیم. کشور ترکیه که همسایه ما است، ۸ سال برنامه ریزی کرده و مربی مایکل فلپس، اسطوره شنای دنیا را آورده است. آنها هزینه کردند و با امکانات بهتری از ما در بازی های کشورهای اسلامی نتیجه هم گرفتند. وقتی کاروان شنای ترکیه وارد استخر ترکمنستان می شد، نزدیک به ۴۰ متر طول داشت.»


کاپیتان تیم ملی شنا خاطرنشان می کند: «ما کمترین امکانات را هم نداریم و حتی در استخر آزادی لاین های استانداردی وجود ندارد. مگر می شود وقتی تیم ملی در استخر تمرین دارد، بقیه هم در کنار ما تمرین و سروصدا کنند؟ جالب است که بقیه طلبکار هم هستند و می گویند چرا به تیم ملی ۴ خط می دهید اما ما ۲ خط داریم! این صحبت ها هم خنده دار و هم تاسف بار است. اصلا مربی در آن فضا می تواند چیزی را به ملی پوشان منتقل کند؟»


چاووشی فر در پایان می گوید: «اینکه می گویند استعداد شنا در کشورمان وجود ندارد، خنده دار است. استعدادش را هم داریم؛ اما برای رقابت کردن همیشه باید یک نفر بهتر از خود را ببینید تا انگیزه بگیرید. ما باید سالیانه ۱۰ تا ۱۲ بار به تورنمنت های خارجی برویم و در بهترین استخرهای دنیا شنا کنیم. در ضمن وقتی نفرات با استعداد می بینند که رسیدگی به شنا نمی شود، دیگر ترغیب نمی شوند که این رشته را ادامه دهند. مگر والیبال ایران ۱۰، ‍۱۵ سال قبل کجا بود؟ آنها هم پایه ای کار کردند و به اینجا رسیدند.»

دیدگاه‌ها