کد خبر : 1559838 | 17 مهر 1397 ساعت 10:59 | 13K بازدید | 0 دیدگاه

داستان یک صعود

چمنیان: تاجیک‌ها ایران را هم برده بودند

تیم ملی نوجوانان تاجیکستان در جام ملت های آسیا علاوه بر کسب عنوان نایب قهرمانی به جام جهانی زیر 17 سال صعود کرد، مسابقاتی که در سال 2019 برگزار خواهد شد.

چمنیان: تاجیک‌ها ایران را هم برده بودند

عباس چمنیان، سرمربی تیم ملی نوجوانان در خصوص این اتفاق که خیلی ها از آن به عنوان یک شگفتی بزرگ یاد می کنند به خبرنگار "ورزش سه"، می گوید: پیش از شروع جام ملت های آسیا در مصاحبه ای گفته بودم باید منتظر ظهور قدرت های جدید در فوتبال آسیا باشیم. چون خیلی از کشورها نگاه خود را نسبت به فوتبال پایه تغییر داده اند و از یک دهه پیش سرمایه گذاری خود را در این بخش آغاز کرده اند که یکی از این کشورها هم تاجیکستان است.


ما در سال 95 و پیش از شروع دوره قبلی جام ملت ها در تورنمنت 8 جانبه قزاقستان با تیم تاجیکستان بازی کردیم و این بازی را دو بر یک باختیم. البته در این تورنمنت 8 جانبه 4 بازی کردیم که در سه بازی دیگر پیروز شدیم. اما تاجیکستان در این تورنمنت تا فینال بازی ها پیش رفت و در نهایت به کشور میزبان باخت و دوم شد.


فوتبال تاجیک ها شباهت زیادی به فوتبال ایران دارد. آنها به خاطر شرایط اقلیمی از نظر فیزیکی همانند ایرانی ها هستند و حتی برخی از بازیکنان این تیم تنومندتر از بازیکنان ایران بودند. نکته مهم در مورد این تیم با انگیزه فوتبال کردن است. تاجیکستان در بازی اول خود در این دوره 6-2 به مالزی باخته بود و همانند ما بازی ها را با شکست شروع کرد. این تیم در بازی دوم با ژاپن مساوی کرد و در بازی آخر هم تایلند را با نتیجه دو بر یک برد و با چهار امتیاز به مرحله یک چهارم نهایی آمد. تاجیک ها صعود خود را به این مرحله مدیون ژاپن هستند که با وجود قطعی شدن صعود روز آخر در برابر مالزی جوانمردانه بازی کرد و تیم میزبان را دو بر یک شکست داد. اگر ژاپن بازی را نمی برد تاجیک ها صعود نمی کردند. این دقیقا شبیه همان اتفاقی که برای ما رخ داده بود. تاجیک ها در ادامه کره شمالی و کره جنوبی را شکست دادند و در نهایت بازی فینال را یک بر صفر به ژاپن باختند و دوم شدند.


به اعتقاد من حضور تاجکستان در بازی نهایی یک شگفتنی نبود. چنین اتفاقاتی در بازی های نوجوانان دستاورد سال ها تلاش است. این تیم کلاس فوتبالش از نظر تاکتیکی شبیه ایران است و البته رگه هایی از فوتبال قدرتی روسیه را هم در خود دارد. آنها یک مهاجم خوب در ترکیب داشتند که کاپیتان تیم بود و کمک زیادی به تیم ملی تاجیکستان کرد و همان طور که اشاره کردم جوانمردی ژاپنی ها نقش تاثیرگذاری در موفقیت تیم ملی تاجیکستان داشت. و در نهایت هم این دو تیم در بازی نهایی بار دیگر با هم مسابقه دادند.


عباس چمنیان در خصوص آخرین وضعیت خود گفت: گزارش فنی مسابقات آماده ارایه به کمیته فنی است و احتمالا این جلسه در هفته آینده برگزار می شود و اگر تا الان برگزار نشده به این خاطر بوده که مرتضی محصص در مالزی بود. قرارداد من با فدراسیون فوتبال رو به اتمام است و هر تصمیمی فدراسیون فوتبال بگیرد با آن مشکلی نخواهم داشت.

دیدگاه‌ها