کد خبر : 1549599 | 06 شهریور 1397 ساعت 13:28 | 21.6K بازدید | 0 دیدگاه

اسبقی: قدوس بهترین تصمیم را گرفت

سامان قدوس بهترین بازیکن لیگ سوئد بود

مربی ایرانی تیم گوته برگ سوئد اعتقاد دارد سامان قدوس در لیگ فرانسه می درخشد.

سامان قدوس بهترین بازیکن لیگ سوئد بود

به گزارش "ورزش‌سه" و به نقل از ایران ورزشی، پویا اسبقی مربی ایرانی است که در لیگ برتر سوئد کار می کند. او امروز صحبت هایی را در باره شرایطش در باشگاه گوته برگ و برخی موضوعات دیگر انجام داده که در ادامه می خوانید:


*گوته‌بورگ جز چند سال اخیر همیشه جزو بهترین باشگاه‌های فوتبال سوئد بوده و افتخارات بسیاری به‌دست آورده. این فصل شما سرمربی گوته‌بورگ هستید و از 18 بازی 22 امتیاز گرفته و در رده دهم ایستاده‌اید. این نتایج با اهداف باشگاه همخوانی دارد؟


 هدف ما در گوته‌بورگ و برای فصل اول همین است. ما باشگاه بزرگی در سوئد هستیم اما تیم فوتبال‌مان بهترین نیست چون بازیکنانی جوانی در اختیار داریم که خیلی‌های‌شان حتی تجربه بازی در لیگ سوئد را نداشتند. من وقتی سرمربیگری گوته‌بورگ را پذیرفتم، می‌دانستم که باید چکار کنم و باشگاه از من چه انتظاری دارد.


*یعنی از همان ابتدا مدیران باشگاه از شما انتظار حضور در رده‌های بالای جدول را نداشتند؟


 به هیچ وجه. گوته‌بورگ این فصل به اندازه تیم‌های مدعی هزینه نکرد. فکر می‌کنم از نظر پولی که خرج کرده‌ایم در رده یازدهم یا دوازدهم قرار داریم. بنابراین خیلی عجیب نیست که با یک تیم جوان در رده دهم جدول باشیم. البته این را می‌دانیم که برای سال‌های بعد، هم پول بیشتری به تیم فوتبال‌مان می‌رسد و هم بازیکنان با تجربه‌تر می‌شوند. این‌ها به ما کمک می‌کند که امیدوار به آینده باشیم.


*پس این فصل نه شما دنبال معجزه هستید و نه مدیران باشگاه گوته‌بورگ.


 صد در صد همین است. هدف ما در این فصل، هیچ‌وقت کسب عنوان قهرمانی یا به قول شما حضور در رده‌های بالای جدول نبود. می‌خواستیم جوان‌های‌مان بزرگ شوند و در لیگ بازی کنند و از طرفی سقوط هم نکنیم.


*گوته‌بورگ ابتدای فصل با شما قرارداد سه‌ساله امضا کرد. هدف طولانی شما چیست؟


 من کم کم با بازیکنان هماهنگ می‌شوم و حاصل همین ارتباط نزدیک را می‌توانید در نتایج هفته‌های اخیر ما مشاهده کنید. از طرفی برنامه گوته‌بورگ هم بلندمدت است. یعنی قصد داریم سال 2021 یا 2022 عنوان قهرمانی لیگ سوئد را به دست بیاوریم. فکر می‌کنم با مسیری که پیش گرفته‌ایم می‌توانیم به این عنوان برسیم.


*گوته‌بورگ جوان است و اکثر بازیکنان بین 17 تا 23 سال دارند اما دو بازیکن به نام‌های هیسن و ویکلاندر در اختیار دارید که از شما بزرگ‌تر هستند. با این دو چطور ارتباط برقرار می‌کنید؟


 خیلی ساده و آسان. من به این وضعیت عادت کرده‌ام چون وقتی 24 سال داشتم برای نخستین بار سرمربیگری در رده بزرگسالان را تجربه کردم. از آن زمان تا امروز همیشه بازیکنانی در اختیار داشتم که سن‌شان بیشتر از من بود. برخی اوقات 5، 6 بازیکن و این فصل دو بازیکن اما هیچ‌وقت مشکلی میان ما به وجود نیامده. اتفاقا من و این گروه از بازیکنان، همدیگر را بیشتر درک می‌کنیم.


*چند روز قبل با اوسترسوند بازی کردید. تیمی که سامان قدوس را در اختیار داشت اما از او در ترکیب استفاده نکرد. حتما خوشحال شدید که نام سامان را میان بازیکنان اصلی اوسترسوند ندیدید؟


 گر نگویم خوشحال نشدم دروغ گفته‌ام. سامان بهترین بازیکن لیگ سوئد بود و از ته دل خوشحال شدم که مقابل گوته‌بورگ بازی نکرد. برد اوسترسوند بدون سامان راحت‌تر بود و دیدید که نتیجه هم به سود ما رقم خورد.


*درباره سامان بیشتر صحبت کنید. شما سال‌ها در فوتبال سوئد مربیگری کرده‌اید و با خصوصیات او و جو فوتبال در این کشور آشنایی بیشتری دارید.


سامان ابتدا در لیگ‌های پایین‌تر حضور داشت و تیم‌های سوئدی درباره او نکته زیادی نمی‌دانستند. اوسترسوند بود که قدوس را کشف کرد، به او بازی داد و در نهایت ستاره‌ای بزرگ به لیگ فرانسه ترانسفر کرد. در این بین گراهام پوتر که حالا به سوانسی در انگلیس رفته، نقش ویژه‌ای در کشف و پرورش سامان داشت. نقشی غیر قابل انکار.


*طی هفته‌های اخیر و با تماشای بازی قدوس در سوئد، این نکته بیشتر به چشم آمد که انگار آلونسکان برای سامان کوچک شده و او باید زودتر به لیگی معتبر برود. نظر شما همین است؟


سامان خیلی بزرگ شده بود و با اختلاف بهترین بازیکن لیگ سوئد محسوب می‌شد. همه مربیان علاقه‌مند بودند تا او را در ترکیب تیم‌شان داشته باشند، حتی خود من. دیگر وقتش رسیده بود که سامان به یک لیگ بهتر کوچ کند چون سوئد دیگر برای او جذابیتی نداشت. همین اتفاق هم افتاد و البته از نظر من سامان به بهترین لیگ ممکن رفت و بهترین انتخاب را انجام داد.


*چرا بهترین لیگ؟


لوشامیپونا بهترین لیگ برای درخشش بازیکنان تکنیکی است، بازیکنانی شبیه به سامان چون در این لیگ، به بازیکنانی تکنیکی فضای زیادی می‌دهند تا توانایی‌های‌شان را نشان بدهند. هم از نظر تکنیک و هم سرعت. درست برعکس ایتالیا که همه فضا را مدافعان می‌گیرند و دیگر جایی برای نمایش بازیکنان تکنیکی نمی‌ماند. من معتقدم سامان در امی‌ین روزهای موفقی را سپری می‌کند و شک نکنید به یکی از بهترین بازیکنان این تیم در لوشامپیونا تبدیل می‌شود.

دیدگاه‌ها