کد خبر : 1567579 | 19 آبان 1397 ساعت 10:10 | 25.9K بازدید | 0 دیدگاه

فینالی که همه 58 سال منتظرش بودند

بوکاجونیورز - ریور پلات: آتشفشان همینجاست

جاناتان ویلسون در مطلبی خواندنی به بررسی فینال کوپا لیبرتادورس که با بزرگترین دربی جهان همراه شده ، پرداخته است.

بوکاجونیورز - ریور پلات: آتشفشان همینجاست

به گزارش "ورزش سه"، اسپری فلفل در تونل، یک بادکنک غول آسای خوک در جلوی هواداران تیم مهمان بالا رفته، کارلوس ته وز به خاطر رقصی که پس از گلش انجام داده اخراج شده... خودتان انتخاب کنید: سوپرکلاسیکو بی نهایت از این داستان ها دارد، از جنجالی تا تراژیک. بوکاجونیورز مقابل ریورپلاته یکی از بزرگترین دربی های جهان است، شاید بزرگترین و مطمئنا رسیدن این دو تیم به فینالکوپا لیبرتادورس، یکی از جذاب ترین اتفاقات فوتبال است.

 

 

1353086

 

 

استادیوم های دو تیم که جوی استثنایی و تاریخی فوق العاده دارند، تنها 8 مایل با یکدیگر فاصله دارند ولی هیچ هواداری از تیم حریف در هیچ کدام از این دو دیدار فینال پیش رو، اجازه ورود نخواهد داشت. این 8 مایل بسیار مهم هستند زیرا نه تنها در این بین شما از اولین جایی که در آرژانتین، توسط ماسون‌های انگلیسی در آن  فوتبال برگزار شد عبور می‌کنید، بلکه متوجه می‌شوید که ریور چه فاصله ای را از خاستگاهش که بندر لیفی نونز بوده، گرفته است. اما مهاجرت آنها خوب از آب درآمد و رقابت بین طبقه کارگر و طبقه متوسط شکل گرفت. مردم کارگر و زحمتکش بوکا در مقابل هنرمندان ریور.

 

تصمیم برای جلوگیری از حضور هوادار مهمان در ورزشگاه ها، اجتناب ناپذیر بود. در ماه اگوست بود که هواداران پس از پایان محرومیت 5 ساله، به عنوان مهمان در ورزشگاه حاضر شدند اما ریسک چنین کاری واقعا بزرگ است. در سال 2012، هواداران ریورپلاته ، بادکنکی غول آسا به شکل خوک را که لباس ریور به تن داشت، به سمت هواداران ریور که در بخش مهمان ورزشگاه حضور داشتند به پرواز درآوردند ولی در نهایت کار به خشونت کشیده شد و پلیس به میان آمد تا جلوی درگیری ها را بگیرد.

 

1353090

 

 

آخرین باری که دو تیم در لیبرتادورس با هم روبرو شدند، سال 2015 بود که دیدار برگشت بازی به خاطر انتشار گاز فلفل در تونل ورزشگاه، به زمان دیگری موکول شد و ریور با مشکلات بسیاری به خاطر چنین کاری روبرو شد.

 

رقص معروف ته وز نیز متعلق به دیداری است که در لیبرتادورس انجام شد. در نیمه نهایی سال 2004، بالاترین مقطعی که پیش از فینال پیش رو دو تیم به مصاف یکدیگر رفته اند، ته وز آن رقص معروف را انجام داد و از سوی داور از زمین مسابقه اخراج شد.

بوکا دیدار رفت را با نتیجه 1-0 برد، دیداری که در آن مارسلو گایاردو، سرمربی فعلی ریورپلاته و به همراه رائول آلفردو از بوکا از زمین اخراج شدند.در دیدار برگشت نیز فابین وارگاس درست پس از شروع نیمه دوم اخراج شد و لوچو گونزالس کار را به تساوی کشاند.روبنز سامبوئزا ، دیگر بازیکن ریور نیز کارت قرمز گرفت و اخراج شد که این اتفاق باعث عصبانیت سرمربی تیم، لئو آسترادا و دستیار و مربی بدن ساز شد. وقتی ریکاردو روخاس هر سه تعویض خود را انجام داده بود، ریور تنها 9 بازیکن داخل زمین داشت.

