کد خبر : 1551560 | 14 شهریور 1397 ساعت 11:29 | 24.1K بازدید | 0 دیدگاه

آیا این برکناری عجیب نبود؟

فولادی‌ها چه انتظاری از پورموسوی داشتند؟

هیئت مدیره باشگاه فولاد خوزستان شب گذشته در اقدامی عجیب اعلام کرد که سیروس پورموسوی از سرمربیگری این تیم برکنار شده است.

فولادی‌ها چه انتظاری از پورموسوی داشتند؟

به گزارش "ورزش سه"، باشگاه فولاد خوزستان دیشب در اقدامی عجیب سیروس پورموسوی، سرمربی خود را از هدایت سرخپوشان اهوازی کنار گذاشت. عجیب و ناملموس بودن این تصمیم زمانی مشخص تر می شود که به شرایط  فولاد، آمار این تیم و مقایسه آن با نمونه های دیگر پرداخته شود.


فولاد لیگ را در حالی آغاز کرد که پس از مطرح شدن گزینه های مختلف برای هدایت این تیم، هیئت مدیره باشگاه خبر از توافق برای ماندن سیروس پورموسوی داد و تصمیم گرفت کار را با مربی فصل پیش ادامه دهد؛ اما تنها پس از گذشت یک ماه از شروع لیگ، ناگهان همه چیز عوض شد و همان افرادی که حکم به ماندن پورموسوی داده بودند، تصمیمی کاملا مخالف با آن را اتخاذ کردند.

 

دیر اضافه شدن بازیکنان مهم

 

تمرینات پیش فصل فولادی ها روال منظم خود را داشت و این تیم آماده شروع فصل بود ولی تعدادی از نفرات خیلی دیر به فولاد اضافه شدند. دو بازیکن برزیلی که خریدهای جدید این تیم محسوب می شدند، حدود یکی دو هفته مانده به آغاز لیگ به تیم ملحق شدند و تا همین هفته ها هم به هماهنگی و آمادگی مطلوب نرسیده بودند.


اما بازیکن سرآمد در این مسئله سروش رفیعی بود. هافبک تکنیکی که پس از توافق با باشگاه پرسپولیس، به دنبال تیمی برای نیم فصل نخست بود، سرانجام در فاصله چند روز مانده به شروع فصل با فولاد توافق کرد و به این تیم پیوست. رفیعی پس از رسیدن کارت بازی اش از هفته دوم برای فولاد به میدان رفت اما آنچه در عملکرد او به وضوح قابل مشاهده بود، نا آمادگی و فاصله داشتن با حد مطلوب بود.

 

فشار سکوها؛ عجیب و دور از انصاف

 

پس از پایان بازی این تیم مقابل پرسپولیس در هفته دوم لیگ، معدود هواداران فولاد در ورزشگاه آزادی به روند بازی تیمشان اعتراض کردند و سرمربی این تیم هم ضمن عذرخواهی از آنها، وعده داد که نمایش های بهتری از بازی های بعدی داشته باشند.


اما تیم فولاد شاید تنها تیم لیگ هجدهم بود که در بازی های خانگی خود نیز مشکلاتی روی سکوها داشت. در هفته چهارم لیگ و بازی مقابل نساجی مازندران، زمانی که فولادی ها در خانه با یک گل از حریف عقب افتادند، شعارهای شدید و البته عجیبی روی سکوها علیه پورموسوی و کادر فنی شنیده شد که به نظر نمی رسید خودجوش باشد. بعد از اینکه فولاد توانست آن دیدار را به سود خود به پایان ببرد، پورموسوی از این شعارها انتقاد کرد و بازیکنان فولاد نیز به حمایت از سرمربی خود پرداختند.

