کد خبر : 1554266 | 25 شهریور 1397 ساعت 17:47 | 79.1K بازدید | 0 دیدگاه

ده نکته از دو نبرد بزرگ؛ ایران ـ قطر

90 دقیقه خوش بینی: می‎خواهیم زنده بمانیم

استقلال و پرسپولیس فردا در شرایطی به مصاف حریفان قطری خود در لیگ قهرمانان می‎روند که هر دو در بازی رفت مقابل حریف خود بازنده شده‎اند.

90 دقیقه خوش بینی: می‎خواهیم زنده بمانیم

به گزارش "ورزش سه"، هر چند که استقلال در تهران و پرسپولیس در قطر در مقابل حریف خود شکست خورده‎اند و این موضوع شانس قرمزها برای صعود را بر روی کاغذ بیشتر از آبی‎ها می‎کند اما هم شاگردان شفر و هم شاگردان برانکو برای صعود نیاز به بردن حریف خود دارند و هیچ بعید نیست که هر دو تیم کامبکی تاریخی در این مرحله از لیگ قهرمانان داشته باشند.


1-  نیاز مشترک دو تیم به بردن حریف قطری تنها نقطه مشترک حریفان در بازی‎های فردا نیست. گل خوردن در بازی فردا برای هر دو تیم به منزله اتفاقی تلخ خواهد بود که می‎تواند رویای صعود را ناکام بگذارد. استقلال که سهمیه گل خوردنش را در بازی رفت پر کرده و پرسپولیس نیز با باز شدن دروازه‎اش در آزادی نیاز به زدن سه گل پیدا می‎کند. اتفاقی که می‎تواند نتیجه قابل قبول پرسپولیس در بازی رفت را به باد فراموشی بسپارد. در مورد استقلال هر گلی که این تیم در بازی فردا دریافت کند، می‎تواند به منزله پایان یافتن رویای کامبک باشد. استقلال نیاز به زدن سه گل برای صعود دارد آن هم به شرطی که دروازهاش باز نشود و بر هیچ کس پوشیده نیست که زدن هر گل به السد در زمین حریف نیاز به چه مرارتی دارد. 


2-  در شرایطی که نه استقلال و نه پرسپولیس هنوز در فصل جدید موفق به پیدا کردن شکل بازی تیمی خود نشده‎اند، قاعدتا امید اصلی خود برای گلزنی را در ضربات ایستگاهی جستجو خواهند کرد. نه پرسپولیس برانکو هنوز موفق به تکرار بازی‎های ترکیبی همراه با پاس‎های زیاد شده و نه استقلال شفر شکل بازی فصل پیش خود که مبتنی بر سرعت زیاد در ضدحملات و حرکات ترکیبی سرعتی بود را پیدا کرده است. بنابراین در این شرایط ضربات ایستگاهی نقشی اساسی در رسیدن سرخابی‎ها به گل در بازی‎های فردا دارد.

 

1331977


3-  برانکو و شفر در بازی‎های فصل قبل لیگ قهرمانان نشان داده‎اند که قابلیت تغییر سیستم و یا ترکیب اصلی را برای مقابله با نقشه‎های تاکتیکی حریف دارند. هر دو مربی آنقدر تجربه دارند که از یک سوراخ دو بار گزیده نشوند و بنابراین انتظار می‎رود دستورات تاکتیکی آنها به شاگردان خود تا حدودی متفاوت از بازی رفت باشد. در این مورد شفر دستش برای تغییرات بازتر است و قبلا هم نشان داده که در تغییر ترکیب و تاکتیک انعطاف‎پذیری بیشتری دارد.
4-  نیاز اصلی پرسپولیس و استقلال در بازی فردا فرصت طلبی مهاجمان در گل کردن موقعیت‎هایی است که نصیب‎شان می‎شود. تیم‎های قطری چندان فرصت‎های گل به سرخابی‎های ایران نخواهند داد و انتظار اینکه این دو تیم بتوانند موقعیت‎های زیاد گلزنی روی دروازه حریفان قطری ایجاد کنند کمی بعید به نظر می‎رسد. در چنین شرایطی استفاده از حداقل فرصت‎ها کلید برتری و صعود می‎تواند باشد.


5-  ضد حمله‎ها بزرگترین نگرانی هواداران دو تیم برای بازی فردا است. هر چند انتظار از استقلال برای صعود کمتر از پرسپولیس است اما این انتظار هم می‎رود که استقلال در بازی فردا شب تیم صاحب توپ میدان باشد. همین انتظار برای پرسپولیس نیز می‎رود. شفر در بازی‎های مرحله گروهی و در شرایطی که مقابل العین و الریان مهمان بود موفق به ارائه بازی های هجومی و مالکانه شد. هرچند استقلال موفق به تکرار نمایش‎های فوق‎العاده فصل پیش خود نشده اما انتظار می‎رود این تیم بتواند در بازی فردا نیز حداقل برای دقایق زیادی مجبور و موفق به ارائه بازی مالکانه شود. تکلیف پرسپولیس نیز مشخص است و این تیم در حضور تماشاگران خود چاره‎ای جز در اختیار گرفتن توپ و خلق موقعیت ندارد. در چنین شرایطی ضدحملات حریفان می‎تواند بلای جان مدافعان شود.