 

1353087

 

 

در حالی که 6 دقیقه به پایان بازی باقی مانده بود، کارلوس ته وز با یک حرکت دیدنی دروازه ریور را باز کرد ولی او نیز به خاطر درآوردن پیراهنش و رقصی که شبیه به راه رفتن مرغ بود، که اشاره به یکی از القاب تیم ریور دارد، از زمین اخراج شد. گفته می‌شود در فینال سال 1966، دو تیم به مصاف یکدیگر رفتند که ریورپلاته 2-0 پیش بود ولی هواداران بوکا با پرتاب مرغ به داخل زمین، کمی برگزاری بازی را با اختلال روبرو کردند. پس از آن بود که بوکا دو گل به ثمر رساند و کار به تساوی کشیده شد و در آن زمان، قانون گل زده در خانه حریف وجود نداشت و از همین رو بازی به وقت های اضافه رفت. سرانجام، بوکا در ضربات پنالتی پیروز میدان شد.

 

واقعیت این است که این دو تیم در حال حاضر، فاصله بسیاری با تیم‌های خود در سال 2004 دارند. هر چند که حالا ته وز 34 ساله به بوکا بازگشته و به تیمش کمک کرده که قهرمان لیگ شود. در حالی که 40 درصد از فصل گذشته، بوکا در رده هشتم قرار دارد و ریور که آخرین بار در ماه سپتامبر به پیروزی رسیده، در رده دهم است. البته در حال حاضر این موضوع کمتر مورد توجه کسی است. بوکا در سال 2004 که توانست از سد ریور در نیمه نهایی بگذرد، در فینال به اونسه کالداس باخت و می‌خواهد قهرمانی را کسب کند.

 

1353092

 

 

ریور نیز خوش شانس است که به فینال رسیده است. گایاردو، سرمربی تیم، برای دیدار برگشت نیمه نهایی مقابل گرمیو محروم شده بود. او در دیدار پیشینش، به خاطر عصبانیت و کوبیدن کلاهش به زمین اخراج شده بود. در بازی برگشت، او به صورت مخفیانه راهی رختکن تیمش شده بود تا برای بازیکنان صحبت کند و همچنین از روی سکوها، با دستیارانش ارتباط داشت که همین موضوع نزدیک بود به حذف ریور از فینال بیانجامد.

 

هر آنچه او در بین دو نیمه به بازیکنان گفته، تاثیر فوق العاده ای داشته است. آنها در دیدار رفت که در خانه برگزار شده بود، 1-0 باخته بودند و ریور گل دوم را هم در نیمه اول دریافت کرده بود و در مجموع با اختلاف 2-0 از حریف عقب بود. این نتیجه تا دقیقه 81 پابرجا بود تا سرانجام رافائل بوره یک گل را جبران کند. 4 دقیقه بعد، پنالتی با بررسی VAR به نفع ریور اعلام شد و پیتی مارتینز دومین گل را در خانه حریف زد تا کار به تساوی کشیده شود و ریور به خاطر گل زده در خانه حریف صعود کند.

 

 

1353093

 

 

گرمیو به کنفدراسیون آمریکا جنوبی شکایت کرد . سال قبلش، سود آمریکا به خاطر اقدامی مشابه از سوی مربی اش، محکوم شد و نتیجه بازی به شکست 3-0 برای آنها عوض شد ولی این تصمیم توسط فدراسیون اروگوئه گرفته شد. برای کنفدراسیون آمریکا جنوبی، موضوع هنوز واضح نبود. سال قبلش برای استفاده از بازیکن غیرقانونی، تیم گرمیو محکوم شده بود ولی داستان مربی با بازیکن فرق می‌کند.

 

در مرحله یک هشتم نهایی، ریور از بازیکنی غیرقانونی به نام برونو زوکولینی استفاده کرده بود که هنوز محرومیت پیشینش از سال 2013 را به پایان نرسانده بود ولی آنها توانستند از محکومیت بگریزند زیرا حریف در طول 24 ساعت فرصت برای شکایت، اقدامی نکرده بود.

 

موضوع گایاردو کمی متفاوت بود. او در حال دور زدن محرومیت بود. هر چند که ریور این موضوع را تکذیب کرد ولی گایاردو در نهایت 50 هزار دلار جریمه شد و 3 بازی دیگر از همراهی تیمش محروم شد ولی ریوری ها خوش شانس بودند که از تغییر نتیجه گریختند.

اما باید دید عدالت چه چیزی در انتظار ریوری ها در لا بومبونرا خواهد داشت؟ 58 سال همه منتظر چنین بازی بودند، قلّه ی تمام قلّه ها.

 

جاناتان ویلسون - گاردین

مترجم: روزبه مهری

دیدگاه‌ها