 

1328223

 

اصرار بر اعتماد به جوان ها، اما بدون حمایت

 

سیروس پورموسوی در همان شرایطی که تحت فشار بود، باز هم تاکید داشت که به جوان های تیمش میدان بدهد و فرصت کافی برای پخته شدن را در اختیار آنها بگذارد. او که مربی پایه نسل طلایی فولاد متشکل از بازیکنانی مثل مبعلی، کعبی و... بوده، در این دوره حضور در تیم بزرگسالان فولاد هم به جوانان اعتماد کرد. شاید به منظور ایجاد فرصت برای چنین اعتمادی نیاز بود که مسئولان باشگاه این مربی بومی و حامی بازی کردن جوان های فولاد را بیشتر حمایت کنند.

 

درخشش گلر جوان، یک مربی را برکنار کرد!

 

تیم فولاد در آخرین بازی خود که در ورزشگاه غدیر مقابل سایپا بود، عملکرد خوبی داشت و موقعیت های فراوانی را روی دروازه حریف ایجاد کرد. فولاد در ابتدای بازی با یک گلِ سایپا غافلگیر شد و در ادامه با حملات فراوان دروازه این تیم را تهدید کرد. موقعیت های سرخپوشان با درخشش منادی، دروازه بان جوان تیم سایپا، در نهایت فقط یک گل در بر داشت و سایپا توانست دومین گل را هم وارد دروازه فولاد کند  و یک شکست تلخ خانگی را در میان اعتراضات و شعارهای سکوها برای این تیم رقم زد.

 

فاصله 2 امتیازی با تیم دوم جدول

 

اما نکته دیگری که این تصمیم را عجیب تر می نمایاند، وضعیت جدول لیگ و موقعیت فولاد در آن است. در شرایطی که تنها 6 هفته از لیگ سپری شده، فولادی ها 8 امتیاز به دست آورده اند و با تیم دوم جدول تنها 2 امتیاز اختلاف دارند.


نکته دیگر مقایسه فولاد با یکی از مدعیان لیگ است. در فصل جاری همه کارشناسان فوتبال معتقدند که استقلال یکی از مدعیان قهرمانی لیگ خواهد بود. این تیم با وینفرد شفر آلمانی و وضعیتی به مراتب ایده آل تر (از نظر بازیکن) نسبت به فولاد، پس از انجام 5 بازی، 6 امتیازی است و با برگزاری دیدار ششم خود، نهایتا می تواند به امتیاز 9 برسد. یعنی یکی از مدعیان احتمالی لیگ در 6 هفته 9 امتیازی می شود. با این حال مشخص نیست مدیران فولاد از تیم خود انتظار کسب چند امتیاز را در این شش هفته داشته اند!

 

 

با نتایج بدتر از این قهرمان شده اند!

 

مروری بر شروع های ضعیف تیم هایی که فصل را به خوبی تمام کرده اند، در اینجا جالب خواهد بود. استقلال با امیر قلعه نویی در لیگ هشتم به شکل خاطره انگیزی قهرمان شد و رکوردهای جالبی را به نام خود ثبت کرد. این در حالی بود که تیم قلعه نویی در 6 بازی ابتدایی خود تنها 5 امتیاز به دست آورده بود.


همچنین پرسپولیس در نخستین فصلی که با برانکو آغاز کرد، نتایج بسیار ضعیفی را در ابتدای لیگ گرفت. آنها در هفته های ابتدایی 3 شکست متوالی تجربه کردند و در پایان هفته ششم تنها 4 امتیاز داشتند. با این حال این تیم به همراه استقلال خوزستان بالاترین امتیاز را در پایان فصل به دست آورد و در کنار قهرمان لیگ قرار گرفت.

 

با مرور این شرایط و فکت ها، به نظر می رسد تصمیم برکناری سرمربی فولاد چندان هم تابع نتایج تیم نبوده و یا اینکه تصورات عجیب و غریبی از نتیجه گیری این تیم در 6 هفته ابتدایی لیگ وجود داشته که محقق نشده است.

دیدگاه‌ها