کد خبر : 1567715 | 19 آبان 1397 ساعت 17:48 | 21.4K بازدید | 0 دیدگاه

پرسپولیس در مصاف با موفق ترین باشگاه جی لیگ؛

نگاهی اقتصادی به کاشیما آنتلرز

حریف پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، موفق‌ترین باشگاه جی‌لیگ ژاپن است. اما از لحاظ ساختار و قدرت اقتصادی نیز این باشگاه با باشگاه‌های اروپایی می‌تواند رقابت کند.

نگاهی اقتصادی به کاشیما آنتلرز

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از بازار ورزش، باشگاه کاشیما آنتلرز در سال ۱۹۴۷ به عنوان تیم فوتبال کارخانه صنایع فلزی سومیتومو در اوزاکا تاسیس شد. این باشگاه در ابتدا در لیگ فوتبال نیمه‌حرفه‌ای ژاپن بازی می‌کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۵ به کاشیما منتقل شد. تا سال ۱۹۹۳ و حرفه‌ای شدن لیگ ژاپن و تاسیس جی‌لیگ، کاشیما نقش مهمی در لیگ این کشور نداشت و مدام بین دسته اول و دوم در نوسان بود.

 

اما از زمان تاسیس جی‌لیگ کاشیما موفق‌ترین باشگاه فوتبال ژاپن بوده است. این باشگاه تا کنون هشت بار قهرمان جی‌لیگ شده و رکورددار قهرمانی در این لیگ است. این باشگاه اما از لحاظ اقتصادی هم بسیار موفق بوده.

 

همزمان با آغاز جی‌لیگ، برنامه اقتصادی بلندمدت کاشیما هم ریخته شد. همراه با تغییراتی اساسی که باشگاه را در مسیر حرفه‌ای شدن قرار داد. پیش از هر چیز یک برند باهویت پایه و اساس این برنامه استراتژیک بود. لوگو، نام و سرود کاشیما آنتلرز همگی بر اساس ریشه‌های تاریخی و جغرافیایی باشگاه تعریف شد. «آنتلرز» (گوزن شاخ‌دار) از معنای شهر کوچک کاشیما می‌آید که در لغت به معنای «جزیزه گوزن‌ها» است. در لوگوی باشگاه هم یک گوزن شاخ‌دار بازتاب یافته است. در همان سال ۱۹۹۳ ساختمان باشگاه، زمین‌های تمرین و استادیوم اختصاصی کاشیما تاسیس شدند.

 

1353360

 

باشگاه فوتبال کاشیما آنتلرز یک شرکت سهامی است که ۱۰ درصد سهام‌اش متعلق به پنج شهر کاشیما، ایتاکو، هوکوتا و نامگاتا و کامیسو است. مالک ۹۰ درصد دیگر سهام کاشیما ۳۹ شرکت محلی‌اند. اما حامی مالی اصلی کاشیما آنتلرز همان موسس باشگاه، یعنی شرکت «نیپون استیل و سومیتومو متال» است. این شرکت که سومین تولیدکننده فولاد جهان است، سال ۲۰۱۲ از ادغام شرکت صنایع فلزی سومیتومو متال و شرکت فولادسازی نیپون استیل تاسیس شد.

 

کاشیما در چند سال گذشته توانسته درآمدزایی خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. درآمد این باشگاه از ۴۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ به ۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسید. کاشیما در سال ۲۰۱۶ علاوه بر قهرمانی دو گانه در ژاپن به فینال جام جهانی باشگاه‌ها هم راه پیدا کرد. بر اساس پیش‌بینی باشگاه، درآمد این فصل به ۵۵ میلیون دلار خواهد رسید. به عنوان قیاس، باشگاه‌هایی مثل آاس رم ایتالیا یا شالکه آلمان درآمدشان در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون یورو است.

 

1353361

 

اصلی‌ترین منبع درآمدی کاشیما آنتلرز مثل اغلب باشگاه‌های ژاپنی از محل فروش حقوق اسپانسرینگ است. بر اساس آمار منتشرشده توسط خود باشگاه، فصل گذشته درآمد اسپانسرینگ کاشیما حدود ۱۷٫۵ میلیون دلار بوده است. کاشیما آنتلرز بیش از ۱۰ اسپانسر دارد. اسپانسر اصلی باشگاه شرکت ساختمانی ژاپنی «لیکسیل» است که حضور فعالی در اسپانسرشیپ ورزشی دارد. این شرکت اسپانسر کی نیشیکوری ستاره ژاپنی تنیس و همچنین بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز هست. اسپانسر تامین‌کننده لباس کاشیما آنتلرز، شرکت آمریکایی نایکی است.

 

1353364

 

یک منبع درآمدی قابل توجه دیگر کاشیما از محل فروش بلیت است. آنتلرز برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ توانسته متوسط تماشاگران خود را به بیش از ۲۰ هزار نفر برساند و بیش از هشت میلیون دلار از بلیت‌فروشی درآمد کسب کند. کاشیما فروش پیراهن و اقلام هواداری یا همان درآمد «بازارپردازی» را نیز در سال‌های گذشته با گسترش محصولات و بازاریابی و همین طوری توسعه بازاریابی دیجیتال افزایش داده است.

 

فروش حقوق پخش رسانه‌ای در لیگ ژاپن به طور متمرکز توسط سازمان لیگ انجام می‌شود و بین باشگاه‌ها توزیع می‌شود. علاوه بر آن فروش حقوق تلویزیونی، جی‌لیگ در سال ۲۰۱۷ با بستن قرارداد ۱۰ ساله با گروه بریتانیایی پرفورم، بابت فروش پخش آنلاین مسابقات حدود دو میلیارد دلار درآمدزایی کرد و منابع مالی تازه‌ای را به باشگاه‌ها تزریق کرد. این قرارداد بزرگ‌ترین قرارداد تجاری تاریخ ورزش ژاپن بود. درآمد کاشیما از محل پول‌هایی که توسط جی‌لیگ اختصاص پیدا می‌کند، حدود ۸٫۷ میلیون دلار خواهد بود.

 

این باشگاه سالیانه درآمدی نسبتاً باثبات، حدود دو میلیون دلار، هم از محل آکادمی خود کسب می‌کند.

 

کاشیما آنتلرز هزینه‌های خود را هم به خوبی مدیریت می‌کند. به لطف افزایش درآمدها این باشگاه سال گذشته با تقویت تیم خود، هزینه دستمزد بازیکنان را از ۱۷٫۵ میلیون دلار در فصل پیش از آن به ۱۹٫۸۱ افزایش داده است. این تنها ۳۵ درصد کل درآمد باشگاه است. نسبت هزینه دستمزد به درآمد کل که شاخصی برای نشان دادن وضعیت سلامت یک باشگاه است، در کاشیما در مقایسه با باشگاه‌های اروپایی به طرز قابل توجهی بهتر است. در آلمان این شاخص ۵۰ درصد، در انگلستان و اسپانیا به طور متوسط ۶۰ درصد و درایتالیا به طور متوسط حدود ۷۰ درصد است.

دیدگاه‌ها