کد خبر : 1568036 | 20 آبان 1397 ساعت 17:46 | 27.5K بازدید | 0 دیدگاه

دعوایی، تکنیکی و حساب‌گر

طلا تو مشت پرسپولیس و حق کاشیما بود

تفاوت دو تیم در فضای وحشتناک استادیوم آزادی تنها داشتن تمرکزی بالا بود؛ نکته‌ای که بر روی نمایش هر دو تیم تاثیر گذاشت و در نهایت باعث شد نماینده ژاپن کاپ قهرمانی را بالای سر ببرد.

طلا تو مشت پرسپولیس و حق کاشیما بود

به گزارش "ورزش‌سه"،  با ورود به استادیوم آزادی و دیدن 100 هزار تماشاگر هر تیمی استرس فراوانی می‌گیرد و از همان ابتدا روحیه را به حریف واگذار می‌کند. درست مثل الدحیل قطر که با لقب بهترین تیم آسیا پا به جهنم آزادی گذاشتند و در 45 دقیقه دوم  تحت تاثیر  هواداران قرار گرفتند و اشتباهات فردی زیادی مرتکب شده و توسط فینالیست ایرانی مسابقات حذف شدند. به همین دلیل هم تماشاگران پرسپولیسی امیدوار بودند بار دیگر بازی را برگردانند و جشن قهرمانی را برپا کنند. امیدواری‌ای که وجود تمرکز و اصل حرفه‌ای گری بازیکنان کاشیما آن را از بین برد و بار دیگر شرق آسیا را بر قله قاره کهن قرار داد.

 

*لئو سیلوا- همان هافبکی که هر تیمی می‌خواهد


هافبک برزیلی سابق تیم بوتافوگو و کرزیرو که به اعتقاد کارشناسان فوتبالی بهترین یار ژاپنی‌ها در جهنم آزادی بود.  شماره چهار کاشیما با یک حرکت ساده بارها  بازیکنان پرسپولیس را از پیش رو برداشت و جالب تر از همه هیچ بار بازیکنان سرخپوش موفق به دریافت توپ از آن نشدند. سیلوا در زمان‌هایی که توپ در فشار بود استیل ضربه زدن می‌گرفت اما به جای اینکه آن را دور کند با دریبلی ساده و ضربه‌ای حرفه‌ای کاشیما را در حالت ضد حمله قرار می‌داد.


دیگر حرکت سیلوا در میانه زمین این بود که جنگندگی را بالا برد. طبق تاکتیک اتخاذ شده از سوی کاشیما پرس در دستور کار قرار داده گرفته بود و به همین دلیل وجود یک بازیکن جنگنده در میانه زمین برای آن‌ها الزام داشت. این هافبک برزیلی با حرکات شانه به شانه‌ای که با احمد نوراللهی و بشار رسن داشت این دو هافبک را از جریان بازی خارج کرد و به ناچار پرسپولیس به بازی هوایی روی آورد. سیلوا هم‌چنین جنگ روانی اما زیر پوستی را به وجود آورد. درست در جایی که آبه بازی غیر جوانمردانه را در میانه میدان رعایت نکرد و به حمله خود ادامه داد، این هافبک با تجربه ابتدا بر سر بازیکن جوانش داد زد اما وقتی هجمه پرسپولیسی‌ها به سمت او را دید با شایان مصلح و محمد انصاری وارد درگیری شد و به نوعی بر اعصاب آن‌ها تاثیر گذاشت.

 

 

*خط دفاعی با تمرکز بالا و حرکات منظم از پیش تمرین شده


نقطه ضعف کاشیما در لیگ قهرمانان آسیا به نقطه قوت آن‌ها در استادیوم آزادی تبدیل شد. شاگردان اویوا که در این دوره از مسابقات از ضعف موجود در خط دفاع بسیار ضرر دیده بودند در این دیدار با محوریت قرار دادن دو مدافع میانی خود همه حملات هوایی پرسپولیس را به راحتی خنثی کردند. پیش از این گمان می‌شد این بازیکنان  با دیدن جو آزادی تمرکز خود را از دست داده و باز هم پر اشتباه ظاهر شوند اما این چنین نشد. درست در روزی که مدافع راست و چپ کاشیما اجازه‌ای برای اضافه شدن به خط حمله نداشتند پرسپولیسی‌ها تقریبا هیچ فشاری از دو طرف وارد نکردند. چه بسی اگر این کار را می‌کردند صاحب فرصت‌های بهتری می‌شدند. درست به مانند نیمه اول که بشار دو سانتر خوب ارسال کرد اما ضربه سر علیپور کارساز نبود. در نیمه دوم هم سئونگ هیونگ، مدافع میانی کاشیما نقش بسیار محوری را ارائه کرد. رهبری خط دفاع بر عهده وی بود و وقتی وی دست خود را بالا می‌برد تمامی بازیکنان منظم به جلو می‌آمدند و منشا و علیپور را در آفساید قرار می‌دادند. زمانی هم که دستور عقب  نشینی می‌داد، تمامی بازیکنان به هم نزدیک می‌شدند و با ایجاد تراکم جمعیت اجازه موقعیت‌سازی به میزبان را نمی‌دادند.


نکته مهم این است که تمامی عناصر خط دفاعی کاشیما به هیچ عنوان تحت تاثیر جو موجود در آزادی قرار نگرفتند و بی نقص وظایف خود را اجرا کردند. به مانند زمانی که تمامی ضربات سر را بالاتر از بازیکنان پرسپولیس زدند و حتی رو هوا هم اجازه خودنمایی به منشا و علیپور ندادند. البته برخی از مدافعان کاشیما علی‌رغم اینکه در زمین زیاد کاری انجام ندادند اما بر روی اعصاب شاگردان برانکو کار کردند. در یکی دو صحنه در نیمه دوم منشا تحت تاثیر این سیاست ژاپنی‌ها دور از چشم داور درگیری فیزیکی با حریف پیدا کرد و همین نشان می‌دهد که قهرمان آسیا کار خود را خوب انجام داده است.

 

 

*یوما سوزوکی، بهترین بازیکن آسیا که جو روانی را خوب بلد است


بازیکن جوان تیم کاشیما در انتهای بازی عنوان بهترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد. اما باید لقب رو اعصاب ترین بازیکن آسیا را هم به او داد. مهاجمی که با لبخندهایش در استادیوم کاشیما آنتلرز  تا حرکاتش در زمین آزادی تمرکز بازیکنان پرسپولیس را به هم ریخت. اما او کارش را خوب بلد است. سوزوکی علاوه بر این که بازیکن هدف کاشیما در ضد حملات بود و از سرعت و تکنیک خود خیلی خوب استفاده می‌کرد، وظیفه اصلی ایجاد جنگ روانی هم بر عهده داشت. سوزوکی در تقابل با بازیکنان پرسپولیس هر زمان که می‌خواست آن‌ها را از پیش رو بردارد با زیرکی ضربه‌های را به بازیکنان میزبان می‌زد پله پله بر روی اعصاب آن‌ها بود. در انتها هم محمد انصاری که خیلی عصبی به نظر می‌آمد در تقابل با سوزوکی از ناحیه رباط صلیبی آسیب دید و از میادین دور خواهد بود.

 

در انتها اگر بخواهیم قدرت دو تیم را کنار بگذاریم، تنها وجود تمرکز و اعتماد به نفس در بازیکنان کاشیما باعث برتری آن‌ها در مجموع دو بازی رفت و برگشت و قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا شد.

 

 


عکس: امیرحسین خیرخواه

 

 

دیدگاه‌ها