 

1336708


6-  استقلال و پرسپولیس در بازی‎های فردای خود نیاز به دو ذهن آماده و خلاق در کنار زمین دارند. برانکو و شفر باید بتوانند آمادگی مقابله با حوادث بازی را داشته باشند. برانکو قبلا در بازی برگشت فصل پیش لیگ قهرمانان مقابل الاهلی عربستان حضور ذهن و خلاقیت مربیگری خود را به رخ کشیده و شفر نیز با زمین‎گیر کردن العین و الریان در زمین خودشان هوشیاری خود را در حین بازی نشان داده است. میدان بازی‎های فردا فرصت دوباره‎ای است برای این دو مربی تا بار دیگر قدرت مربیگری خود و خلاقیت‎شان را به رخ بکشند.

 

7-  هافبک‎های دفاعی استقلال و پرسپولیس در بازی‎های فردا نقشی فراتر از بازی رفت خواهند داشت و این موضوع احتمالا توسط مربیان به آنها انتقال داده شده باشد. نیاز دو تیم به برد باعث می‎شود تا هافبک‎های دفاعی از نقش تخریب‎چی‌‎های دونده فراتر رفته و نقش بازیسازی و سرعت دادن به بازی را نیز ایفا کنند. کمال کامیابی‎نیا و احمد نوراللهی که در بازی رفت بازی خوبی ارائه دادند به همراه کریمی و باقری در استقلال وظیفه آهنگ دادن به بازی تیم خود را دارند و هر چه این بازیکنان با ذهن و بدنی آماده‎تر وارد زمین شوند سرخابی‎ها فرصت استفاده مفیدتر از زمان بازی و تبدیل حمله به ضدحمله را خواهند داشت.

 

1331627


8-  روحیه جنگندگی و امیدواری تا آخرین دقیقه بازی لازمه رسیدن به موفقیت در بازی‎های فردا برای سرخابی‎هاست. آنچه می‎تواند اختلاف سطح بازیکنان قطری‎ها با سرخابی‎های ایرانی را پوشش دهد همین روحیه جنگندگی و آمادگی روانی بازیکنان ایرانی است. تجربه ثابت کرده است که بزرگترین دشمن تیم‎های باشگاهی ایرانی در بازی‎های آسیایی از دست رفتن روحیه جنگندگی و ناامیدی در حین بازی است. بازیکنان استقلال و پرسپولیس باید برای هر اتفاق غیرمترقبه در طول بازی آمادگی ذهنی و روانی لازم را داشته باشند. دریافت گل اول از سوی هر دو تیم می‎تواند دقایق زیادی از بازی را به نفع حریفان قطری پیش ببرد مگر اینکه بازیکنان و هواداران نسبت به این اتفاق توجیه شده و بتوانند روحیه خود را برای مقابله با آن بازیابی کنند. امید نباید در بین بازیکنان پرسپولیس و استقلال تا آخرین دقیقه بازی از بین برود.


9-  جنگ روانی نیز یکی از حربه‎های مشترک تمامی حریفان ایرانی و به خصوص تیم‎های قطری است. هرچند قطری‎ها نسبت به حریفان عربستانی و اماراتی کمتر  اقدام به برپاکردن جنگ‎های روانی کرده‎اند اما نباید از این حربه آنها نیز غافل شد. نباید فراموش کرد که استقلال و پرسپولیس به دلیل نیازشان به بردن، فشار روانی بیشتری را نسبت به حریف خود متحمل می‎شوند و این موضوع چنانچه مدیریت نشود می‎تواند به عنوان ابزاری از سوی حریف بر علیه سرخابی‎ها استفاده شود.


10- زندگی پس از بازی‎های فردا برای سرخابی‎های ایران ادامه خواهد داشت. صرف‎نظر از هر نتیجه‎ای که به دست آید، شفر و برانکو قبلا خود را اثبات کرده‎اند و نتایج بازی‎های فردا اگر منجر به حذف هر کدام از تیم‎ها شود نباید بر میزان حمایت هواداران این دو تیم از سرمربیان آنها تاثیرگذار شود. مربیانی که تمام تلاش خود را برای تحقق رویای دربی آسیایی در بازی‎های فردا خواهند کرد اما آنها نیز معذوریت‎های خاص خود را برای عدم نتیجه‎گیری احتمالی در مقابل حریفان تا بن دندان مسلح قطری خواهند داشت. هر دو مربی با تیم‏هایی تضعیف شده نسبت به فصل قبل پا به بازی‎های دشوار آسیایی گذاشته‎اند و با این حال امیدوار به صعود از این مرحله و خلق رویای دربی آسیایی هستند. 


حجت شفیعی

دیدگاه‌ها